پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
تاریخ انتشار :
چهارشنبه ۱۱ اسفند ۱۳۹۵ / ۱۸:۲۴
کد مطلب: 40246
۱
حق بیمه درمان تامین اجتماعی در کجا هزینه می شود؟

انتقاد رییس کمیسیون اجتماعی مجلس از عدم پرداخت مطالبات وزارت بهداشت توسط بیمه تامین اجتماعي

انتقاد رییس کمیسیون اجتماعی مجلس از عدم پرداخت مطالبات وزارت بهداشت توسط بیمه تامین اجتماعي
به گزارش وبدا، دکتر عبدالرضا عزیزی در بخش خبری ساعت 21 شبکه یک سیما، با اشاره به لزوم هزینه کرد نه بیست و هفتم حق بیمه پرداختی بیمه شدگان و درآمدهای سازمان تامین اجتماعی در حوزه درمان، اظهار داشت: امسال درآمد و بودجه سازمان تامین اجتماعی 74 هزار میلیارد تومان است که نه بیست و هفتم آن حدود 25 هزار میلیارد تومان می شود و درمان، حق بیمه شده تامین اجتماعی است.

وی با بیان اینکه بیمارستانهای دولتی در کشور ماهانه حدود 550 میلیارد تومان به بیمه شدگان تامین اجتماعی، خدمات ارائه می دهند، افزود: حوزه درمان تامین اجتماعی به دو دسته درمان مستقیم در مراکز ملکی سازمان تامین اجتماعی و درمان غیر مستقیم در سایر مراکز درمانی تقسیم می شود و بر اساس اطلاعات وزارت بهداشت، این سازمان مطالبات مراکز درمانی دولتی را تا فروردین و در برخی از موارد تا اردیبهشت ماه سال جاری پرداخت کرده است.

رییس کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: تنها حدود 700 تا 800 میلیارد تومان از مطالبات وزارت بهداشت از سازمان اجتماعی در سال 95 پرداخت شده است و این علامت سوال وجود دارد که بقیه بدهی تامین اجتماعی به وزارت بهداشت در کجا هزینه شده است و اگر در درمان، بهداشت و سلامت بیمه شدگان این سازمان هزینه شود، منفعت آن برای این سازمان بیشتر است.

دکتر عزیزی با اشاره به دستور رییس جمهور در ماه های گذشته برای جداکردن حق درمان بیمه شدگان تامین اجتماعی، از اجرایی نشدن دستور رییس جمهور توسط تامین اجتماعی انتقاد کرد و گفت: دکتر روحانی دو ماه پیش در این مورد، دستور کتبی را صادر کرد که باز هم اجرایی نشد و مجلس مجبور شد قانونی را برای سلامت بیمه شدگان تامین اجتماعی تصویب کند.

وی تاکید کرد: باید شکرگزار وزارت بهداشت و بیمارستانهای دولتی باشیم زیرا تاکنون، حدود 4 هزار میلیارد تومان اسناد پزشکی را تحویل داده اند و با احتساب 1500 میلیارد تومان اسناد بین راهی، حدود 5500 میلیارد تومان از تامین اجتماعی طلبکار هستند و فقط حدود 700 تا 800 میلیارد تومان را تحویل گرفته اند و بدون هیچ مشکلی، به بیمه شدگان تامین اجتماعی، خدمات درمانی را ارئه داده اند در حالی که با این شرایط می توانستند به آنها خدمات ارائه ندهند.

نماینده مردم شیروان در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: اگر نه بیست و هفتم حق بیمه برای سلامت بیمه شدگان هزینه شود، مورد احترام قرار می گیرند و دفترچه بیمه آنها با ارزش خواهد بود و این سازمان می تواند به عنوان نمونه در حوزه دندانپزشکی خدمات بیشتری به بیمه شدگان خود ارائه دهد و ارزش دفترچه های آنها می تواند فقط برای کشیدن دندان نباشد.

وی میزان بدهی تامین اجتماعی به مراکز درمانی دولتی و بیمارستان ها را حدود 7500 میلیارد تومان عنوان کرد و افزود: بیمارستانهای دولتی حدود 4 هزار میلیارد تومان اسناد پزشکی را تحویل داده اند، حدود 1500 میلیارد تومان اسناد بین راهی دارند و داروخانه حدود 2000 میلیارد تومان از تامین اجتماعی طلبکار هستند اما در بیمارستانها و مراکز ملکی سازمان تامین اجتماعی، پرداخت ها و کارانه ها به روز پرداخت می شود.

دکتر عزیزی یادآور شد: ظاهر درمان در بیمارستانهای ملکی تامین اجتماعی رایگان است اما پزشکان در این مراکز، 2 برابر تعرفه های مصوب دریافت می کنند اما همه بیماران تامین اجتماعی از بیمارستانهای این سازمان استفاده نمی کنند و برای پرداخت هزینه های بهداشتی و درمانی در مراکز ملکی تامین اجتماعی، از جیب بیمه شدگان هزینه می شود.

رییس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی با اشاره به مصوبه دیروز مجلس در مورد جداکردن حق درمان بیمه شدگان تامین اجتماعی و نظارت دیوان محاسبات کل کشور بر آن، گفت: دیوان محاسبات کل کشور به صورت آنلاین می تواند بر این حساب و نحوه هزینه کرد آن نظارت داشته باشد که در نهایت به نفع بیمه شدگان است.

گفتنی است روز گذشته مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی جزئیات هزینه ای لایحه بودجه سال 96 با بند الحاقی 2 تبصره 7 مبنی بر ایجاد حسابی جهت تفکیک سهم درمان بیمه شدگان سازمان تامین اجتماعی این لایحه موافقت کردند. براساس این بند الحاقی؛ سازمان تأمین اجتماعی مکلف است تمامی سهم درمان از مجموع مأخذ کسر حق بیمه موضوع مواد(28) و (29) قانون تأمین اجتماعی و سایر منابع مربوط را در حسابی با عنوان بیمه درمان تأمین اجتماعی متمرکز نماید.
دیوان محاسبات کشور عملکرد این حساب را در چهارچوب قانون تأمین اجتماعی مورد پایش قرار می ‌دهد و ضمن لحاظ نمودن در گزارش تفریغ بودجه، هر سه‌ ماه یک ‌بار نتیجه را به مجلس شورای اسلامی ارائه می ‌کند
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
چطور از فکر کردن بیش از حد به یک موضوع جلوگیری کنیم؟
نوجوانان آمریکایی بدون تلفن همراه احساس بهتری دارند
من با دروغ گفتن و آه وناله پول درمیارم
افراد کمال‌گرا چه ویژگی‌هایی دارند؟
كودكان را قرباني حرف مردم نكنيد
خودبیمارانگاری از خود بیماری مرگبارتر است!
راه‌ درمان تب بالای تمایل به عمل‌های زیبایی چیست؟
برای شنا کردن به سمت مخالف رودخانه قدرت و جرات لازم است وگرنه هر ماهی مرده ای هم می تواند از طرف موافق جریان آب حرکت کند.