کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

نظرات صاحبنظران

طرح ملی تربیت مربی مهارت های ازدواج یک گفتمان مشترک میان روانشناسان و مشاوران کشور ایجاد کرده است

14 اسفند 1395 ساعت 15:03

مدیر کل دفتر مشاوره و سلامت سازمان امور دانشجویان وزارت علوم گفت: از دستاوردهای خوب طرح است كه روانشناسان و مشاوران کشور متوجه شده اند که در حال حاضر روانشناسی و مشاوره بیشتر مورد اقبال حاکمیت و دولت قرار گرفته است.


در حاشیه برگزاری طرح ملی تربیت مربی ازدواج و خانواده وزرات ورزش و جوانان، پايگاه خبري ميگنا گفتگویی با آقای دکتر حمید یعقوبی مدیر کل دفتر مشاوره و سلامت سازمان امور دانشجویان وزارت علوم، استادیار گروه روان شناسی دانشگاه شاهد و از اساتید این طرح داشته است که در ادامه خواهید خواند:
-
-
ـ آقای دکتر یعقوبی، طرح ملی تربیت مربی ازدواج و خانواده که از سوی وزارت ورزش و جوانان در حال برگزاری است را چطور می بینید؟
به اعتقاد بنده، بحث آموزش‌ها و مشاوره‌های پیش از ازدواج برای جوانان امروزی بسیار ضروری است. شاید در گذشته از آنجایی که معاشرت و رفت و آمدها بیشتر بود، اطلاعات مربوط به ازدواج و تشکیل خانواده سینه به سینه از پدران و مادران، بزرگترهای فامیل، معلمان مدرسه، روحانی محل و افرادی از این دست به جوان ترها می رسید اما در حال حاضر به دلیل توسعه شهر نشینی،تغییر سبک زندگی و کم شدن ارتباطات و تعاملات میان اعضای فامیل، نقش مرجع بودن خانواده به طور کل و اعضای خانواده به طور اخص، کمرنگ شده است و جوانان ممکن است این اطلاعات را از فضاهای مختلف به‌دست بیاورند.  برهمین اساس لازم است نهادهایی خواه دولتی خواه NGO ها این وظیفه و رسالت رابه دوش بکشند. باید توجه داشت که نیاز به دانستن شیوه‌ درست انتخاب همسر هنوز از بین نرفته است. این نیاز را پیش تر، مادر بزرگ‌ها و پدربزرگ‌ها، کدخداها،ريش سفيدان و بزرگان فامیل‌ به راحتی برآورده می‌ساختند در صورتی که اکنون این اتفاق نمی افتد.
به اعتقاد من، وزارت ورزش و جوانان گام بسیار خوبی برداشته است و اجرای این آموزش‌ها از سوی این وزارتخانه کار بسیار موثری است. البته در مورد محتوا یا طول دوره ممکن است پیشنهادها و انتقادهایی وجود داشته باشد. اما این آموزش ها ضروری است. شنیده ام که در حدود دو هزار تا دو هزار و پانصد روانشناس و مشاور در حال آموزش در این دوره ها هستند و این فرصت خوبی است که وزارت ورزش و جوانان با تعبیه فرم های نظرسنجی، از شرکت کنندگان، مدرسان و برگزارکنندگان این دوره ها نظرخواهی نماید. بعد از نظرخواهی، متولیان این طرح می بایست یک نشست با مدرسان و تعدادی از شرکت کنندگان و ذی نفعان و حتی سایر دستگاه‌ها بگذارند تا نقاط قوت و ضعف طرح را بررسی نمایند.
از سویی دیگر می بایست در آینده دوره‌های تکمیلی این آموزش ها نیز برگزار گردد برای مثال ما در ستاد مبارزه با مواد مخدر سه دوره در سه سطح برای تربیت کادر متخصص پیشگیری از اعتیاد پیش بینی کرده ایم که شامل مقدماتی، میانی و تکمیلی یا پیشرفته است. با آنکه دوره های یک روزه تربیت مربی جای بحث دارد و فکر نمی کنم بتوان با 8 ساعت آموزش مربی پیش از ازدواج تربیت کرد، اما اصل موضوع خوب وضروری است و فکر می کنم دوستان دست در جای درستی گذاشته اند و بنده نیز موافقم که جوانان نیاز به دانش و آگاهی‌های بیشتری برای تصمیم گیری دارند.

ـ به محتوای دوره ها اشاره فرمودید، محتوای دوره چطور بود؟
محتوا برای یک روز بسیار زیاد است و بنده بعضاً نمی‌توانم سرفصل ها را رعایت کنم. به نظر می رسد محتوایی که دوستان پیش بینی کرده اند، حداقل دو یا سه روز حتی یک هفته برای آموزش،زمان نیاز داشته باشد. با آنکه محتوا خوب است اما شاید کمی با عجله تدوین شده است و مناسب برای 8 ساعت آموزش نمی باشد. بهتر است مباحث را جدا جدا و در چند روز آموزش داد، برای مثال یک دوره یک روزه به آموزش های پیش از ازدواج پرداخت و دوره یک روزه دیگر مشاوره ازدواج را مطرح نمود. شاید به لحاظ اجرایی و یا تامین منابع مالی معذوریت‌هایی برای دوستان ما وجود داشته است.

- چه دستاوردهایی را برای این دوره متصور هستید؟
دستاورد این طرح نوعی حساس‌سازی در میان متخصصان است به عبارت دیگر روانشناسان و مشاوران متوجه اهمیت آموزش های پیش از ازدواج خواهند شد. در حال حاضر روانشناسان و مشاوران کشور متوجه شده اند که روانشناسی و مشاوره بیشتر مورد اقبال حاکمیت و دولت قرار گرفته است که این نیز یکی از دستاوردهای خوب این طرح است و در نهایت این طرح، یک گفتمان مشترک در حوزه ازدواج و خانواده در میان روانشناسان و مشاوران کشور ایجاد کرده است. اما اینکه بخواهیم در این زمان کوتاه یک مربی خوب تربیت کنیم کمی جای فکر دارد.

 ـ به عنوان سؤال آخر، شرکت‌کنندگان دوره شما از مشاوران آموزش و پرورش بودند، مشارکت آنان را چطور دیدید؟
شرکت‌کنندگان را افرادی مشتاق و علاقه مند دیدم و البته با توجه به جایگاه شان نیاز بسیاری به آموزش های بیشتر در این حوزه دارند و یک روز اصلاً کافی نیست. تردید دارم که این‌ دوستان بتوانند همین فردا مشاوره پیش از ازدواج استانداردی که انتظارش را داریم، ارائه بدهند اما با توجه به نیاز و اشتیاقی که برای یادگیری از خود نشان دادند،می توان این دوره ها را ادامه داد.


کد مطلب: 40247

آدرس مطلب :
https://www.migna.ir/news/40247/طرح-ملی-تربیت-مربی-مهارت-های-ازدواج-یک-گفتمان-مشترک-میان-روانشناسان-مشاوران-کشور-ایجاد-کرده

میگنا
  https://www.migna.ir