جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
تاریخ انتشار :
شنبه ۱۴ اسفند ۱۳۹۵ / ۱۳:۴۱
کد مطلب: 40272
۳
۷

گلایه استادان و دانشجویان به حذف رشته مشاوره در مقطع کارشناسی

گلایه استادان و دانشجویان به حذف رشته مشاوره در مقطع کارشناسی
به گزارش میگنا دكتر کیومرث فرح بخش در مصاحبه با خبرگزاری صدا و سیما، افزود: گلایه استادان و دانشجویان رشته مشاوره در ایران به حذف رشته مشاوره و همچنین بازنگری نشدن دروس رشته مشاوره در مقطع ارشد و دکتری است.
وی افزود: حفظ دوره کارشنارسی رشته مشاوره در جامعه ما یک ضرورت قطعی است، ما متاسفانه تجربه تلخ حذف رشته مشاوره را در سال 59 داشتیم که به دلیل بروز مشکلات این رشته دوباره احیا شد.
فرح بخش گفت: مقطع کارشناسی رشته مشاوره یک رشته کاملا مستقل است ولی وزارت علوم قصد دارند گرایش‌های یک رشته را با هم ادغام کنند و به اشتباه تصور کردند رشته مشاوره زیر مجموعه رشته روان شناسی است. حذف این رشته قطعا آسیب‌های جدی به جامعه علمی کشور وارد می‌کند.

مدیر گروه مشاوره دانشگاه علامه طباطبایی گفت: فقدان بازنگری دروس مشاوره در مقطع ارشد و دکتری یکی دیگر از دلایل اعتراض ما است که متاسفانه این بازنگری تا کنون صورت نگرفته است.

فرح بخش افزود: درخواست همه تمام مشاوران ایران، استادان و دانشجویان این است که یک کارگروه مستقل تشکیل شود و سرفصل ها بازنگری شود.

مدیر گروه مشاوره دانشگاه علامه طباطبایی در پاسخ به سوالی در مورد انتقال این اعتراض‌ها به مسئولان گفت: ما حدود سه سال است که این اعتراض‌ها را مطرح کردیم اما پاسخ درستی دریافت نکردیم و منتظر دریافت پاسخ هستیم.


تاکید استاد دانشگاه بر تقویت رشته مشاوره در دانشگاه‌ها
استاد دانشگاه علامه طباطبایی با اشاره به اهمیت تقویت رشته مشاوره در دانشگاه‌ها و تاکید قرآن کریم بر امر مشورت، گفت: در کشور ما ضعف تربیت اسلامی وجود دارد که مهمترین راه برطرف کردن این نقصان بهره مند از مشاوران مجرّب و متعهد است.

حجت الاسلام والمسلمین میرمجید سعیدی افزود: رشته مشاوره قدمت 1400 ساله در اسلام دارد و در قران کریم در سوره «شورا» خدای متعال دستور می‌دهد شما در کارهای خود با افزاد مسئولیت پذیر مشاوره کنید.

استاد دانشگاه علامه طباطبایی گفت: مشاور کسی است که مهندسی فرهنگی می داند، رشته مشاوره صددرصد اسلامی است ولی قدمت رشته روانشناسی به زمان سقراط برمی گردد. وی افزود: آیا ما باید به دنبال مولفین کتاب غربی راه بیافتیم ما نمی‌توانیم مشاوره را براساس قران و حدیث بنویستیم؟
سعیدی گفت: مشاوره یک فن است که باید خود فرد هم بداند ما از ابتدا انقلاب فرهنگی را مطرح کردیم ولی هم اکنون علم روانشناسی ما وارداتی است.

وی افزود: چرا ما باید همچنان خوش بین باشیم که دستی در کار نیست کسی نمی خواهد جلوی بحث تاکیدات رهبری در خصوص اسلامی کردن علوم انسانی بگیرد این را نمی توانیم بپذیریم.

استدلال‌ها برای حذف رشته مشاوره اشتباه است/ 90 درصد مردم مخاطب این رشته‌اند

استاد دانشگاه علامه طباطبایی با تاکید بر اینکه استدلال‌ها برای حذف رشته مشاوره در دانشگاه‌ها غلط است، گفت: هم اکنون 90 درصد از مردم مخاطب رشته مشاوره هستند و تنها 10 درصد از مردم مخاطب رشته روانشناسی هستند.

دكتر معصومه اسماعیلی افزود: رشته ها در کشور ما باید براساس نیاز بومی و منطقه ای اماده شود و رشته مشاوره در کشور ما قدمت 50 ساله دارد. وی گفت: رشته روانشناسی یک رشته معنایی پایه است و به هیچ وجه مهارتی و حرفه ای نیستند در حالی که رشته مشاوره مهارتی و حرفه ای است. اسماعیلی با اشاره به اینکه هم اکنون بسیاری از مدارس ابتدایی کشور مشاوره ندارند افزود: هم اکنون تنها 17 هزار مشاور در مدارس کشور وجود دارد و تنها رشته 7 هزار نفر از این افراد مرتبط با رشته مشاوره است و 10 هزار نفر از رشته های دیگر امدند، متاسفانه در برخی موارد شاهد حضور افراد از رشته زنبورداری در رشته مشاوره هستیم.

وی گفت: 90 درصد مردم مخاطبان رشته مشاوره هستند ولی مخاطبان رشته روانشناسی تنها 10 درصد هستند.

اسماعیلی افزود: آموزش و پرورش اعلام کرد که ما 18 هزار کارشناس مشاوره احتیاج داریم و اگر صدای ما به مسولان نرسد همه باهم صدا میزنیم.

وی در پاسخ به سوالی در مورد دلایل حذف رشته مشاوره گفت: استدلال مطرح شده برای حذف رشته غلط است، آن‌ها مطرح کردن که در بسیاری از دانشگاه‌های مطرح جهان رشته مشاوره به صورت مستقل وجود ندارد در حالی که بسیاری از دانشگاه‌ها امریکا این رشته در مقطع کارشناسی دانشجو پذیرش می شود.

اسماعیلی افزود: آن‌ها مطرح کردن که چطور یک فرد 22 ساله می‌تواند مشاوره دهد و پاسخ ما این است آیا آموزش و پرورش کارشناس ارشد مشاوره را جذب می‌کند که متاسفانه پاسخ آن‌ها منفی بود.
وی در پاسخ به سوال دیگری درباره انتقال رشته روانشناسی بالینی به وزارت علوم گفت: اکثریت اساتید که در این رشته تحصیل کردند مخالف انتقال این رشته هستند.

اسماعیلی افزود: وزارت بهداشت می گوید امکاناتی برای انتقال این رشته به وزارت بهداشت وجود ندارد پاسخ ما این است که آیا این افراد بیمار هستند که نیازمند امکانات باشند.
وی گفت: بسیاری از افرادی که مراجعه کننده هستند خیلی خوشحال می‌شوند که به جای بیمارستان به کلنیک مراجعه کنند و استدالال های ان‌ها بسیار عجیب است.
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

امير
Iran, Islamic Republic of
لطفا مشاوران عزيز كمي بروزار باشند و روي هوا حرف نزنند. با توجه به آمار رسمي وجود 23درصد اختلالات رواني در كشور و گسترش سوءمصرف مواد و آمار خودكشي، كودك آزاري و همسرازاي چطور عنوان مي كنيد كه مراجعين روان شناسان 10درصد هستند . بنظرتون شما تو كار روان شناسان دخالت نكردين؟
یک روانشناس
Iran, Islamic Republic of
آقای امیر، نظرتان کاملا درست است و موافقم
سلام
Iran, Islamic Republic of
جای تاسف است که همیشه مشاورا درکار روانشناسان مداخله میکنند
Iran, Islamic Republic of
رشته مشاوره یک رشته مازاد بودکه درمقطع کارشناسی حذف شدوای کاش مسئولین چاره ای بیندیشندکه این رشته مازاد در مقطع ارشد ودکتریهم حذف شود
محمود
Iran, Islamic Republic of
با نهایت احترام به روانشناسان عزیز دوست عزیز فکر کن کسی مشاوره ازدواج تحصیلی و خانواده نیاز داشته باشه به نظر شما یه روانشناس ببالینی که به قول خودتون اختلالات زیادن باید به این افرغد خدمات بده برادر من یا یه روانشناس استثنایی ، پس اگر دانشگاهی هستید که هستید مرزهای علوم رو بهتر است کمی مطالعه فرمایید، کغر روانشناس محترم درمان اختلال و کار مشاور محترم ازدواج خانواده. و تحصیلی هست پس گقتن این حرف که کلا حذف شود برای شما چه مبنای دارد ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ به این جمله فکل کنید
محمد
Iran, Islamic Republic of
دقیقا. من یک روانشناسم اما به نظرم حرف شما کاملا درست و بی تعصب هست
رشته روانشناسی
Iran, Islamic Republic of
مفاد درسی دانشجویان مشاوره درس نظریه های شخصیت است که دانشجویان مشاوره خسته نباشند،درهرصورت حذف این رشته ایده خوبیه
دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
چطور از فکر کردن بیش از حد به یک موضوع جلوگیری کنیم؟
نوجوانان آمریکایی بدون تلفن همراه احساس بهتری دارند
من با دروغ گفتن و آه وناله پول درمیارم
افراد کمال‌گرا چه ویژگی‌هایی دارند؟
كودكان را قرباني حرف مردم نكنيد
خودبیمارانگاری از خود بیماری مرگبارتر است!
راه‌ درمان تب بالای تمایل به عمل‌های زیبایی چیست؟
برای کشتی های ساکن، موج های دریا تصمیم می گیرند!