جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
تاریخ انتشار :
يکشنبه ۱۵ اسفند ۱۳۹۵ / ۲۲:۵۱
کد مطلب: 40290
۲
کشته شدن چهار دانش‌آموز در جنوب سیستان و بلوچستان

مرگ تلخ ۴ دانش آموز پشت وانت سرویس

مرگ تلخ ۴ دانش آموز پشت وانت سرویس
مدیر کل آموزش و پرورش سیستان و بلوچستان گفت: صبح روز یکشنبه چهار دانش‌آموز دختر بر اثر سانحه رانندگی در محور روستای «لاشار» شهرستان نیکشهر جان باختند و یک دانش‌آموز مجروح شد.
علیرضا نخعی در زاهدان اظهار داشت: ساعت 6 و 40 دقیقه صبح امروز در حالی که تعدادی از دانش‌آموزان جهت رفتن به مدرسه در راه روستای "آپدوم" بخش "لاشار" از توابع شهرستان نیکشهر واقع در جنوب استان سیستان و بلوچستان در حال سوار شدن به خودروی یکی از والدین بودند، یک دستگاه کامیون با خودرو آن‌ها برخورد کرد.

وی گفت: با توجه به اعلام نیروهای امدادی در اثر این سانحه رانندگی ۳ دانش آموز با توجه به شدت برخورد در دم جان خود ا از دست می دهند و ۲ دانش آ»وز نیز مجروح می شوند که با توجه به شدت جراحات وارده یکی دیگر از دانش آموزان حین انتقال به مراکز درمانی جان خود را از دست می دهد.

مدیر کل آموزش و پرورش سیستان و بلوچستان با ابراز تاسف از وقوع این حادثه ادامه داد: با توجه به اعلام مرکز فوریت های پزشکی حال دانش آموز پنجم هم وخیم گزارش شده است.

وی با اشاره به اینکه این دانش‌آموزان در مقطع متوسطه اول در حال تحصیل بودند، افزود: اسامی دانش‌آموزان فوتی عبارتند از:
سعیده امیری جوان
زهرا امیری جوان
زبیده امیری جوان
فاطمه بلوچ لاشاری
و نام دانش‌آموز مجروح نیز زهرا امیری رجاء است.
وی با عرض تسلیت به خانواده های این دانش آموزان افزود: علت این حادثه توسط نهادهای مربوطه در حال بررسی است.
به علت نبود مدرسه در مقطع راهنمایی، دانش آموزان این مناطق توسط وانت سرویسها از روستاهای اطراف به مدارس اسپکه و لاشار منتقل می شوند. گفته می شود راننده این وانت، پدر دو تا از دانش اموزان فوت شده است.

آقا پيرزاد، پدر دخترها صحبت‌هايش را بريده‌بريده ادامه مي‌دهد و بعد از سكوتي طولاني ميان حرف‌هايش مي‌گويد: «يكي از دخترام اول دبيرستان بود و دو تا ديگه هفتم و هشتم درس مي‌خواندند. تو آپدوم خيلي از خانواده‌ها دخترهاي‌شان را به مدرسه نمي‌فرستند اما من مي‌خواستم دخترهايم درس بخوانند و براي خودشان كاره‌اي شوند.»


-
مرگ ۴ دانش‌آموز پشت پيكان وانت

روزنامه اعتماد نوشت: «ساعت ۱۰ صبح بود. من تازه گاو و گوسفندهايم را از بيابان آورده بودم. همين كه رسيدم دختربزرگم كه ۱۹ سال دارد، گفت سه تا از خواهرهاش سرصبحي تو راه مدرسه با كاميون تصادف كردن و بردن‌شان بيمارستان. راه افتادم برم دنبال‌شان كه مادرشان گفت: سعيده و زهرا و زبيده تو پيكان وانت شوهرخاله‌شان با كاميون تصادف كردند و همان‌جا جان دادند. بعد فهميدم توي بيابان كه بوديم پسرم ماجرا را با موبايل فهميده بود اما به من نگفته بود.»

پيرزاد اميري‌جوان، پدر زهرا، زبيده و سعيده با زبان سيستاني اينها را مي‌گويد و پشت گوشي تلفن سكوت مي‌كند. شوك ناگهاني از دست دادن سه تا از دخترها به حرف‌ها و سكوت‌هايش آميخته است. ديروز ساعت ۶ و۴۰ دقيقه صبح، زهرا و زبيده و سعيده كنار خيابان نزديك خانه‌شان در روستاي آپدوم در انتظار رسيدن شوهرخاله‌شان ايستاده بودند تا با دخترش از راه برسد و آنها را به مدرسه ببرد. از آنجا كه آموزش و پرورش بودجه‌اي ندارد تا براي رفت‌وآمد دانش‌آموزان آنجا ميني‌بوسي بخرد يا كرايه كند، دخترها در گرما و سرما پشت وانت پيكان مي‌نشينند و ۲۵ كيلومتر راه را تا مدرسه‌شان مي‌روند. دخترها يكي‌يكي در حال سوار شدن پشت پيكان وانت بودند كه راننده يك كاميون بنز ميان جاده كنترل فرمان را از دست داد و با وانت پيكاني كه بچه‌ها در حال سوار شدن به آن بودند، برخورد كرد. ۴ تا از دخترها همانجا در دم جان سپردند و يكي از آنها به بيمارستان منتقل شد. اين حادثه در روستاي آپدوم از توابع بخش لاشار نيكشهر اتفاق افتاد.

آقا پيرزاد، پدر دخترها صحبت‌هايش را بريده‌بريده ادامه مي‌دهد و بعد از سكوتي طولاني ميان حرف‌هايش مي‌گويد: «يكي از دخترام اول دبيرستان بود و دو تا ديگه هفتم و هشتم درس مي‌خواندند. تو آپدوم خيلي از خانواده‌ها دخترهاي‌شان را به مدرسه نمي‌فرستند اما من مي‌خواستم دخترهايم درس بخوانند و براي خودشان كاره‌اي شوند.»

آقا پيرزاد ميان سكوت‌هايش به چند ساعتي فكر مي‌كند كه ناگهان همه‌ چيز زندگي‌اش زير و رو شد. به اين فكر مي‌كند كه حالا امروز ساعت دو بعدازظهر كه بيايد قرار نيست دخترها زنگ در را بزنند و با كيف و كتاب‌هاي‌شان خانه را شلوغ كنند. آقا پيرزاد مي‌گويد: «راننده وانت پيكان باجناقم بود. ماهي ۶۰ هزار تومان به او مي‌دادم تا دخترها را هر روز ببرد و بياورد. حالا دختر او هم فوت كرده و عزادار است. فقط يكي از همكلاسي‌هاي‌شان زنده مانده كه او هم در بيمارستان است.»

يكي از اهالي بومي آپدوم به «اعتماد» مي‌گويد: «راننده كاميون بنزي كه با وانت پيكان مدرسه تصادف كرد يك جوان ۱۷ ساله بود كه نتوانست به موقع كنترل فرمان را به دست بگيرد و از حادثه جلوگيري كند.»

مرگ چندباره دانش‌آموزان در سرويس‌هاي مدرسه غيرمجاز

همچنين در تاريخ يازدهم ارديبهشت ماه سال گذشته نيز ۲۱ دانش‌آموز روستاي چاه‌كيچي شهرستان دلگان بر اثر تركيدن لاستيك و واژگوني وانتي كه به عنوان سرويس مدرسه از آن استفاده مي‌شد، مصدوم شدند. سال گذشته نيز تعدادي دانش‌آموز دختر در همين مسير در حالي كه سوار بر وانتي بودند تا با آن به مدرسه بروند، دچار حادثه شدند و جان باختند. يكي ديگر از بوميان آپدوم مي‌گويد: « در منطقه ما محور جاده روستاي آپودم - اسپكه را جاده مرگ مي‌نامند، چون علاوه بر دانش‌آموزان تصادف‌هاي ديگري نيز در اين مسير اتفاق مي‌افتاد و تعداد كشته شده‌هاي آن زياد است.»

يكي از دانش‌آموزان در راه بيمارستان فوت كرد

مدير كل آموزش و پرورش سيستان و بلوچستان درباره اين اتفاق گفت: چهار دانش‌آموز دختر مقطع اول متوسطه صبح يكشنبه بر اثر سانحه رانندگي در مسير روستاي آپدوم از توابع بخش لاشار نيكشهر جان خود را از دست دادند و يك محصل نيز مجروح شد. يك دستگاه كاميون ساعت ۶ و ۴۰ دقيقه صبح ديروز در راه روستايي از  بخش لاشار نيكشهر واقع در جنوب سيستان و بلوچستان به شماري از دانش‌آموزان در حين سوار شدن به خودروي يكي از والدين براي رفتن به مدرسه برخورد كرد. بر اساس اعلام مركز فوريت‌هاي پزشكي با توجه به‌شدت برخورد كاميون سه دانش‌آموز در دم جان خود را از دست دادند و ۲ دانش‌آموز نيز مجروح شدند. يكي از ۲ دانش‌آموز مجروح در حين انتقال به بيمارستان فوت كرد و حال دانش‌آموز ديگر نيز وخيم گزارش شده است. مدير كل آموزش و پرورش سيستان و بلوچستان با تسليت اين ضايعه دلخراش به خانواده اين دانش‌آموزان گفت: اسامي دانش‌آموزان فوتي شامل سعيده اميري‌جوان، زهرا اميري‌جوان، زبيده اميري‌جوان و فاطمه بلوچ لاشاري و محصل مجروح زهرا اميري رجا است.

دوست داشتم دخترهايم درس بخوانند

آقا پيرزاد مي‌گويد: «صبح داشتم نماز مي‌خواندم و صداي‌شان را مي‌شنيدم كه سر سفره صبحانه سراغ درس و مشق همديگر را مي‌گرفتند. من غير از اين سه تا دختر ۵ تا بچه ديگه هم دارم اما اين سه تا من را خيلي دوست داشتند. از اين كه مثل دخترهاي ديگر مجبور نيستند توي خانه بمانند و مدرسه مي‌روند، خوشحال بودند. من هيچ‌وقت از درس‌شان نمي‌پرسيدم اما خودشان كارنامه‌هاي‌شان را برايم مي‌آوردند و مي‌ديدم كه همه نمره‌هاي‌شان خوب بود.»


-
 دانش آموزان عروج یافته لاشاری در روستای " اپُدم" آرام گرفتند
مراسم تشیع پیکر دانش آموزان حادثه دلخراش منطقه لاشار شهرستان نیکشهر صبح روز دوشنبه با حضور مدیر کل آموزش و پرورش استان،مسئولان شهرستان نیکشهر و جمع کثیری از فرهنگیان و دانش آموزان برگزار شد.

نخعی مديركل آموزش و پرورش استان در این آیین خطاب به والدین داغدار اظهار کرد: این حادثه اندوهناک و جانسوز را تنها منحصر به خود ندانید چرا که ما این فرشتگان معصوم را مانند فرزندان خود می دانیم .
مرجع : تسنیم
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
چطور از فکر کردن بیش از حد به یک موضوع جلوگیری کنیم؟
نوجوانان آمریکایی بدون تلفن همراه احساس بهتری دارند
من با دروغ گفتن و آه وناله پول درمیارم
افراد کمال‌گرا چه ویژگی‌هایی دارند؟
كودكان را قرباني حرف مردم نكنيد
خودبیمارانگاری از خود بیماری مرگبارتر است!
راه‌ درمان تب بالای تمایل به عمل‌های زیبایی چیست؟
خوشبختی یعنی بدست آوردن یک زندگی و تقسیم آن با دیگران!