جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
تاریخ انتشار :
سه شنبه ۲۴ اسفند ۱۳۹۵ / ۱۵:۰۹
کد مطلب: 40377
۲

علت افزایش داوطلبان کنکور 96

آمار داوطلبان ثبت‌نام کننده در آزمون سراسری 96 با تعداد 929 هزار و 792 داوطلب نسبت به سال گذشته که تعداد 860 هزار و 437 نفر بوده، تعداد 69 هزار و 355 نفر به عبارتی حدود 7.5 درصد افزایش یافته است.

در این راستا دکتر ابراهیم خدایی رییس سازمان سنجش در گفت و گو با ایسنا در خصوص علت افزایش داوطلبان کنکور 96 اظهار کرد: افزایش تعداد داوطلبان آزمون سراسری سال آینده اگر چه بدون تغییر در خروجی آموزش و پرورش اتفاق افتاد اما این موضوع نیاز به کار کارشناسی و ارزیابی دارد و باید با دقت بررسی شود.

وی در ادامه با تاکید بر اینکه موضوع افزایش تعداد داوطلبان کنکور 96 با پدیده صندلی‌های خالی متفاوت است، گفت: بحث علت وجود و افزایش صندلی‌های خالی بر اساس نوع دانشگاه متفاوت است. برای ریشه‌یابی و تحلیل این پدیده باید مطلوبیت را از دیدگاه داوطلب سنجید؛ چرا که بسیاری از داوطلبان، دانشگاه‌های دولتی،‌ روزانه و برخی رشته های مشخص برای تحصیل خود انتخاب می کنند و تمایلی برای ورود به سایر دانشگاه‌ها ندارند و این موضوع در ایجاد بحران صندلی‌های خالی بسیار تاثیرگذار است.

رییس سازمان سنجش آموزش کشور یادآور شد: با توجه به اینکه 85 درصد کل ظرفیت آموزش عالی در مقطع کاردانی به کارشناسی و دکتری حرفه‌ای تقریبا بدون آزمون است. بنابراین فکر می کنم باید نوع مطلوبیت داوطلبان برای ورود به دانشگاه‌ها را بررسی کنیم، چرا که پدیده صندلی‌های خالی از ابتدا بوده همچنان که این بحران در دانشگاه‌های علمی کاربردی،‌ پیام نور و غیره نیز وجود دارد.
دکتر خدایی در خصوص علت افزایش بیش از 13 درصدی داوطلبان کارشناسی ارشد سال 96 نیز گفت: در مجموع 878 هزار و 387 داوطلب در آزمون ورودی دوره‌های کارشناسی ارشد ناپیوسته 96 دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی ثبت نام کردند که این آمار در مقایسه با تعداد ثبت نام کنندگان سال گذشته که 761هزار و 116 بود بیش از 13 درصد افزایش یافته است. علت اصلی این افزایش تجمیع آزمون‌ دانشگاه‌های دولتی و آزاد است.
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
چطور از فکر کردن بیش از حد به یک موضوع جلوگیری کنیم؟
نوجوانان آمریکایی بدون تلفن همراه احساس بهتری دارند
من با دروغ گفتن و آه وناله پول درمیارم
افراد کمال‌گرا چه ویژگی‌هایی دارند؟
كودكان را قرباني حرف مردم نكنيد
خودبیمارانگاری از خود بیماری مرگبارتر است!
راه‌ درمان تب بالای تمایل به عمل‌های زیبایی چیست؟
هیچوقت برای تبدیل شدن به کسی که میخواستین باشین دیر نیست... فقط کافیست اولین قدم را بردارید.