کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

تصمیمات سلیقه‌ای آفت نظام سلامت؛

طرح پزشک خانواده و نظام ارجاع، راهی برای برون‌رفت از مشکلات

26 اسفند 1395 ساعت 9:37

دبیر شورای عالی سازمان نظام پزشکی با اشاره به اینکه تصمیمات خلق‌الساعه و سلیقه‌ای آفت نظام سلامت است، گفت: استقرار پزشک خانواده مبتنی بر نظام ارجاع یک تکلیف قانونی و اجتماعی است.


به گزارش میگنا محسن مصلحی دبیرشورای عالی سازمان نظام پزشکی در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران؛ با اشاره به اینکه هیچ عذری مانند فقدان بستر لازم برای پشت گوش انداختن اجرای طرح پزشک خانواده و نظام ارجاع به عنوان یک تکلیف قانونی و اجتماعی پذیرفته نیست، گفت: آسیب شناسی و جلوگیری از تصمیم سازی‌ها و تصمیم گیریهای کلان بدون پشتوانه متقن، از اوجب واجبات است، چرا که در دهه های گذشته و در بسیاری از حوزه ها همواره شاهد خسارات فراوان ناشی از تصمیمات خلق الساعه و سلیقه ای بوده ایم و هیچ تضمینی هم نیست که در آینده شاهد تکرار این رویه ها توسط هر دولتی و با هر گرایشی نباشیم.
وی با بیان اینکه همه ما وظیفه داریم با تمامی توان متولیان حوزه سلامت را در اصلاح وضعیت موجود یاری نمائیم؛ افزود: مردم، سازمانهای بیمه گر، نظام پزشکی های کل کشور، انجمن های علمی و بالاخص اکثریت جامعه پزشکی که در ازای تزریق پول به معدودی از آنان، در این سالها آماج انواع تهمت ها و کم لطفی ها قرار گرفتند؛ نه فقط به عنوان یک ضرورت بلکه چاره ای جز این ندارند که دولت را در اصلاح اشتباهات خود توام با تدبیر و بدون شتاب زدگی مجدد، همراهی کنند.
 
وی با اشاره به اجرای طرح تحول ادامه داد: چند صباحی از اجرای انفجاری این طرح نگذشته بود که شورای عالی نظام پزشکی، برخی از انجمن های علمی، تعدای از نمایندگان مجلس و دیگر صاحبنظران بر فقدان مبانی کارشناسی در این طرح و شکست حتمی آن در آینده نزدیک تأکید داشتند.
 
دبیر شورای عالی نظام پزشکی اضافه کرد:  بسیاری از آنان عدم پیش بینی اعتبارات کافی و نظارت صحیح بر هزینه کرد علمی و منطقی اعتبارات موجود و نیز عدم توجه به مدیریت نادرست حوزه سلامت را از جمله مشکلات عمده این طرح قلمداد کردند.
 
مصلحی با عنوان اینکه قریب به سه سال از اجرای طرح تحول می گذرد، تصریح کرد: اکنون چیزی از حلاوت ابتدایی آن باقی نمانده و فقط حمایت های متعصبانه و فرافکنی های تکراری و نخ نما، دیالوگ حاکم بر فضای ارتباطی موجود گشته است.
 


کد مطلب: 40390

آدرس مطلب :
https://www.migna.ir/news/40390/طرح-پزشک-خانواده-نظام-ارجاع-راهی-برون-رفت-مشکلات

میگنا
  https://www.migna.ir