کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

مهمترین آئین نامه های آموزشی که در سال ۹۵ ابلاغ شد

7 فروردين 1396 ساعت 15:00

سند آمایش آموزش عالی توسط رئیس جمهور، آئین‌نامه اردوهای دانشجویی و آیین نامه جدید ارتقای اعضای هیات علمی از جمله مهمترین سند و آیین نامه هایی بودند که در سال ۹۵ ابلاغ شدند .


به گزارش مهر، در سال ۹۵ بیشتر برنامه هایی که در حوزه های آموزشی، پژوهشی و فرهنگی دانشجویی بازنگری و تدوین شده بود، به دانشگاه ها ابلاغ شد که برخی از آنها به شرح زیر است :

ابلاغ سند آمایش آموزش عالی توسط رئیس جمهور

«سند آمایش آموزش عالی»  که در اواخر سال ۹۴ توسط شورای عالی انقلاب فرهنگی تصویب شده بود، مرداد ماه ۹۵ توسط رئیس جمهور به وزارت علوم ابلاغ شد که از مهمترین مصوبات آن می توان به مأموریت گرا کردن دانشگاه‌ها و رتبه بندی آن ها، تصویب طرح جامع سنجش و پذیرش دانشجو و نظام جامع مهارتی اشاره کرد.

ابلاغ شیوه نامه جدید انضباطی دانشجویان

شیوه نامه انضباطی دانشجویی در سال ۹۵ با اندکی تغییرات که بیشتر درباره نحوه دادرسی ها و حقوق متقابل دانشجو و دانشگاه بود با امضاء محمد فرهادی وزیرعلوم تحقیقات و فناوری به دانشگاه ها ابلاغ شد.

بازنگری و ابلاغ آیین‌نامه کار دانشجویی به دانشگاه ها

آیین‌نامه کار دانشجویی بازنگری و به دانشگاه ها ابلاغ شد. در این آیین نامه نرخ کار دانشجویی نیز مشخص شده و به همه دانشگاه‌ها پیشنهاد و توصیه شده از ظرفیت دانشجویان در حوزه های مختلف، اعم از حوزه های تصمیم سازی، برنامه ریزی و کار، در بخش های مرتبط مانند خوابگاه ها، سلف سرویس ها و نظارت استفاده بیشتری شود.

ابلاغ آیین‌نامه تفویض اختیار برنامه‌ریزی درسی به دانشگاه‌های سطح یک و دو کشور

آیین‌نامه تفویض اختیار برنامه‌ریزی درسی به دانشگاه‌های سطح یک و دو کشور به تمامی دانشگاه‌های کشور دراین دو سطح اواخر سال ۹۵ ابلاغ شد. براساس این آیین نامه دانشگاه‌های سطح یک و دو از اختیار بازنگری درسی و تدوین برنامه جدید برخوردار شدند.

واگذاری اختیار پذیرش بورسیه ها به دانشگاه‌ها

در سال ۹۵ اختیار پذیرش بورسیه ها به دانشگاه‌ها واگذار شد و به آنها اعلام شد که تعیین کنند در چه رشته هایی و به چند نفر دانشجو نیاز دارند و برهمان اساس بورسیه های خود را تعیین کنند.

ابلاغ آیین نامه جدید ارتقای اعضای هیات علمی دانشگاه‌ها

یکی دیگر از آیین نامه ها که در سال ۹۵ به دانشگاه ها ابلاغ شد، آئین نامه ارتقای اعضای هیات علمی دانشگاه‌ها بود در این آئین‌نامه، صرفا مقاله باعث ارتقا نمی شود و برای کار عملی،  چاپ مقاله در ژورنال های معتبر جهانی، کار تولیدی، تاسیس شرکت های دانش بنیان و کار تیمی امتیاز ویژه در نظر گرفته شده است.

آئین‌نامه اردوهای دانشجویی ابلاغ شد

آئین‌نامه اردوهای دانشجویی درسال ۹۵ ابلاغ شد و براساس این آئین‌نامه، برگزاری اردوهای خارج از کشور برای دانشجویان ممنوع شد. همچنین براساس ماده سی و سوم آیین نامه به منظور پیشگری از شکل گیری محافل خارج از شئون دانشگاه در اردو، به همراه بردن سازهای موسیقی و دخانیات ممنوع شد.

تدوین آیین‌نامه ویژه ارتقای اعضای هیأت علمی فنی و حرفه‌ای

شرایط مدرسان دانشگاه فنی و حرفه ای با اعضای هیات علمی سایر دانشگاه ها متفاوت است برهمین اساس آئین‌نامه‌ای که برای اعضای هیأت علمی وجود دارد مشمول آنها نمی شود بنابراین در سال ۹۵ «آیین‌نامه ویژه ارتقای اعضای هیأت علمی فنی و حرفه‌ای» تدوین شد.


کد مطلب: 40477

آدرس مطلب :
https://www.migna.ir/news/40477/مهمترین-آئین-نامه-های-آموزشی-سال-۹۵-ابلاغ

میگنا
  https://www.migna.ir