کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

کاهش افسردگی و خودکشی دانشجویان پزشکی در سه سال گذشته

19 فروردين 1396 ساعت 13:51

معاون فرهنگی و دانشجویی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: میزان خودکشی و افسردگی در بین دانشجویان علوم پزشکی در طول سه سال گذشته بسیار کمتر شده است.


به گزارش مفدا، دکتر محمدرضا فراهانی افزود: در سال ۹۳ که من به معاونت فرهنگی وزارت بهداشت آمدم، آمار افسردگی در بین دانشجویان علوم پزشکی زیاد بود و حتی حدود ۸ مورد خودکشی در بین دانشجویان علوم پزشکی در سطح کشور داشتیم اما با اقدامات متعددی که در سطح دانشگاه‌های علوم پزشکی در این مدت انجام شد، در سال ۹۵ فقط یک مورد خودکشی در بین دانشجویان علوم پزشکی داشتیم که البته در این مورد نیز هنوز به صورت قطعی مطمئن نیستیم که خودکشی بوده باشد و وضعیت آن مشکوک است.

وی تاکید کرد: با اجرای طرح شهردار - دانشجو، مدیریت حدود ۲۰ درصد خوابگاه‌های دانشجویی به خود دانشجویان واگذار شده است و خودکنترلی دانشجویان، وضعیت رفتاری و افسردگی در بین دانشجویان علوم پزشکی به مراتب بهتر شده و بهبود یافته است.

فراهانی گفت: با اجرای این طرح‌ها روند افزایشی افسردگی در بین دانشجویان علوم پزشکی که در سال ۹۳ زیاد بود، در سال ۹۴ کاهش یافت و در سال ۹۵ کنترل شد.

وی اضافه کرد: طرح پژوهشی جدیدی در سال ۹۶ برای بررسی وضعیت نگرش‌ها و ارزش‌های فرهنگی، سیاسی و عقیدتی دانشجویان علوم پزشکی سراسر کشور اجرا می‌شود.

معاون فرهنگی و دانشجویی وزارت بهداشت با بیان اینکه این مطالعه به صورت طولی است و در دوره‌ها و ادوار مختلف تکرار می‌شود، اظهار داشت: نتایج این تحقیق می‌تواند وضعیت فکری و دیدگاه‌های دانشجویان علوم پزشکی را نسبت به مسائل فرهنگی، سیاسی، اجتماعی و ارزشی آشکار کند و نشان دهد که دیدگاه‌های دانشجویان در طول زمان دچار چه تغییراتی می‌شود.

وی گفت: در واقع این مطالعه یک تحقیق منحصر به فرد است زیرا در دستگاه‌های دیگر و در جامعه طرح تحقیقی مشابهی که به صورت طولی و دوره‌ای اجرا شود و امکان مقایسه دیدگاه‌ها را فراهم کند تاکنون وجود نداشته است.

فراهانی درباره اقداماتی که برای بهبود وضعیت روحی- روانی دانشجویان علوم پزشکی انجام شده، گفت: طرح های متعددی در سه سال گذشته اجرا شده است که طرح همتایاران، ایجاد کانون‌های سلامت رفتار، افزایش مراکز مشاوره دانشجویان و واگذاری مدیریت خوابگاه‌های دانشجویی به خود دانشجویان از آن جمله است.

 


کد مطلب: 40560

آدرس مطلب :
https://www.migna.ir/news/40560/کاهش-افسردگی-خودکشی-دانشجویان-پزشکی-سه-سال-گذشته

میگنا
  https://www.migna.ir