کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

مشروبات الکلی عوارض جسمی و روانی بسیاری دارند

29 فروردين 1396 ساعت 1:27

رییس مرکز تحقیقات پیشگیری سوءمصرف مواد دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه با اشاره به عوارض و بیماری‌های جسمی و روانی بسیار ناشی از مصرف مشروبات الکلی، گفت: مصرف این نوع مشروبات در ایران به دلیل وجود فراوانی تقلب در آن و دست ساز بودن، به مراتب با خطرات بیشتری همراه است.


دکتر وحید فرنیا روانپزشک در گفت و گو با خبرنگار ایسنا، با بیان اینکه انواع مشروبات الکی همانند مواد مخدر وابستگی‌های جسمی و روانی به دنبال دارد، گفت: انواع مشروبات روی موارد شیمیایی مغز اثر گذشته و وابستگی روانی و جسمی ایجاد می‌کند.

فرنیا خاطرنشان کرد: بسته به میزان الکل موجود در انواع مشروبات الکلی میزان وابستگی آنها متفاوت است، اما به طور کلی تمامی آنها وابستگی روانی و جسمی به دنبال دارد.

در پی این وابستگی فرد به مصرف این مواد ادامه داده و به تدریج تحمل بدن در مقابل مقدار کم افزایش یافته و مصرف بیشتر مشروبات را می‌طلبد و در همین راستا با افزایش مصرف، فرد دچار آسیب‌های روانی و همچنین آسیب‌های جسمی از جمله آسیب‌های مغزی و کبدی می‌شود.

فرنیا به استناد عجیب برخی افراد به فیلم‌های هالیوودی در خصوص مصرف مشروبات الکلی و سالم ماندن افراد اشاره کرد و افزود: فیلم‌های هالیوودی به طور عمده از طریق شرکت‌های تولید کننده مشروبات الکلی برای تبلیغ این نوع مشروبات حمایت می‌شوند.

رییس مرکز تحقیقات پیشگیری سوءمصرف مواد دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه افزود: متاسفانه در این نوع فیلم‌ها به هیچ عنوان عوارض ناشی از مصرف مشروبات الکلی نمایش داده نمی‌شود و عوارض این مواد را باید در بیمارستان‌های روانپزشکی و کلینیک‌های ترک اعتیاد الکل که در آمریکا و اروپا به وفور یافت می‌شود، مشاهده کرد.
با توجه به عوارض جسمی و روانی بسیار مشروبات الکلی، درهمین کشورها هم اکنون برنامه‌های گسترده بهداشتی برای کاهش آمار اعتیاد الکل وجود دارد، اما غالباً نجات از این نوع اعتیاد به دلیل وابستگی شدید روانی و جسمی آن بسیار دشوار است.
در حال حاضر در کشوری مانند آمریکا بر اساس آمارهای موجود 15 میلیون نفر از افراد بالای 18 سال این کشور اعتیاد به الکل دارند و سالانه به طور میانگین 88 هزار نفر در این کشور جان خود را بر اثر بیماری‌‎های ناشی از مصرف الکل از دست می‌دهند و این بیماری‌ها چهارمین علت مرگ و میر در این کشور به شمار می‌روند.

وی با بیان اینکه در ایران به دلیل باور مذهبی و قوانین موجود مشکلات اعتیاد به مشروبات الکلی به مراتب کمتر از کشورهای دیگر است، گفت: با این حال متاسفانه این نوع اعتیاد در کشور ما نیز وجود دارد و وزارت بهداشت نیز کیلینیک‌هایی برای ترک و درمان این نوع اعتیاد در کشور ایجاد کرده است.

وی تصریح کرد: مشکل دیگری که در کنار همه عوارض جسمی و روانی مصرف مشروبات الکلی در کشور ما وجود دارد انواع تقلبی مشروبات الکلی و دست ساز بودن بیشتر آنها است و این امر زیان مشروبات الکلی موجود در کشور را بیشتر هم کرده است.
فرنیا افزود: به طور مثال در برخی مشروبات الکلی به جای اتانول از متانول استفاده می‌شود که همین امر موجب کور شدن مصرف کننده می‌شود.


کد مطلب: 40632

آدرس مطلب :
https://www.migna.ir/news/40632/مشروبات-الکلی-عوارض-جسمی-روانی-بسیاری

میگنا
  https://www.migna.ir