پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
تاریخ انتشار :
شنبه ۹ ارديبهشت ۱۳۹۶ / ۱۵:۴۳
کد مطلب: 40720
۲
۲
رئیس سازمان روانشناسی و مشاوره عنوان کرد

سازمان بهزیستی حق صدور مجوز و نظارت حرفه‌ای بر مراکز مشاوره ندارد

سازمان بهزیستی حق صدور مجوز و نظارت حرفه‌ای بر مراکز مشاوره ندارد
به گزارش میگنا دكتر عباسعلی اللهیاری در مراسم جشن روز روانشناس و مشاور كه صبح امروز در محل سازمان نظام برگزار شد به چالش‌ها و مشکلات حوزه روانشناسی اشاره کرد و اظهار داشت: بهزیستی و هیچ دستگاه دیگری همچون وزارت ورزش و جوانان حق صدور مجوز و نظارت حرفه‌ای به مراکز مشاوره‌ای را ندارد.

 

وی افزود: پروتکل‌ها و قانون در این زمینه مشخص است البته ارائه مشاوره پیش از ازدواج، حین ازدواج و ... می‌تواند با همکاری دستگا‌ه‌های دیگر انجام شود ولی حوزه تخصصی آن مرتبط با رشته روانشناسی و مشاوره است.

اللهیاری با اشاره به ضرورت همکاری سازمان‌های بیمه‌گر از خدمات روانشناسی و مشاوره تاکید کرد: هرچقدر بیشتر سازمان‌های بیمه‌گر این خدمات را تحت پوشش قرار دهند مردم بهتر می‌توانند از مشاوره و روانشناسی بهره ببرند.

وی ادامه داد: در سازمان نظام روانشناسی و مشاوره تلاش کردیم که برنامه‌های ما در اسناد بالادستی قرار گیرد و جزء قانون برنامه و سیاست‌های کلان باشد همچنین با آموزش و پرورش،‌ کمیته امداد، شهرداری‌ها و دانشگاه‌ها تفاهم‌نامه‌هایی در جهت ارائه هر چه بیشتر خدمات روانشناسی و مشاوره منعقد کرده‌ایم.

اللهیاری با بیان اینکه لایحه سلامت روان به دلیل نگاه انحصاری به بیماری‌های اعصاب و روان مورد ظلم و جفا قرار گرفت که براساس پییگری‌های انجام شده این موضوع خوشبختانه از دستور کار خارج شد.

رئیس سازمان روانشناسی و مشاوره ادامه داد: خوشبختانه جلوی انتقال رشته روانشناسی از زیرمجموعه وزارت علوم به وزارت بهداشت را گرفته‌ایم و در واقع مصوبه مجلس نظر هیات وزیران و شورای عالی انقلاب فرهنگی نیز مشابه ما بوده و زمانی که این قضیه مطرح شد در نهادهای مختلف مورد تایید قرار نگرفت.

وی گفت: جوی که در ارتباط با رشته روانشناسی و مشاوره ایجاد شد درواقع به دلیل اقدامات مدیران قانون‌گریز و ناکارآمد بوده و به هیچ وجه این رشته قابل تغییر نیست.

اللهیاری گفت: مقام معظم رهبری نیز از رشته روانشناسی و مشاوره حمایت تام داشته است و تلاش می‌کنیم پس از انتخابات ریاست جمهوری مراسمی بین‌المللی با دعوت از وزرای سلامت کشورهای عضو اکو برگزار کنیم.

وی تاکید کرد: ما این جفا را نمی‌پذیریم که برخی تبلیغ می‌کنند روانشناسی یک رشته غربی است و در افزایش طلاق اثر می‌گذارد چرا که این حرف‌ها ناشی از حسادت درونی و مباحث خاص فردی بوده است.


رئیس سازمان روانشناسی و مشاوره با اشاره به اینکه در صورت حمایت سیاست‌گذاران از روانشناسان برنامه‌های آنها بهتر اجرا خواهد شد، گفت: هر کسی که تریبون دارد باید اثر تریبون خود را بر سلامت مردم بسنجد. همچنین باید توجه داشت که موضوع روانشناسی اصلی مهم در جامعه به شمار می‌رود.

وی گفت: حدود 23 درصد مردم دچار افسردگی هستند و در واقع می‌توان گفت: اگر جامعه ما حدود 100 میلیون باشد 23 میلیون نفر از انها دچار افسردگی هستند لذا اختصاص 3 درصد از بودجه سلامت به حوزه بیماری‌های اعصاب و روان بسیار اندک است.

اللهیاری در ارتباط با تعرفه‌های مشاوره و روانشناسی گفت: در حال حاضر میانگین ویزیت پزشکان 5 تا 10 دقیقه به طور می‌انجامد ولی انجام مشاوره و روانشناسی حداقل 45 دقیقه زمان می‌برد لذا تحت پوشش قرار گرفتن این خدمات توسط سازما‌های بیمه‌گر ضرورت دارد.

وی با اشاره به اینکه زنان دو برابر از مردان دچار افسردگی می‌شود گفتن: همچنین در صورتی که قبل از ازدواج افراد مشاوره شوند و آموزش‌ها و مهارت‌های زندگی را فراگیرند آمار طلاق بسیار کاهش خواهد یافت.

 
-

مرجع : خبرگزاري فارس
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

Iran, Islamic Republic of
باتشکر از آقای دکتر اللهیاری واساتید روانشناسی
احسان
Romania
اتفاقا بهزیستی باید نظارت داشته باشه تا کیفیت مراکز مشاوره بهتر بشه. الان کلینیک های مددکاری بهزیستی خیلی بهتر از مراکز مشاوره خدمات میدن و مردم به تابلو های بهزیستی اعتماد بیشتری دارن
دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
چطور از فکر کردن بیش از حد به یک موضوع جلوگیری کنیم؟
نوجوانان آمریکایی بدون تلفن همراه احساس بهتری دارند
من با دروغ گفتن و آه وناله پول درمیارم
افراد کمال‌گرا چه ویژگی‌هایی دارند؟
كودكان را قرباني حرف مردم نكنيد
خودبیمارانگاری از خود بیماری مرگبارتر است!
راه‌ درمان تب بالای تمایل به عمل‌های زیبایی چیست؟
بادها می وزند، عده ای در مقابل آن دیوار می سازند و تعدادی آسیاب به پا می کنند