جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
تاریخ انتشار :
چهارشنبه ۱۳ ارديبهشت ۱۳۹۶ / ۱۵:۱۹
کد مطلب: 40752
۱

غذاهای پر فیبر را دریابید

غذاهای پر فیبر را دریابید
فیبرهای غذایی بخشی از گیاهان هستند که توسط آنزیم‌های موجود در دستگاه گوارش انسان قابل هضم نمی‌باشند.
فیبرهای غذایی فواید زیادی برای حفظ سلامتی انسان و جلوگیری از بیماری‌ها دارند و به همین جهت امروزه نقش به سزایی در رژیم‌های درمانی و پزشکی ایفا می‌کنند.
فیبرها اثر لاغری دارند و یبوست را از بین می‌برند؛ خیلی از مواد غذایی که روزانه استفاده می‌کنیم دارای فیبر هستند مانند آناناس، هلو، پرتقال، انگور، کشمش، گریپ فروت، گیلاس، قارچ، گوجه فرنگی، کرفس، پیاز، خیار، کاهو، سیب زمینی، گل کلم، ذرت، نخود، اسفناج، هویج، ماکارونی؛ بدن ما روزانه حدوداً به 30 گرم فیبر غذایی نیاز دارد که با خوردن این مواد می‌توان آن را برای بدن مهیا کرد.
-
کدام غذاها بدون فیبرند؟
قبل از آن که انواعی از میوه و سبزی های فیبردار و ملین را معرفی کنیم، بهتر است با فیبر و خوراکی های بدون فیبر آشنا شوید. فیبرها دیواره سلولی گیاهان و مهم ترین عامل لینت مزاج هستند؛ یعنی اگر شما صبح تخم مرغ، ظهر چلوماهی و شب یک تکه گوشت کبابی بخورید، با آن که غذای شما تا حدودی حجیم بوده است، اما چون در کنار این غذاها از سالاد، میوه و سبزی های غنی از فیبر به اندازه مورد نیاز استفاده نکرده اید، نباید انتظار اجابت مزاج داشته باشید.

-
در میان سبزی ها و میوه ها و دیگر مواد غذایی آنهایی که فیبر محلول و نامحلول زیادتری دارد جو، لوبیا، نخود، ذرت، خرما، اسفناج، گلابی و کلم بروکلی، آنهایی که فیبر متوسطی دارد سبزی خوردن، کرفس، برگ مو، هویج، سیب و پرتقال و آنهایی که فیبر کمتری دارد، انواع آبمیوه های صنعتی و خانگی، انگور، انواع کمپوت ها و میوه های بدون پوست است.

این را هم بدانید بیشتر میوه هایی که طبع سردی دارند به شرط آن که بخوبی رسیده باشند ملین هستند بیشتر میوه های تابستانی همچون گلابی، آلبالو، گیلاس، هندوانه، کیوی، زردآلو و بخصوص آلو از این جمله اند.

خوب است بدانید انواع گوشت، مرغ، ماهی، تخم مرغ، فرآورده های لبنی، قند و چربی ها فیبر ندارد و تقریبا به طور کامل جذب بدن شده و تولید مدفوع نمی کند، اما اگر بدانید که مصرف نکردن مواد فیبری موجب ماندگاری سموم حاصل از تجزیه این مواد غذایی در بدن می شود و می تواند قند، چربی و فشار خونتان را بالا ببرد و فشار مضاعفی را به کبد و کلیه وارد کند، بدون شک مصرف خوراکی های فیبری را همچون فرآورده های لبنی در برنامه غذایی روزانه تان می گنجاندید.
-
شیر هم فیبر دارد؟
اما سوالی که اغلب پرسیده می شود این که برای رفع یبوست، شیر گرم بنوشیم یا شیر سرد؟ مگر شیر فیبر دارد که برای لینت مزاج توصیه شده است؟ در این خصوص باید بگوییم شیر حاوی فیبر نیست و عاملی که موجب می شود تا با خوردن شیر سیستم گوارشی مان به هم بریزد و دچار اسهال یا لینت مزاج شویم همان کمبود آنزیم لاکتاز است.
وقتی بدن این آنزیم را نداشته باشد نمی تواند قند لاکتوز شیر را تجزیه کند، در نتیجه چون شیر بخوبی هضم و جذب نمی شود بدن، کم طاقت شده و دچار بیرون روی مکرر یا اسهال می شویم، اما بهتر است بدانید نوشیدن یک یا دو لیوان شیر سرد قبل از صرف صبحانه بخصوص برای خانم های باردار می تواند ملین باشد. البته در تعدادی افراد هم شیر گرم موجب لینت مزاج می شود. در نتیجه افراد با توجه به تجربیات گذشته شان می توانند از این نوشیدنی برای دفع بهتر کمک بگیرند.

اولین راه برای رسیدن به میزان بالایی از فیبر خوراکی استفاده از غلات است. این مواد شامل ماکارونی ، برنج و نان و ... از بهترین راه های وارد کردن فیبر به داخل بدن است. این مواد را بهتر است به صورت هفته ای حداقل یکبار در رژیم غذایی داشته باشید. غلات بیشترین و بهترین میزان فیبر را در میان دیگر مواد غذایی داراهستند.

سبزی و میوه های مختلف مانند اسفناج، نخود فرنگی، بروکلی و کاهو را هرکز از یاد نبرید. این سبزی ها خوشمزه در عین حال با فواید فراوان می توانند گزینه های خوبی برای مکمل های غذایی باشند. شما همچنین زمانی بهترین نتیجه را از این خوراکی ها می گیرید که از سبزی در کنار دیگر مواد خوراکی استفاده کنید.

 حبوبات نیز می توانند برای شما بسیار خوب باشند که درمیان همه آن ها بهتر است لوبیا را انتخاب کنید. لوبیا با داشتن میزان زیادی پروتئین می تواند یک غذای کامل باشد پس به هر نحو از آن استفاده کنید. پخته شده، آبپز و ... راه های درست کردن لوبیا برای رسیدن به بالاترین میزان فیبر آن است.

فیبر را می توانید در تنقلات نیز پیدا کنید. آجیل هایی مانند گردو، بادام و ... از بهترین تنقلات فیبردار هستند. استفاده روزانه 10 بادام و گردو میتواند نیاز 30 گرمی فیبر روزانه شما را تامین کند. این مقدار را همچنین می توانید با خوردن چند واحد میوه نیز بدست آورید.
-
نکات مهم:
مصرف آب فراوان در کنار سبزی های تازه می تواند کمک چشمگیری به رفع یبوست کند. • فریزکردن، خشک کردن یا پختن میوه ها و سبزیجات باعث از بین رفتن فیبر نمی شود. •
فیبرها هم درصدی کالری دارند، اما میزان انرژی زایی آنها از درشت مغذی ها بسیار کمتر است و میزان مصرف غذاهای فیبری در کودکان باید کمتر از بزرگسالان باشد. •

به آنهایی که با مصرف مواد غذایی پرفیبر دچار دل درد و نفخ می شوند یا بتازگی تصمیم گرفته اند تا این غذاها را به طور مستمر وارد برنامه غذایی شان کنند، توصیه می کنیم این گروه را در حجم زیاد و در یک وعده نخورند و بتدریج در برنامه غذایی شان بگنجانند. •
در میان انواع نان، نان سنگک و نان های جو و چاودار بیشترین فیبر را دارد و بهتر است برنج سفید را با برنج قهوه ای مخلوط و همراه سبزی، لوبیا سبز، عدس، کشمش و ماش طبخ و میل کنید. •
سالاد را با آبلیمو و روغن زیتون سرو کنید و از مصرف داروهای شیمیایی و گیاهی ملین و مسهل جدا اجتناب کنید، چرا که این داروها پس از مدتی بی اثر شده و با بی حس کردن اعصاب دستگاه گوارش از دفعات و میزان حرکات دودی روده برای جلو راندن و تخلیه مواد زاید می کاهد.
مرجع : دكترسلام-فارس
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
چطور از فکر کردن بیش از حد به یک موضوع جلوگیری کنیم؟
نوجوانان آمریکایی بدون تلفن همراه احساس بهتری دارند
من با دروغ گفتن و آه وناله پول درمیارم
افراد کمال‌گرا چه ویژگی‌هایی دارند؟
كودكان را قرباني حرف مردم نكنيد
خودبیمارانگاری از خود بیماری مرگبارتر است!
راه‌ درمان تب بالای تمایل به عمل‌های زیبایی چیست؟
طوری زندگی كن كه اسمت با جسمت زیر خاك نرود