جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
تاریخ انتشار :
سه شنبه ۱۹ ارديبهشت ۱۳۹۶ / ۱۶:۴۹
کد مطلب: 40809
۰
رئیس انجمن متخصصان داخلی ایران:

فقط 10 درصد جامعه پزشکی کشور در رفاه هستند/فوت 90 درصد مبتلایان به سرطان در کشور

فقط 10 درصد جامعه پزشکی کشور در رفاه هستند/فوت 90 درصد مبتلایان به سرطان در کشور

به گزارش ایرنا، دکتر ایرج خسرونیا روز سه شنبه در نشست مطبوعاتی بیست و هشتمین کنگره حامعه متخصصان داخلی که قرار است 25 تا 28 اردیبهشت ماه جاری در مرکز همایش های رازی برگزار شود، افزود: در واقع 90 درصد جامعه پزشکی چوب این 10 درصد مرفه را می خورند و ما قصد داریم در این کنگره به این مسئله بپردازیم.

وی در ادامه یکی از مشکلات جدی کشورمان را بیماری سرطان ذکر کرد و افزود: تعداد افرادی که مبتلا به سرطان شده اند، نسبت به 10 سال گذشته بسیار زیادتر شده است.
دکتر خسرونیا در عین حال گفت: البته تعداد افرادی که در جامعه ما دچار سرطان می شوند، خیلی کمتر است به طوریکه در دنیا در هر 100 هزارنفر 180 نفر مبتلا می شوند اما در ایران این عدد طبق همین نسبت 135 نفر است که این به دلیل پایین بودن متوسط سن جامعه ایرانی است.
وی ادامه داد: با وجود این اختلاف تقریبا زیاد در حوزه مبتلایان به سرطان، اما مرگ و میر سرطان در کشور ما بسیار بیشتر است به طوری که در دنیا تنها 30 درصد مبتلایان به سرطان فوت می کنند اما در ایران این رقم 90 درصد است.

**غفلت و بی توجهی در مراجعه به پزشک علت اصلی افزایش سرطان
دکتر خسرونیا یکی از علت های اصلی افزایش سرطان در کشور را غفلت، بی توجهی و دیرمراجعه کردن به مراکز درمانی عنوان کرد و گفت: هنگامی که دچارعارضه و بیمار متاستاز می شود به پزشک مراجعه می کند در صورتیکه در کشورهای دیگر در همان مراحله اولیه به پزشک مراجعه می کنند.
وی با تاتکید براینکه، در کشورهای پیشرفته افراد از سوی سازمان های بیمه گر مجبور هستند که هرشش ماه یکبار یکسری آزمایشات پزشکی را انجام دهند در صورتیکه در ایران سازمان های بیمه گر مخالف این کار هستند و به ضررخود می دانند.
رئیس انجمن متخصصان داخلی ایران با بیان اینکه، ما در ایران سالانه 90 هزار نفر مبتلا به سرطان می شوند، گفت: مهمترین سرطان شایع در زنان سرطان سینه و پس از آن سرطان ریه قرار دارد ، در مردان نیز اولین سرطان معده است که بسیار کشنده است.
وی یکی از دلائل اصلی برخی سرطان ها از جمله سرطان گوارش را عفونت دهان، دندان و لثه عنوان کرد و گفت: اگر بهداشت دهان و دندان را رعایت کنیم در بحث پیشگری از برخی سرطان ها اقدام کرده ایم.

**مصرف و استعمال تریاک یکی از عوامل اصلی بروز سرطان
دکتر خسرونیا همچنین با بیان اینکه، بر اساس تحقیقات اخیر وزارت بهداشت مصرف تریاک و استعمال آن یکی از دلائل اصلی بروز سرطان است و گفت: بر این اساس مصرف تریاک در بخش عمده ای از جامعه بصورت تفریحی بدون اینکه در آماررسمی تعداشان ذکر شده باشد وجود دارد و بایستی دولت و انجمن های پزشکی از مصرف آن جلوگیری کنند.
رئیس انجمن متخصصان داخلی ایران گفت: به دلیل اینکه خود تریاک مسکن است از بروز بسیاری از دردها و نشانه هایی که ممکن است نشاندهنده وجود بیماری سرطان باشد جلوگیری می کند.
وی همچنین با اشاره به اینکه، برخی قاچاقچیان مواد مخدر از سرب برای سنگین تر کردن وزن تریاک استفاده می کنند، گفت: متاسفانه در حال حاضر در برخی از نقاط کشور همچون کرمان، تهران، یزد ما شاهد بسیاری از مسومیت های ناشی از مصرف سرب هستیم که این مسئله مرگ افراد را بدنبال دارد.

**بیماری های عفونی منشا برخی سرطان ها
دکتر خسرونیا در ادامه ضمن تاکید بر رعایت بهداشت به منطور جلوگیری از ابتلا به بیماری های عفونی همچون هپاتیت گفت: این بیمارهای در واقع برخی سرطان ها از جمله سرطان کبد ایجاد می کنند.
رئیس انجمن متخصصان داخلی ایران در ادامه با تاکید براینکه، 40 درصد سرطان ها قابل درمان می باشند، رعایت بهداشت و عدم استعمال مواد مخدر و سیگار که در حال حاضر سن مصرف آن نیز کاهش یافته است را در جلوگیری از بروز سرطان بسیار اثرگذار دانست.

**سن ابتلا به برخی سرطان ها کاهش یافته است
رئیس انجمن متخصصان داخلی ایران همچنین با بیان اینکه، در سال 2020 انتظار می رود که 17 میلیون نفر دچار سرطان شوند اظهارکرد: در گذشته مصرف سیگار تنها در افراد بالای 30 سال رواج داشت درحالی که در حال حاضر این سن به زیر 15 سال کاهش یافته است
وی گفت:هزینه های درمان سرطان روز به روز درحال افزایش است و یکی از مشکلات دولت آینده را سلامت افراد و مبارزه با سرطان است.
رئیس انجمن متخصصان داخلی ایران همچنین تصریح کرد:طبق آمار سن ابتلا به برخی سرطان ها همچون سر و گردن و سیستم ریوی در کشورمان 10 سال جلوتر آمده است که دلیل اصلی آن محیط و هوای آلوده و استعمال انواع اقسام مخدرها مثل ناس و مواد الکلی است.
دکتر خسرونیا در ادامه، اظهارکرد:کنسروها و ماهی دودی که در شمال کشور زیاد مصرف می شود یکی از عوامل ایجاد سرطان است ضمن اینکه مسائل دیگری همچون ژنتیک و خاک های آلوده به مواد رایواکتیو و همچنین آب های آلوده عامل اصلی سرطان به شمار می روند.
وی گفت: یکی از مواردی که در بیست و هشتمین کنگره جامعه متخصصان داخلی مورد بررسی قرار خواهد گرفت مشکلات مربوط به سلامت از جمله بررسی مسائل شیوع بیماری سرطان در کشور است که امیدواریم مسوولان هشدارهای جامعه پزشکی را جدی گرفته و توجه لازم را داشته باشند.
رئیس انجمن متخصصان داخلی ایران ضمن تاکید براینکه، پیشگیری بسیار به صرفه تر از درمان است افزود:اگر قرار است امسال 500 میلیارد تومان صرف درمان بیماری سرطان در کشور شود، به طور حتم این هزینه در سال های آتی به دلیل قیمت بالای داروهای سرطانی هزینه هنگفتی به دولت تحمیل خواهد شد.
بیست و هشتمین کنگره جامعه متخصصان داخلی 25 الی 28 اردیبهشت ماه جاری با بررسی موضوعاتی همچون آخرین دستاوردهای و پژوهش های علمی درمان بیماری های داخلی، طرح تحول سلامت، بیمه ها، تعرفه خدمات پزشکی، چالش های اقتصاد درمان، تصمیم گیری های اخیر در ابعاد کلان بهداشت و درمان کشور در مرکز همایش های رازی برگزار می شود.

 

نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
چطور از فکر کردن بیش از حد به یک موضوع جلوگیری کنیم؟
نوجوانان آمریکایی بدون تلفن همراه احساس بهتری دارند
من با دروغ گفتن و آه وناله پول درمیارم
افراد کمال‌گرا چه ویژگی‌هایی دارند؟
كودكان را قرباني حرف مردم نكنيد
خودبیمارانگاری از خود بیماری مرگبارتر است!
راه‌ درمان تب بالای تمایل به عمل‌های زیبایی چیست؟
زبان هیچ استخوانی ندارد اما آنقدر قوی هست که بتواند قلبی را بشکند. پس مراقب حرف هایتان باشید.