کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

آموزش و پرورش مجبور شد مشاوران را به دوره متوسطه اول انتقال دهد

23 ارديبهشت 1396 ساعت 11:23

مدیرکل امور تربیتی و مشاوره وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه تا سال گذشته هیچ پیش‌بینی‌ برای پایه نهم در تأمین نیروی مشاور نشده بود، تصریح کرد: آموزش و پرورش مجبور شد نیروهای مشاور موجود در متوسطه دوم را به متوسطه اول انتقال دهد.


به گزارش فارس، مسعود شکوهی مدیرکل امور تربیتی و مشاوره وزارت آموزش و پرورش در برنامه پرسشگر با بیان اینکه هدایت تحصیلی یک فرآیند است، اظهار داشت: هدف هدایت تحصیلی این است مسیری را برای دانش‌آموز فراهم کند که در پایان پایه نهم، توانایی شناخت استعدادهای خودش را برای ورود به شاخه‌ها و رشته‌های مختلف داشته باشد.

وی افزود: علی‌رغم وجه قوی و ارزشمند سند تحول بنیادین، متأسفانه در مرحله اجرای سند، خوب عمل نشد و بدون اجرای طرح آزمایشی در مناطق، به صورت کلی در سال 91 اجرایی شد.

شکوهی اضافه کرد: اینکه برای مقطع ابتدایی باید مشاور داشته باشیم یا حداقل به معلمان در حوزه مشاوره آشنایی و آموزش بدهیم، از اهدافی است که تاکنون محقق نشده است. 

مدیرکل امور تربیتی و مشاوره وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه سال گذشته اقداماتی برای مقطع ابتدایی انجام دادیم‌، گفت:‌ از ابتدای امسال پرونده الکترونیک برای همه دانش‌آموزان پایه نهم تشکیل شد. از سال تحصیلی 97-96 این پرونده برای دانش‌آموزان پایه‌های هفتم و هشتم و سال بعد از آن برای دانش‌آموزان ابتدایی تشکیل خواهد شد.

وی ادامه داد: آمایش سرزمینی در حوزه استعداد و رغبت که برای دستگاه‌های برنامه‌ریز اشتغال هم کمک‌کننده باشد، در حال برنامه‌ریزی است.

شکوهی با بیان اینکه تا سال گذشته هیچ پیش‌بینی‌ برای پایه نهم در تأمین نیروی مشاور نشده بود، تصریح کرد: آموزش و پرورش مجبور شد نیروهای مشاور موجود در متوسطه دوم را به متوسطه اول انتقال دهد. 

مدیرکل امور تربیتی و مشاوره وزارت آموزش و پرورش با انتقاد از عدم تأمین زیرساخت‌ها در ابتدای اجرای سند تحول، اظهار داشت: دوستان به اشتباه، سند تحول را با ورود دانش‌آموزان به پایه ششم آغاز کردند و این کار بدون پیش‌بینی معلم، فضای فیزیکی و محتوا بود.

وی اضافه کرد: سند تحول بنیادین می‌گوید یک سال پس از تصویب باید زیرنظام‌ها آماده می‌شد در حالی که بدون تصویب زیرنظام‌ها اجرای سند را شروع کردند.

شکوهی با بیان اینکه هدایت تحصیلی مصوبه شورای عالی آموزش و پرورش در اسفندماه 94 است،‌ گفت: رویکردی که در هدایت تحصیلی جدید مورد توجه جدی بود، توجه به رغبت، توانایی و ویژگی‌های شخصی دانش‌آموزان بود.

مدیرکل امور تربیتی و مشاوره وزارت آموزش و پرورش تشریح کرد: اکنون در هدایت تحصیلی جدید، نظر دانش‌آموز 10 درصد، نظر اولیاء 5 درصد، معلمان 10 درصد، مشاوران 10 درصد، آزمون رغبت و توانایی 30 درصد و نمرات سه پایه تحصیلی 35 درصد مؤثر است. 

وی تصریح کرد: جلسات مشورتی، ملاک انتخاب رشته است و هر مشاور موظف است حداقل یک جلسه مشاوره فردی با اولیای دانش‌آموزان پایه نهم برگزار کند.

شکوهی با اشاره به اینکه هدایت تحصیلی یک کار فراسازمانی است، اظهار کرد: هدف کل آموزش و پرورش نتیجتاً به هدایت تحصیلی می‌رسد و بدون اینکه اشکالات آن را گردن کسی بیندازیم باید تلاش کنیم تا مشکلات آن حل شود.


کد مطلب: 40831

آدرس مطلب :
https://www.migna.ir/news/40831/آموزش-پرورش-مجبور-مشاوران-دوره-متوسطه-اول-انتقال-دهد

میگنا
  https://www.migna.ir