پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
تاریخ انتشار :
پنجشنبه ۱۱ خرداد ۱۳۹۶ / ۱۲:۱۵
کد مطلب: 40997
۱

وجود مواد روانگردان در قلیان های میوه ای

وجود مواد روانگردان در قلیان های میوه ای

به گزارش مهر، دکتر خسرو صادق نیت، افزود: در ۱۰ سال گذشته مصرف قلیان رشد زیادی داشته است. اما استفاده از تنباکوهای معطر نیز از نگرانی‌های ما است که باید نگاه ویژه‌ای به آن داشت.

وی گفت: روند رو به رشد سیگار در کشور متوقف و کمی کاهش داشته، اما شاهد افزایش مصرف قلیان در بین زنان و نوجوانان هستیم.

صادق‌نیت تاکید کرد: تنباکوهای معطر فریبنده است و آزمایش‌ها نشان می‌دهد که این تنباکوها برای فریب مردم به نام معطر با نام میوه‌ها عرضه می شود و به هیچ وجه حاوی مواد طبیعی و میوه ها نیست. ۷۰ تا ۸۰ درصد آنها را نیز مواد شیمیایی صنعتی تشکیل می‌دهند که حاوی بنزن هستند.

وی توضیح داد: بنزن از سمی ترین موادی است که سرطان زا بوده و طی سه تا ۱۰ سال می‌تواند روند ابتلا به سرطان را جلو بیندازد. مهم ترین سرطان ناشی از مصرف این ماده خطرناک نیز سرطان خون است.

رئیس مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت گفت: حلال‌ها و سرب نیز از جمله مواد دیگری هستند که در تنباکوهای معطر وجود دارند. میزان سرب موجود در این تنباکوها ۵۰ درصد بیشتر از حد استاندارد است. همچنین قارچ‌های مختلفی نیز در آنها کشف شده است. این تنباکوها کپک‌زده هستند و در کشورهای عربی با مواد معطر مخلوط شده و به فروش می رسند.

وی با بیان اینکه مردم تصور می‌کنند عبور دود از آب قلیان می‌تواند آن را تصفیه کند، توضیح داد: آب موجود در قلیان فقط نقش خنک کننده را دارد. علاوه بر آن باعث می‌شود فرد پک‌های عمیق‌تری به قلیان بزند.

صادق نیت گفت: برخی گزارش ها نشان می دهد در برخی از مراکز عرضه قلیان، بدون اینکه مشتری متوجه شود، شیشه و مواد روانگردان به تنباکو اضافه شده است تا مشتری جلب شود.

وی تصریح کرد: طی بررسی های علمی، یک بار مصرف قلیان معادل ۱۰۰تا ۲۰۰ نخ سیگار سم وارد بدن می کند و اطرافیان فرد نیز درصورت عدم استعمال، معادل مصرف نصف پاکت سیگار دود مصرف می کنند. زیرا دود در فضاهای بسته نیز روی دیوارها می‌نشیند و باعث تماس پوستی مردم با آن می‌شود.

صادق نیت با اشاره به اینکه طی دو سال گذشته با همکاری وزارت صنعت،‌ معدن و تجارت مساله تولید تنباکوهای معطر ممنوع شد، گفت: وزارت بهداشت برای جلوگیری از عرضه تنباکوهای معطر به اصناف تذکر جدی داده و نظارت را افزایش داده است، دو سال پیش نیز ممنوعیت عرصه تنباکوی معطر ابلاغ شده است، اما بعد از آن با حکم دیوان عدالت اداری این ممنوعیت و برخورد جدی متوقف شده است. اما با شکایت برخی از اصناف فعلا برخورد جدی با این موضوع متوقف شده است.

وی گفت: در زمینه کاهش عرضه قلیان توانستیم تا حدودی موفق عمل کنیم. عرضه قلیان در ۳۰ دانشگاه علوم پزشکی که تقریبا ۱۵ استان و نیمی از کشور را شامل می شود، ممنوع و به طور کلی حذف شده است.

نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
چطور از فکر کردن بیش از حد به یک موضوع جلوگیری کنیم؟
نوجوانان آمریکایی بدون تلفن همراه احساس بهتری دارند
من با دروغ گفتن و آه وناله پول درمیارم
افراد کمال‌گرا چه ویژگی‌هایی دارند؟
كودكان را قرباني حرف مردم نكنيد
خودبیمارانگاری از خود بیماری مرگبارتر است!
راه‌ درمان تب بالای تمایل به عمل‌های زیبایی چیست؟
یک رابطه خوب زمانی است که کسی پذیرای گذشته، پشتیبان امروز و مشوق فردایتان باشد.