کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

فضای مجازی ابزاری مناسب برای اجتماعی شدن کودکان کم‌شنوا

13 خرداد 1396 ساعت 22:07

باید بدانیم که فضای مجازی جهت آموزش و یادگیری در افراد دچار نقص شنوایی یک ضرورت است.


به گزارش میگنا گیتا موللی عضو هیئت علمی دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران اظهار کرد: امروزه شبکه‌های اجتماعی که تحت عنوان فضای مجازی نیز شناخته می‌شوند، یک تکنولوژی بسیار محبوب و مورد قبول در زندگی روزمره ما هستند، استفاده از اینترنت و فضای مجازی در بین کودکان با آسیب شنوایی نوعی وسیله ارتباطی است که امکان مخفی کردن معلولیت از سایر کاربران را نیز به همراه دارد.
 
وی افزود: فضای مجازی نتوانسته اعتماد لازم را در بین جامعه کم شنوایان ایرانی به دست آورد، به طور کلی استقبال عمومی از فضای مجازی در افراد شنوا بیشتر از افراد کم شنواست. افراد کم شنوا در زمان احساس تنهایی فضای مجازی را برای رفع تنهایی استفاده نمی‌کنند. هرچند آن دسته از افراد کم شنوا که از فضای مجازی استفاده می‌کنند، بیشتر تمایل دارند از آن برای تفریح و وقت گذرانی استفاده کنند.
 
موللی گفت: علیرغم مفید بودن فضای مجازی جهت آموزش و یادگیری در افراد دچار نقص شنوایی، این اتفاق هنوز نهادینه نشده اما افراد با نقص شنوایی می‌توانند بسیاری از مفاهیم عینی و انتزاعی را که به طور معمول از جهان پیرامون دریافت نمی‌کنند و موجب کناره گیری و سکوت آنان در جامعه می‌شود، به کمک نوشتار، عکس و یا فیلم در فضای مجازی به سهولت یاد بگیرند. اما ممنوعیت استفاده از گوشی‌های هوشمند در مدارس توسط وزارت آموزش و پرورش در حال حاضر یکی از موانع مهم در جهت نیل به این امکان است.
 
این روانشناس کودکان استثنایی در ادامه تصریح کرد: اکثریت نوجوانان کم شنوا جهت تفریح، گذراندن وقت و همچنین انجام کارهای غیرعلمی از فضای مجازی استفاده می‌کنند. استفاده از وسایل ارتباط جمعی مثل رادیو، تلویزیون و اکنون شبکه‌های اجتماعی در امر آموزش بسیار مؤثر است؛ اما عدم اتفاق نظر در این قضیه در آموزش و پرورش سنتی کشور و عدم پذیرش صد در صدی شبکه‌های اجتماعی به عنوان ابزاری مناسب جهت یادگیری، راه استفاده صحیح از این ابزار را برای این دانش آموزان می بندد، تا جایی که آنان صرفاً جهت تفریح از آن بهره می‌برند.
 
وی افزود: افراد کم شنوا از قابلیت‌های ارسال عکس و فیلم و ارتباط نوشتاری در شبکه‌های اجتماعی در جهت دوست یابی و حتی ارتباطات صحیح می‌توانند استفاده کنند. آنان هنگام احساس تنهایی صرفاً با همنوعان خود این ارتباط نوشتاری را حفظ می‌کنند. شاید ارتباط با کسی که درد آشناست، حتی در فضای مجازی برای آنان آسان‌تر و لذتبخش‌تر هم باشد. همه نوجوانان در هنگام احساس تنهایی ترجیح می‌دهند تا با همنوع و یا گروه همسالان خود صحبت کنند.
 
عضو هئیت علمی دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی استفاده از فضای مجازی برای دانش‌آموزان کم شنوا را لازم و ضروری دانست و یادآور شد: با استفاده از فضای مجازی برای افراد کم شنوا احساس تنهایی از بین می‌رود و اتفاقاً استفاده از این فضا برای افراد کم شنوا می‌تواند بسیار مفید باشد. از سوی دیگر، از طریق استفاده از فضای مجازی می‌توانیم شاهد رفع کاستی‌های آموزشی و ارتباطی کودکان کم شنوا باشیم.

 


کد مطلب: 41017

آدرس مطلب :
https://www.migna.ir/news/41017/فضای-مجازی-ابزاری-مناسب-اجتماعی-شدن-کودکان-کم-شنوا

میگنا
  https://www.migna.ir