کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

گذر زمان درمان افسردگی نیست

67 درصد بیماران روانپزشکی برای درمان مراجعه نمی‌کنند

15 خرداد 1396 ساعت 12:48

رئیس مرکز سلامت روانی و اجتماعی وزارت بهداشت با اشاره به اینکه بسیاری از افراد تصور می‌کنند بیماری افسردگی به صورت خود به خود درمان می‌شود،‌ افزود: تحقیقات وزارت بهداشت نشان می‌دهد که 67 درصد بیماران روانپزشکی برای درمان مراجعه نمی‌کنند.


به گزارش میگنا دکتر احمد حاجبی، رئیس مرکز سلامت روانی و اجتماعی وزارت بهداشت در گفت‌و‌گو با خبرنگار آنا در مورد مبتلایان به اختلال روانی اظهار کرد: اختلالات روانپزشکی ناشی از عوامل متعددی از جمله عوامل جسمی، اجتماعی و روانشناختی به وجود می‌آید که بخش جسمی و بیولوژیک این بیماری از طریق دارو قابل درمان است.
وی افزود: بخش‌های جسمی این بیماری به وزارت بهداشت مربوط می‌شود و این دستگاه در حیطه اختیارات خود اقدامات بسیاری در جهت کاهش عوامل بیولوژیک و جسمی بیماری افسردگی و سایر اختلالات روانی به خصوص در قالب طرح تحول سلامت انجام می‌دهد اما به نظر می‌رسد این اقدامات کافی نیست.‌

این مقام مسئول در وزارت بهداشت وضعیت سواد و درآمد اقتصادی را در درمان به موقع اختلالات روان بسیار موثر دانست و گفت: بروز اختلالات روانی در حاشیه شهرها و مناطقی با سطح اقتصادی و اجتماعی پایین شایع‌تر است البته این موضوع در تمام دنیا قابل توجه است و تنها مختص به کشور ما نیست.

وی ادامه داد: براساس آمار کشوری وزارت بهداشت شیوع اختلالات روانی در کشور 23.6 درصد و شیوع افسردگی 12.9درصد است که این میزان در حاشیه شهرها بیشتر است.
حاجبی گفت:بررسی‌های صورت گرفته حاکی از آن است تعداد بسیاری از مبتلایان به بیماری‌های روانی در جمعیت 15تا 64 سال به روانپزشک و روانشناس مراجعه نکرده‌اند، اکثر این افراد علت را وضعیت اقتصادی و نداشتن دفترچه بیمه عنوان کرده‌اند و برخی نیز به اشتباه تصور می کنند که اختلالات روانی به مرور زمان بهبود می‌یابد.
‌وی به برنامه‌های وزارت بهداشت برای رفع انگ بیماری‌های روانی و افزایش مراجعه بیماران به پزشک اشاره و بیان کرد: وزارت بهداشت در نظر دارد سطح سواد سلامت و آگاهی‌های عمومی را افزایش دهد زیرا در غیر این صورت اجرای برنامه خودمراقبتی در حوزه سلامت روان محق نمی‌شود.
رئیس مرکز سلامت روانی و اجتماعی وزارت بهداشت ادامه داد: وزارت بهداشت باید در راستای کنترل بیماری‌های روانپزشکی، سیستم غربالگری و شناسایی این بیماران را تقویت کند، برهمین اساس باید کارشناسان سلامت، روانپزشکان و ابرازهای لازم در شبکه‌های بهداشتی را به کار گیرد تا بتوانند قبل از گسترش و شدت یافتن بیماری، آنان را شناسایی کنند.


کد مطلب: 41029

آدرس مطلب :
https://www.migna.ir/news/41029/67-درصد-بیماران-روانپزشکی-درمان-مراجعه-نمی-کنند

میگنا
  https://www.migna.ir