کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

قهر باعث ایجاد احساس پرخاشگری در رفتار می‌شود

20 خرداد 1396 ساعت 9:44

یک کارشناس ارشد روانشناسی بالینی گفت: قهر مداوم باعث ایجاد فاصله عاطفی بین افراد و ایجاد احساس‌های خصومت و پرخاشگری در رفتار می‌شود


به گزارش ميگنا «علیرضا هریوندی»، در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: قهر مداوم باعث ایجاد فاصله عاطفی بین افراد و ایجاد احساس‌های خصومت و پرخاشگری در رفتار می‌شود که این رفتارهای منفی برگرفته از افکار منفی است که در اثر اختلال در ارتباط و روابط عاطفی و جنسی بین زوجین شده است.

وی در خصوص ویژگی‌های افرادی که از قهر استفاده می‌کنند، تصریح کرد: عدم یادگیری ارتباط موثر وکارآمد، عدم یادگیری مهارت حل تعارض، عدم یادگیری استفاده از فنون رفتاری و آرام‌سازی برای کنترل اضطراب و خشم رفتارهای پرخاشگرانه، عدم بلوغ فکری و شناختی، تلقین‌پذیری شدید از افراد ناکارآمد و مخرب، داشتن ویژگی‌های کودک صنعتی و ناپختگی هیجانی از ویژگی‌های افرادی است که از قهر کردن استفاده می‌کنند.

این کارشناس ارشد روانشناسی بالینی افزود: آموزش برخی مهارت‌ها و آموزش‌های ارتباطی، رفتاری و مهارت‌های مدیریت هیجانی از قبیل مسئله‌مدار هیجانی‌مدار از روش‌های اصلاح رفتار مناسب برای عدم استفاده از قهرکردن است.

هریوندی اظهار کرد: با استفاده از آموزش‌های ارتباطی موثر از قبیل استفاده از جملات "من" به جای جملات "تو" و به کار بردن جملات مثبت به جای جملات منفی و ناکارآمد از روش‌های جایگزین برای قهر کردن است. وی ادامه داد: به طور مثال به جای استفاده از عبارت "تو آدم ترسویی هستی"(جمله منفی) از عبارت "همسر من آدم محتاطی ا ست"(جمله مثبت) استفاده کنیم.

این کارشناس ارشد روانشناسی بالینی در خصوص تأثیر خانواده در قهر کردن، تصریح کرد: خانواده به عنوان منبع اصلی یادگیری رفتارهای مختلف و منبع اصل الگوبرداری کودکان از رفتارهای آنان هستند. هریوندی خاطرنشان کرد: چنانچه در خانواده‌ای به جای صحبت از قهر کردن در روابط استفاده شود این رفتار به‌عنوان یک رفتار یاد گرفته در شخصیت کودکان عجین شده و در آینده در ارتباط با دیگران استفاده می‌شود


کد مطلب: 41065

آدرس مطلب :
https://www.migna.ir/news/41065/قهر-باعث-ایجاد-احساس-پرخاشگری-رفتار-می-شود

میگنا
  https://www.migna.ir