کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

عضو انجمن علوم آزمایشگاهی:

مدت زمانی که می‌توان به یک آزمایش استناد کرد/ چه پزشکانی مجاز به تفسیر آزمایش هستند؟

21 خرداد 1396 ساعت 9:23

عضو انجمن علوم آزمایشگاهی گفت: حداکثر زمانی که می‌توان به یک آزمایش استناد کرد، 6 ماه است و بعد از آن اعتبار ندارد اما به صورت کلی باید بگوییم که این موضوع بسته به نوع آزمایش متفاوت است.


علی صادقی‌تبار عضو انجمن علوم آزمایشگاهی در گفت‌وگو با فارس، در پاسخ به این سؤال که آیا پزشک آزمایشگاه مجاز به تفسیر نتیجه آزمایش است یا خیر، گفت: بله مجاز است پزشکان آزمایشگاه دوره طب عمومی و فیزیوپاتولوژی را در دوران تحصیلی خود می‌گذرانند و به علوم طب، بالینی و آزمایشگاه اشراف دارند.

 

وی افزود: همه پزشکان آزمایشگاه مجاز به تقصیر هستند اما معمولاً پزشک درخواست‌کننده باید این کار را انجام دهد. به عبارت بهتر می‌توان گفت هر پزشکی غیر از طبیب بیمار مجاز به تفسیر است به شرطی که پرونده و اطلاعات بیمار را در  اختیار داشته باشد. 

صادقی‌تبار ادامه داد: مثلاً هموگلوبین طبیعی برای زنان 14 است و ممکن است خانمی در آزمایشش این عدد 11 باشد. در این حالت پزشک آزمایشگاه بدون اشراف از پرونده بیمار این گونه تفسیر می‌کند که هموگلوبین این فرد پایین است اما پزشک طبیب با توجه به سابقه بیمار و مثلاً اطلاع از خونریزی که در گذشته داشته و می‌داند این عدد از 8 به 11 رسیده این گونه تفسیر می‌کند که هموگلوبین این فرد وضعیت بسیار مناسبی دارد.

عضو انجمن علوم آزمایشگاهی در پاسخ به این سؤال که چه مدت زمانی می‌توان به یک جواب آزمایش استناد کرد، گفت: کاملاً بستگی به نوع آزمایش دارد. اگر آزمایش بر اساس ویژگی‌های ثابت فرد همچون گروه خونی ژنتیک باشد تا آخر عمر می‌توان به این آزمایش استناد کرد ولی به طور کلی آزمایش‌ها هر چه از زمان آنها بگذرد اعتبار کمتری پیدا می‌کند.

صادقی‌تبار، گفت: بیشترین زمان مجاز برای استناد به یک آزمایش، 6 ماه است و بعد از آن اعتبار ندارد اما به صورت کلی باید بگوییم که بستگی به نوع آزمایش دارد. مثلاً در یک بیمارستان برای بیمار دیابتی شبانه‌روز 4 بار تست قند می‌گیرند زیرا اعتبار آن آزمایش لحظه‌ای است. مدت زمان هر آزمایش از چند ساعت تا آخر عمر متفاوت است.


کد مطلب: 41074

آدرس مطلب :
https://www.migna.ir/news/41074/مدت-زمانی-می-توان-یک-آزمایش-استناد-پزشکانی-مجاز-تفسیر-هستند

میگنا
  https://www.migna.ir