جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
تاریخ انتشار :
چهارشنبه ۳۱ خرداد ۱۳۹۶ / ۱۷:۴۳
کد مطلب: 41172
۱

نبود اختلالِ روانی به چه معنای است؟!

نبود اختلالِ روانی به چه معنای است؟!

اما آیا آمار و ارقام ارائه‌شده در این گزارش‌ها، به‌این معناست که آن‌هایی که اختلالات روانی ندارند، دارای سلامت روان هستند؟ و سوال مهم‌تر این‌که آیا بین سلامت روان و لذت‌بردن از زندگی ارتباطی وجود دارد؟ 

با چشم‌پوشی از برخی تمایزات بین دو اصطلاح «بهداشت روان» و «سلامت روان»، یکی از جامع‌ترین تعاریف سلامت روان، تعریف سازمان جهانی بهداشت است؛ بهداشت و سلامت روان فقط به معنای نداشتن اختلال روانی نیست، بلکه بیشتر به نوعی سلامت ذهنی ارتباط دارد؛ درواقع سلامت روانی در درون مفهوم کلی سلامت قرار دارد و سلامت یعنی توانایی کامل برای ایفای نقش‌های روانی و جسمی .
در تعریف دیگری انجمن بهداشت روانی کانادا، سلامت روان را در سه قسمت تعریف کرده است:
بخش اول
نگرش‌های مربوط به خود شامل تسلط بر هیجان‌های خود، آگاهی از ضعف‌های خود و رضایت از خوشی‌های خود است.
بخش دوم، نگرش‌های مربوط به دیگران شامل علاقه به دوستی‌های طولانی و صمیمی، احساس تعلق به یک گروه و احساس مسئولیت در مقابل محیط انسانی و مادی است.
بخش سوم نیز نگرش‌های مربوط به زندگی است که شامل پذیرش مسئولیت‌ها، ذوقِ توسعه امکانات و علایق خود، توانایی گرفتن تصمیمات شخصی و ذوقِ خوب‌کارکردن است. درواقع این انجمن، سلامت روان را سازگاری با محیط، خود و دیگران تعریف می‌کند؛ بنابراین می‌توان گفت سلامت روانی صرفاً به معنای نداشتن علامت بیماری نیست، بلکه فرد سالم علاوه بر نداشتن نشانه‌های اختلال روانی باید بتواند ارتباطات سالمی را با دیگران برقرار کند، واقعیت‌ها را بپذیرد، خود را با محیط سازگار کند، در راستای شکوفا کردن استعدادهای خود بکوشد و اهداف خود را به‌طور منطقی تحقق بخشد.

درباره ارتباط بین رضایت و لذت‌بردن از زندگی و سلامت روان، پژوهشگران نشان داده‌اند رضایت و لذت‌بردن از زندگی، یکی از پیش‌بینی‌کننده‌های قوی سلامت روان است. در واقع، افرادِ دارای رضایت بالا از زندگی، هیجان‌های مثبت بیشتری را تجربه می‌کنند، از گذشته و آینده خود و دیگران، رویدادهای مثبت بیشتری را به یاد می‌آورند و از پیرامون خود ارزیابی بهتری دارند. در حالی که افرادِ با رضایت پایین، خودشان، گذشته و آینده‌شان، دیگران و رویدادهای زندگی را نامطلوب ارزیابی و هیجان‌های منفی بیشتری مثل افسردگی و اضطراب را گزارش می‌کنند.

محققان معتقدند افرادی که از زندگی رضایت بالاتری دارند، از شیوه‌های مقابله موثرتر و مناسب‌تری استفاده و عواطف و احساسات مثبت عمیق‌تری را تجربه می‌کنند. در کل، رضایت و لذت از زندگی می‌تواند نشانه سلامت روان باشد.

منبع: سپیده دانایی

نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
چطور از فکر کردن بیش از حد به یک موضوع جلوگیری کنیم؟
نوجوانان آمریکایی بدون تلفن همراه احساس بهتری دارند
من با دروغ گفتن و آه وناله پول درمیارم
افراد کمال‌گرا چه ویژگی‌هایی دارند؟
كودكان را قرباني حرف مردم نكنيد
خودبیمارانگاری از خود بیماری مرگبارتر است!
راه‌ درمان تب بالای تمایل به عمل‌های زیبایی چیست؟
برای اینکه دوستت داشته باشم و به تو احترام بگذارم، مجبور نیستم با تو هم عقیده باشم.