کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

جهاد بانوی جراح

دکتر لعبت گرانپایه جراح نیازمندان

10 مرداد 1396 ساعت 11:15

گمان نکنید معنای موفقیت فقط این است که کاری راه بیندازید و از آن پولی به دست آورید، زیرا در این صورت شما تنها در شغلتان و از نظر مالی موفقیتی به دست آورده‌اید.


یک معنای دیگر موفقیت هم می‌تواند این باشد که دل کسی یا موفق‌تر از آن، دل کسانی را به دست آورید.
دکتر لعبت گرانپایه جراح عمومي، از این دسته افرادی است که هم در تحصیل و شغلی که دوست داشته به مدارج بالا رسیده، هم توانسته با به دست آوردن دل نیازمندان و محرومان موفقیتی بیشتر کسب کند.
 
در حرفه طبابت و پزشکی تخصص دارد. عضو هیئت علمی و استاد دانشگاه تهران است و در سابقه کاری‌اش بیش از 20 سال جراحی‌های عمومی و سرطان سینه به ثبت رسیده است.

دكتر لعبت گرانپایه بانوی واقف و فداکار ایرانی امسال وارد پنجاه و سومین سال زندگی‌اش شده است. در مدت پنج سال به همراه یک تیم پزشکی، در 54 هزار ویزیت و یک هزار و 500 جراحی رایگان در مناطق محروم کشور شرکت کرده است.

به واسطه فعالیت‌های خیر خواهانه‌ای که در حوزه وقف و نیکوکاری انجام داده است، سال گذشته منتخب نخستین دوره جشنواره «جایزه جهانی گوهرشاد» شد و مورد تقدیر قرار گرفت. تاکید می‌کند که روحیه ازخودگذشتگی و نیکوکاری را از مادرش به ارث برده است.

دکتر لعبت گرانپایه در سال 1343 در شهرستان محلات متولد شد. تحصیلات ابتدایی را در دبستان ایراندخت شهر محلات در سال 1350 و تحصیلات متوسطه را در دبیرستان پروین اعتصامی این شهر آغاز کرد و در سال 1361 موفق به اخذ مدرک دیپلم شد.
تحصیلات عالی خود را در سال 1361 در رشته پزشکی در دانشگاه علوم پزشكي تهران آغاز کرد و در سال 1368 فارغ‌التحصیل شد. وی در سال 1373 موفق به اخذ درجه تخصصی در رشته جراحی عمومی از دانشگاه علوم پزشکی تهران شد.
گرانپایه اکنون به عنوان عضو هیئت علمی و استادیار گروه جراحی در بخش جراحی 4 بیمارستان سینا فعالیت می‌کند.
این استادیار دانشگاه اکنون چند سالی است که همراه با گروهی از پزشکان متخصص، به روستاها و مناطق محروم سفر می‌کند تا درد نیازمندی را شفا بخشد یا رنج او را کمتر کند. او و پزشکان همراهش که با نام گروه مدد شناخته می‌شوند به بیش از 50 هزار نفر از اهالی مناطق محروم خدمات درمانی ارائه داده‌اند و لبخند و دعای خیر هموطنانشان را پیش چشم و پشت روی خود داشته‌اند.

خانم دکتر گرانپایه‌ می‌گوید: پیش از آن‌که به منطقه‌ای برویم، گروهی از پزشکان عمومی این مناطق و بیماران نیازمند به درمان تخصصی را شناسایی می‌کنند و آن‌گاه محرومان و نیازمندان به درمان تخصصی را برای معاینه به ما ارجاع می‌دهند. گروه مدد نیز همراه با متخصصانی که اغلب بسته به نیاز مناطق، متخصصان چشم‌پزشک، ارتوپد، پوست و بیماری‌های زنان است سفری سه روزه را تدارک می‌بیند و در این مدت، بیماران را معاینه و درمان می‌کند.
وی که در حال حاضر مدیر NGO سبا(سلامت بانوان ایران) که هدف اصلی آن پیشگیری از سرطان سینه است را نیز بر عهده دارد، مسئول و دبیر گروه "مدد" نیز هست. گروه «مدد» بر اساس دیدگاهی انسان‌دوستانه و بدون توجه به منافع مالی در خرداد سال 90 به میدان عمل گام نهاد.
 
گرانپایه گفت: در این سفرها ویزیت رایگان و اقدامات جراحی نسبتا سبک که طی حداکثر  2 تا 3 روز قابل نتیجه‌گیری باشد، انجام می‌شود.
گرانپایه که سالهاست همراه با گروهی از پزشکان متخصص، به روستاها و مناطق محروم سفر می‌کند تا درد نیازمندی را درمان کرده یا رنجی را کمتر کند، در خصوص اولین سفر این گروه اظهار کرد: گروه مدد با دعوت از اساتید با تجربه در رشته‌های مختلف اولین سفر خود را آغاز کرد و در سفرهای بعد بر اساس اعلام نیاز از سوی معاونت درمان دانشگاه منطقه و نظام پزشکی استان مقصد مشخص شده و دعوت جدید و فراخوان به همکاران  اعلام می‌شد، بتدریج و بعد از سومین سفر یک آیکون با نام « مدد » در صفحه اول سایت نظام پزشکی ایجاد شد که در آن فرم ثبت نام برای رشته‌های مختلف تخصصی و پزشکان عمومی قرار داده شد تا متخصصان میزان و نحوه همکاری خود را مشخص کنند، این سفرها هر بار با کوله‌بار تجربه بیشتر و با هماهنگی بهتر و گسترده‌تر انجام شد.
به گفته وی، از اهداف این گروه بردن تخصص‌ها و تجهیزات در حد توان به مناطق محروم( با ضریب محرومیت 8 و 9 بر اساس ضرایبی که وزارت کشور اعلام کرده) و دور افتاده با مسیرهای صعب‌العبور و دور از امکانات تخصصی پزشکی است.
مسئول و دبیر گروه امدادی و درمانی مدد افزود: پیش از آنکه به منطقه‌ای برویم، گروهی از پزشکان عمومی، این مناطق و بیماران نیازمند به درمان تخصصی را در مناطق شناسایی می‌کنند و آنگاه محرومان و نیازمندان به درمان تخصصی را برای معاینه به ما ارجاع می‌دهند.
به گفته وی، در این سفرها متخصص جراحی  زنان، ارتوپدی، اورولوژی، چشم، گوش و حلق و بینی، دندانپزشکی، پوست، داخلی و قلب و نیز پزشک عمومی و بعضا رادیولوژی تیم پزشکی را همراهی می‌کنند و گروه سفری سه روزه را تدارک دیده و در این مدت، بیماران را معاینه و درمان می‌کند.

دکتر گرانپایه میزان پذیرش بیمار را در مدت زمان حیات گروه حدود 27 هزار نفر عنوان کرد و افزود: طی این پنج سال حدود 27 سفر توسط گروه مدد به همراه تیم تخصصی انجام شده که شامل بیش از 50 هزار ویزیت و بیش از 1500 جراحی در رشته‌های مختلف است، خوشبختانه در بعضی مناطق بعد از ورود و خدمات‌رسانی گروه مدد، اقدامات درمانی همچنان ادامه یافته و در همان استان همکاران در رشته‌های مختلف ماهیانه اقدام به خدمات درمانی کرده‌اند که به طور مثال در این رابطه می‌توان استان کردستان را نام برد.
وی دیگر خدمات گروه را برگزاری دوره‌های آموزشی و حمایتی عنوان و تصریح کرد: علاوه بر اقدامات درمانی، کارگاه‌های آموزشی اسکرینینگ سرطان پستان در بعضی از مناطق انجام و بیماریابی شد و در مناطقی مانند ورزقان که دچار زلزله شده بودند با جمع آوری مبالغی، البسه گرم و پوشاک تهیه و توزیع شد.
به گفته وی، از سال گذشته نیز با امضای تفاهم‌نامه با بهزیستی این گروه خدماتش را به مراکز نگهداری از کودکان بی‌سرپرست گسترش داد و با ویزیت و توزیع دارو و انجام جراحی‌های لازم و نیز برگزاری کارگاه‌های آموزشی به این عزیزان نیز خدمت‌رسانی کرد .
                 

وی در خصوص فعالیت‌های گروه مدد در شهرستان محلات نیز به ایسنا گفت: تاکنون این گروه دو بار به مناطق روستایی شهرستان و روستای خورهه سفر کرده و با برگزرای کارگاه آموزشی اسکرینینگ سرطان پستان و ویزیت رایگان به مردم این مناطق خدمات ارائه کرده است .
گرانپایه تلخ‌ترین خاطره‌اش را مربوط به سفر گروه  به بخش بازُفْت، یکی از بخش‌های شهرستان کوهرنگ در استان چهارمحال و بختیاری عنوان کرد و گفت: تلخترین در سفر بازفت بود که بعد از انجام 35 مورد ختنه در کانتینر، نخ جراحی که با خود برده بودیم تمام شد و چند پسر بچه در نوبت ماندند.
وی که از این سفرها خاطرات شیرین بسیاری را در یاد دارد، گفت: از همه این خاطرات جالب‌تر باز هم در بازفت اتفاق افتاد، زمانی که برای خدمات‌رسانی به این منطقه رفته بودیم، کودکی در رودخونه افتاد و تیم ما او را از آب گرفت و عملیات احیا را انجام داد، خوشبختانه کودک به زندگی بازگشت و این لحظه بسیار لذت‌بخش بود.
وی در خصوص زمانبر بودن سفرها گفت: اکثر همکارانی که در این سفرها حضور پیدا می‌کنند، عضو  هیات علمی هستند، پس برای سفر روزهای تعطیل را هماهنگ می‌کنیم.
خانواده دکتر گرانپایه او را در برخی از این سفرهای سخت همراهی می‌کنند و او از آنها سپاسگزار است و می‌گوید: تا زمانی که دخترم کوچک بود مادرم نیز مرا در این سفرها همراهی می‌کرد و حضورش از نظر روحی برایم بسیار دلگرم‌کننده بود، چند سفر هم همسر و دخترم مرا همراهی کردند.
وی متعقد است که تا وقتی پشتیبانی و همراهی خانواده در کار نباشد، اصلا هیچ کاری نمی‌شود کرد.
وی در خصوص تاثیرگذاری معنوی این اقدام در زندگی‌اش گفت: وقتی در جریان کمک به هم‌میهنان خصوصا در مناطق محروم برق شادی را در چشمان‌شان می‌بینیم خستگی سال‌ها کار و تلاش از تنم بیرون می‌رود.
افكار
جام جم


کد مطلب: 41506

آدرس مطلب :
https://www.migna.ir/news/41506/دکتر-لعبت-گرانپایه-جراح-نیازمندان

میگنا
  https://www.migna.ir