کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

از بیمه سلامت روان چه خبر؟

بیمه سلامت روان یکی از مهم ترین استراتژی پیشگیری و کاهش آسیب های اجتماعی است

10 مرداد 1396 ساعت 14:49

مدیر دفتر مشاوره و امور روانشناختی سازمان بهزیستی کشور گفت: با توجه به پیمایشی که توسط وزارت بهداشت انجام شد، می توان گفت حدود یک چهارم افراد جامعه، نیازمند دریافت خدمات سلامت روان،روانشناختی و روانشناسی هستند به همین منظور باید در حوزه کلان به سلامت روان توجه بسیار ویژه ای شود و درصد قابل توجهی از بودجه های سلامت باید در حوزه سلامت روان به ویژه بیمه سلامت روان هزینه شود.


به گزارش ميگنا مهدی میر محمد صادقی در گفت و گو با خبرنگار ایسکانیوز با اشاره به وضعیت بیمه سلامت روان گفت: تصور می کنم بیمه مرتبط با خدمات روانشناسی، سلامت روان، خدمات مشاوره و خدمات روانشناسی تنها در جامعه میان رسانه ها و نخبگان مطرح شده است و اقدام خاصی در راستای آن صورت نگرفته است البته در برنامه ششم توسعه بر این امر تاکید بسیاری شده است که بیمه های پایه و بیمه تکمیلی این اقدام را انجام دهند.

وی ادامه داد: خدمات سلامت روان نوعی خدمات گرانقیمت و زمان بر در هر جامعه ای است ، در حال حاضر در جامعه ما به دلیل هزینه های بالا طبقات متوسط به بالای جامعه از این خدمات استفاده می کنند از طرفی بعضی از افراد تصور می کنند باید این خدمات را ارزان کرد یا خدمات روانشناسی باید تحت پوشش بیمه قرار گیرند.

مدیر دفتر مشاوره و امور روانشناختی سازمان بهزیستی کشور گفت: با توجه به آسیب های اجتماعی که در جامعه وجود دارد، برای پیشگیری از آن بیمه سلامت روان به عنوان یک استراتژی جدی و اصلی محسوب می شود، بیمه سلامت روان و بیمه های مرتبط با حوزه های روانشناسی و مشاوره کمک می کند که اقشار خاص، آسیب پذیر و افرادی که به نوعی درگیر آسیب های اجتماعی هستند بتوانند وارد این چرخه مشاوره شوند در این صورت مقداری از این آسیب ها می تواند کاهش پیدا کند در این صورت یک فرد متخصص در کنار آن ها وجود دارد و در راستای حل و فصل مسائل پیش آمده برای آن ها تلاش می کند.

وی اضافه کرد: البته بیمه ها در چنین فضاهایی مطرح می کنند که لازم است نقدینگی این ماجرا تامین شود.از طرفی دیگر جامعه به این خدمات به شدت نیازمند است و در این زمینه لازم است تصمیم گیری های لازم توسط متخصصان حوزه بیمه، اقتصاد و مدریت مالی گرفته شود. یکی از تصمیمات جدی برای کاهش آسیب های اجتماعی بیمه سلامت روان است. در حال حاضر اگر بخواهیم اعتباراتی برای کاهش و پیشگیری از آسیب های اجتماعی در نظر بگیریم، یکی از مهم ترین اقداماتی که می توانیم در این حوزه انجام دهیم بیمه سلامت روان است.

میر محمد صادقی بیان کرد: در حال حاضر حدود 170 هزار طلاق در سال در کشور رخ می دهد در چنین شرایطی 340 هزار زوج در جامعه ما درگیر مشکلات عاطفی، روحی و ... ناشی از طلاق هستند این تنها آماری از افرادی است که طلاق آن ها به ثبت می رسد در صورتی که افرادی به دادگاه ها مراجعه می کنند و تصمیم های لازم در جهت عدم طلاق و سازش زوجین گرفته می شود.اگر فرزندان زوجینی که طلاق گرفته یا برای طلاق به دادگاه مراجعه کنیم، سالیانه حدود یک میلیون نفر درگیر مشکلات ناشی از طلاق زوجین هستند.

وی افزود: همان طور که می دانید در مسئله طلاق تنش ها و درگیری های بسیاری وجود دارد در چنین شرایطی اگر افراد بتوانند از خدمات سلامت روان استفاده کنند، بسیار مناسب است زیرا ممکن است این نشانه های افسردگی در این افراد وجود داشته و نیازمند دریافت مشورت و درمان های روانشناختی باشند از خدمات سلامت روان استفاده کنند.چنین خدماتی در راستای کاهش آسیب های اجتماعی حتی اگر تنها برای این گروه جامعه در نظر گرفته شده باشد بسیار موثر خواهد بود.

مدیر دفتر مشاوره و امور روانشناختی سازمان بهزیستی کشور گفت:در برخی از خانواده ها ممکن است زوجین در اوج اختلافات نیز نخواهند از یکدیگر جدا شوند یا در صورت بروز مشکلات مالی و ... دچار افسردگی شده باشند، برخی نیز ممکن است به هر دلایلی اضطراب زیادی را تجربه کرده باشند، با توجه به مثال های ذکر شده می توان دریافت افراد بسیاری نیازمند دریافت خدمات سلامت روان هستند.

وی بیان کرد: با توجه به پیمایشی که توسط وزارت بهداشت انجام شد، می توان گفت حدود یک چهارم افراد جامعه، نیازمند دریافت خدمات سلامت روان، روانشناختی و روانشناسی هستند،باید توجه داشت تنها طبقات اجتماعی بالا از جمله این افراد محسوب نمی شوند که توانایی پرداخت هزینه های درمان خود باشند. ممکن است یک دانشجو در طول دوران تحصیل خود درگیر مشکلات عاطفی شود و نتواند درس بخواند و یا پس از فارغ التحصیلی شغل مناسبی پیدا کند این فرد نیازمند دریافت خدمات روان است اما از کدام هزینه می تواند این اقدام را انجام دهد؟ اگر این فرد تحت پوشش بیمه باشد به راحتی می تواند از این خدمات استفاده کند.

میر محمد صادقی اضافه کرد: بیمه سلامت روان یکی از مهم ترین استراتژی پیشگیری و کاهش آسیب های اجتماعی است، همان طور که در حوزه بیمه سلامت جسمانی، زمانی که یک فرد سرما می خورد می تواند از خدمات بیمه استفاده کند اما ممکن است فردی ورشکست شده و حال روحی مناسبی نداشته باشد تاجایی که به خودکشی هم فکر کند اما نمی تواند از خدمات بیمه استفاده کند .
وی افزود: من قصد این را ندارم که خدمات بیمه جسمانی را زیر سوال ببرم ، بلکه می خواهم تاکید کنم میزان اهمیت بیمه سلامت روان و جسم برابر و مکمل یکدیگر هستند زیرا بسیاری از بیماری های جسمی، ناشی از بیماری های روحی هستند، برای مثال می توان به بیماری فشار خون، دیابت و.... اشاره کرد همچنین برخی از بیماری هایی که ممکن است در آینده منجر به بروز سرطان و سایر بیماری های لاعلاج دیگر باشد، ناشی از مشکلات و استرس های روحی روانی است.

مدیر دفتر مشاوره و امور روانشناختی سازمان بهزیستی کشور گفت: اگر یک فرد جامعه بتواند برای استفاده از خدمات سلامت روان از بیمه استفاده کند ، قطعا در کاهش بیماری های جسمی نیز موثر خواهد بود بنابرین حوزه سلامت تنها به سلامت جسم ختم نمی شود ، توجه به حوزه سلامت جسم بسیار مهم است و باید بودجه های لازم برای آن در نظر گرفته شود ،در حوزه سلامت روان نیز باید هزینه هایی در نظر گرفته شود زیرا از این طریق می توان بسیاری از آسیب های اجتماعی را تا میزان قابل توجهی کاهش داد .

وی افزود: من از نزدیک شاهد آن بودم که فردی در هزینه های زندگی خود دچار مشکل شده و یک نفر از اعضای خانواده او حادثه دردناکی را تجربه کرده بود، اما این فرد هزینه پرداخت هزینه های درمان او را نداشت. هنگامی که درمانگران با چنین شرایطی مواجه می شوند،هزینه های خود را تا حد ممکن کاهش می دهند اما خود فرد ممکن است پس از چند جلسه به دلیل شرمندگی و حس خجالت به درمانگر مراجعه نکند واقعا من به عنوان یک استتراتژی جدی تصور می کنم سلامت روانشناسی و روانی مسئله مهمی است که مغفول مانده و هزینه های کافی برای آن در نظر گرفته نشده است درصورتی که هزینه کردن در این حوزه می تواند به تمامی اقشار جامعه کمک کند.

وی با اشاره به حمایت های وزارت بهداشت در حوزه سلامت روان تاکید کرد: سیاست وزارت بهداشت عمدتا به سلامت جسم می پردازد در وزارت بهداشت حوزه هایی وجود دارند که به حوزه سلامت روان توجه می کنند، اما سهم دفاتر وزارت بهداشت که به سلامت روان می پردازند ناچیز است و به نظر می رسد توجه و اهتمام وزارت بهداشت عمدتا بر سلامت جسم تاکید بیشتری دارد هر چند معاونت اجتماعی وزارت بهداشت و حوزه سلامت اجتماعی اقدامات مناسبی را انجام داده است اما به نظر می رسد در حوزه کلان باید به سلامت روان توجه بسیار ویژه ای شود و درصد قابل توجهی از بودجه های سلامت باید در حوزه سلامت روان به ویژه بیمه سلامت روان هزینه شود.


کد مطلب: 41512

آدرس مطلب :
https://www.migna.ir/news/41512/بیمه-سلامت-روان-یکی-مهم-ترین-استراتژی-پیشگیری-کاهش-آسیب-های-اجتماعی

میگنا
  https://www.migna.ir