جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 19 Apr 2024
تاریخ انتشار :
دوشنبه ۱۶ مرداد ۱۳۹۶ / ۰۸:۴۶
کد مطلب: 41555
۰

چگونه با کسب نکردن رتبه دلخواهمان در کنکور کنار بیاییم؟

شهین بحرینی
چگونه با کسب نکردن رتبه دلخواهمان در کنکور کنار بیاییم؟
به گزارش میگنا شهین بحرینی کارشناس ارشد روانشناسی بالینی در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران اظهار کرد: کنکور جزو مراحل اجباری زندگی ایرانیان محسوب می‌شود و سد بزرگی است که پس از اتمام تحصیل در مدرسه برای ورود به تحصیلات تکمیلی و آموزش عالی وجود دارد.

 

وی بیان کرد:‌ در کنکور ۹۶ حدود ۹۲۹ هزار و ۷۹۱ نفر شرکت کردند بنابراین به طور تقریبی امسال یک میلیون خانواده ایرانی درگیر کنکور بودند.

این کارشناس ارشد روان شناسی بالینی درباره حذف کنکور عنوان کرد: کنکور یک فرآیند اقتصادی و تجاری است و بسیاری از مؤسسات با برپایی کلاس‌های تست‌زنی مبالغ هنگفتی را از والدین دانش‌آموزان اخذ می‌کنند تا جایی که دانش‌آموزان حتی از دوران دبستان برای اینکه از همسالان خود عقب نمانند در این کلاس‌ها شرکت می‌کنند.

بحرینی با بیان اینکه دانشگاه‌ها در پذیرش دانشجو ظرفیت محدودی دارند، تاکید کرد: ما در صورت حذف کنکور راهکار‌های مناسبی برای پذیرش دانشجو نداریم، همچنین بسیاری از مؤسسات و شرکت‌ها درآمد‌های هنگفتی را از برپایی کلاس‌های تست‌زنی به دست می‌آورند.

وی تصریح کرد: امیدواریم روزی برسد که سلامت روانی جامعه بر فرآیند اقتصادی کنکور غالب شود و ما شاهد حذف کنکور باشیم. خانواده‌ها اکنون با اعلام نتایج کنکور باید سعی کنند که پیامد‌های روانی آن را برای دانش آموزان به حداقل برسانند.

ضرورت ارائه راهکار‌های مقابله با استرس به دانش آموزان

این کارشناس ارشد روان شناسی بالینی با اشاره به در خطر بودن رتبه‌های برتر کنکور عنوان کرد: متاسفانه این باور وجود دارد که تنها دانش‌آموزانی که رتبه خوبی کسب نکردند در معرض آسیب‌های ناشی از کنکور قرار دارند، در حالیکه این تصور اشتباه است؛ روان شناسی سلامت نشان داده که دانش آموزانی که در سنین پایین موفقیت‌های چشمگیری کسب کرده به علت اینکه استرس و فشار روانی زیادی را تحمل کرده‌اند نسبت به دیگران بیشتر در معرض خطر هستند.

بحرینی اظهار کرد: ما باید در کنار آموزش نحوه صحیح مطالعه به دانش‌آموزان، راهکار‌های مقابله با استرس را نیز به آن‌ها و خانواده‌هایشان آموزش دهیم، والدین باید به این نکته توجه داشته باشند که قبولی در کنکور به معنای خوشبختی حتمی فرزندانشان نیست؛ ما بسیار شاهد این هستیم که دانشجویان تحصیل کرده در دانشگاه‌های برتر و رشته‌های پزشکی و فنی و مهندسی پس از پایان تحصیلات خود برای انتخاب شغل با مشکل جدی مواجه هستند.

وی افزود: کنکور استرس سنگینی را به دانش‌آموزان و خانواده‌های آن ها تحمیل می‌کند و مانند یک مسابقه است که در آن برد و باخت وجود دارد. در یک مسابقه 2 تیم هر یک ممکن است به خوبی بازی کنند، اما در نهایت یک تیم برنده می‌شود؛ بنابراین دانش آموزانی که رتبه مطلوبشان را در کنکور کسب نکردند، نباید ناامید باشند،. زیرا این به معنای ناتوانی آن‌ها نیست، بلکه به دلیل محدود بودن ظرفیت پذیرش دانشگاه‌ها به خصوص در دوره‌های روزانه است.

این کارشناس ارشد روان شناسی بالینی گفت: خانواده‌های دانش‌آموزان کنکوری باید رویکرد‌های هیجان محور و عمل‌محور را آموزش ببینند تا بتوانند اضطراب فرزندشان را کاهش دهند. والدین باید تکنیک‌های مقابله با استرس همچون تن آرامی و حواس‌پرتی را یاد بگیرند. در صورتیکه والدین مهارت مقابله با استرس را بلد نباشند می‌توانند این کار را به کمک مشاور یا روان شناس مجرب انجام دهند.

بحرینی اظهار کرد: دانش‌آموزان ۱۲ سال درس می‌خوانند، اما باید در طول چهار ساعت سرنوشت خود را رقم بزنند. عوامل مختلفی مانند بی‌خوابی، ابتلا به بیماری می‌تواند بر عملکرد دانش‌آموز در جلسه کنکور تاثیر بگذارد.

بحرینی یادآور شد: باید در مدارس کشور در کنار دروس مختلف عمومی و تخصصی درسی نیز تحت عنوان مهارت‌های زندگی وجود داشته باشد تا دانش‌آموزان مهارت‌های زندگی را آموزش ببینند.

 

 
 
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

پنج اقدامی که والدین باید در مواجهه با کودکان کابوس زده انجام دهند!
«آلیس در سرزمین عجایب»؛ اختلال روانی عجیب
سندروم مسأله با پدر / آسیب‌های بی‌مهری پدران به دختران
روانشناسی که دنیای سرمایه گذاری را ۱۸۰ درجه تغییر داد
چرا گاهی نمی‌توان بخشید و فراموش کرد؟!
مغز چطور خاطرات ماندگار می‌سازد؟
روانشناسی جمع‌آوری اشیا و یا کلکسیونر شدن
دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
شاید باورتون نشه اما دنیا به کوچک‌ترین خوبی‌های شما نیاز داره، خوب بمونید.