شنبه ۲۵ آذر ۱۳۹۶ - 16 Dec 2017
تاریخ انتشار :
شنبه ۲۱ مرداد ۱۳۹۶ / ۱۹:۱۷ -
12 Aug 2017
کد مطلب: 41603
۱
احساس غم و فقدان درحالی‌که از عزیز خود مراقبت می‌کنید

راهکار‌هایی برای غلبه بر غم انتظار

مصطفی صداقت رستمی
راهکار‌هایی برای غلبه بر غم انتظار
اگرچه ممکن است که بعضی از افراد این احساس را نوعی از افسردگی بدانند، اما در حقیقت شکل مشخصی از غصه خوردن است. علاوه بر این، این احساس یک واکنش طبیعی و قابل‌انتظار برای مراقبت از کسی است که مبتلابه یک بیماری طولانی‌مدت یا لاعلاج است. این نوع از غم می‌تواند همان آسیبی را برساند که غم پس از مرگ عزیز به سراغ فرد می‌آید.
گاهی از اوقات، این احساس غم می‌تواند احساس فقدان پس از مرگ را آسان‌تر سازد، اما همواره این‌گونه نیست. این احساس غم یک غم واقعی است و نمی‌توانید آن را نادیده بگیرید و بگویید که روی شما اثر نخواهد گذاشت. بنابراین، این امکان را به خود دهید که این غم را پردازش کنید و برای وقتی‌که برای عزیز خود گذاشته‌اید ارزش قائل شوید.

غم انتظار (Anticipatory Grief) چیست؟
برخلاف غم و غصه‌ای که پس از مرگ یک شخص رخ می‌دهد، غم انتظاری پیش از مرگ شخص آغاز می‌شود. اما هیجان‌های پیش و پس از مرگ می‌توانند یکسان باشند. اگر شخصی مبتلا به یک بیماری، جراحت یا مشکل پزشکی باشد که به‌طور دائمی شخصیت فرد را تغیر می‌دهد (همچون بیماری آلزایمر)، غم به این دلیل به سراغ شما می‌آید که ابتلا به این مشکلات به معنای مرگ فرد است.
همان‌طور که برای مرگ عزیز خود انتظار می‌کشید، احساس اضطراب، غم و وحشت در شما شکل می‌گیرد. علاوه بر این، ممکن است برای استقلال و آزادی خود حسرت بخورید، چون مشکل عزیز شما باعث شده است که زندگی شما تغیر بکند و اکثر وقت و انرژی خود را صرف او کنید. چنین کاری می‌تواند باعث احساس گناه نیز در شما شود. وقتی شما با این حقیقت مواجه می‌شوید که نمی‌توانید نتیجه را تغیر دهید با خشم، تندخویی و حتی تنفر مواجه می‌شوید. نکته مهمی که باید به یاد داشته باشید این است که تمام این احساس‌ها در چنین وضعیتی نرمال هستند.

در مورد احساس‌ خود صادق باشید
وقتی‌که مراقبت از یک عزیز در حال موت باعث غم، ناتوانی و خستگی شما می‌شود، صحبت با یک دوست، اعضای گروه حمایتی و مشاور می‌تواند باعث تسکین شما شود. درصورتی‌که خشم و ناامیدی به سراغ شما آمد آن را بپذیرید و حتی می‌توانید گریه کنید. پذیرش این احساس‌ها و گریه از شیوه‌هایی هستند که می‌تواند از تنفر شما نسبت به عزیزی که در حال مرگ است جلوگیری کنند.

شیوه‌های برای کنترل
شما نمی‌توانید از چیزی که اتفاق خواهد افتاد جلوگیری کنید، اما می‌توانید برای چگونگی رخ دادن آن حرفی برای گفتن داشته باشید. افزایش اطلاعات در مورد مشکل پزشکی عزیز خود یکی از کارهایی است که می‌توانید انجام دهید و همین امر می‌تواند کنترل شما را روی وضعیت موجودتان بیشتر کند. دانستن علائم، گزینه‌های درمان و اثرات جانبی احتمالی می‌تواند شما را برای آنچه اتفاق خواهد افتاد آماده سازد. حتی می‌توانید به عزیز خود کمک کنید تا امورات خود را نظم ببخشید و حتی مراسم بعد از فوت خود را برنامه‌ریزی کند.

خلق خاطرات
وقت خود را با عزیزتان بگذرانید. برای مثال، می‌توانید یک بعدازظهر به همراه او به پارک بروید یا با او بازی شطرنج کنید. این فعالیت‌ها پیوندتان را به عزیزتان تقویت می‌کند و همین پیوندها باعث می‌شود که پس از مرگ یاد و خاطره عزیزتان در ذهن شما بماند. علاوه بر این، زمانی که کنار عزیز خود هستید خاطرات خوب گذشته را با او مرور کنید. برای مثال، می‌توانید آلبوم عکس را بیاورید و عکس‌های قدیمی را به او نشان دهید. یا حتی می‌توانید فیلم‌های خاطره‌انگیز را با یکدیگر تماشا کنید.

برای فعالیت‌های معمول خود وقت بگذارید
وقتی‌که وظیفه مراقبت از عزیز خود را بر عهده می‌گیرید روزهای شما تغیر چشمگیری می‌کنند، اما چنین وظیفه‌ای نباید باعث شود که پیوندتان را با زندگی سابقتان قطع کنید و فعالیت‌های معمول و لذت‌بخش خود را کنار بگذارید. همچنان با دوستان خود برای صرف غذا به بیرون بروید، کلاس‌های آموزشی خود را ادامه دهید و به باشگاه ورزشی بروید. انجام چنین فعالیت‌هایی که باعث لذت شما می‌شوند نه‌تنها باعث تقویت روحیه شما می‌شوند بلکه از ایجاد تنفر به عزیزی که از او مراقبت می‌کنید جلوگیری می‌کنند. وقتی احساس می‌کنید که مراقبت از عزیز خود شما را به ستوه آورده است، دست یاری را به‌سوی دوستان یا دیگر اعضای خانواده خود دراز کنید. برای مثال، می‌توانید از آن‌ها بخواهید تا خریدهای خانه را برای شما انجام دهند، برای ملاقات با دکتر وقت بگیرند یا اینکه صرفا نزد شما بیایند و با گفتگو به شما آرامش ببخشند.

به‌طورکلی، مراقبت از یک عزیز نباید باعث شود که از حق زندگی خود بگذرید. به‌عبارت‌دیگر، در صورت مراقبت از یک عزیز برای خود نیز وقت بگذارید و برای بهبود روحیه خود تلاش کنید. چنین کاری به این معنا نیست که شما شخص خودخواهی هستید، بلکه چنین رفتاری به این معنا است که شما نه‌تنها برای عزیز خود بلکه برای خود نیز ارزش قائل می‌شوید. همین وقت گذاشتن برای خود باعث می‌شود که در مراقبت از عزیز خود نیز بهتر عمل کنید و باروحیه و انرژی بیشتری از او مراقبت کنید. علاوه بر این، همین وقت گذاشتن برای خود و انجام فعالیت‌های نرمال و لذت‌بخش خود می‌تواند شما را برای مدیریت بهتر اتفاقات پیش رو آماده‌تر سازد.

مصطفی صداقت رستمی
webmd
سپيد

نام شما

آدرس ايميل شما

چطور شکست عشقی خود را فراموش کنیم؟!
ریشه های حسادت چیست ؟ درمان حس حسادت
۵ ویژگی زنان که برای مردان جذاب است!
روانشناسی تمسخر و شوخی!
سخن گفتن با خدا مانند صحبت کردن با یک دوست پشت تلفن است... ممکن است او را در طرف دیگر نبینیم، اما می دانیم که دارد گوش می دهد...