جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
تاریخ انتشار :
سه شنبه ۳۱ مرداد ۱۳۹۶ / ۱۲:۰۰
کد مطلب: 41692
۱
دکترای روانشناسی کودک و نوجوان مطرح کرد

امیدی تازه برای درمان کودکان مبتلا به اوتیسم

امیدی تازه برای درمان کودکان مبتلا به اوتیسم
به گزارش میگنا محمد زارع نیستانک در گفت‌وگو با فارس، با اشاره به اینکه حس لامسه در اختلال طیف اوتیسم نقشی به‌مراتب مهم‌تر از آنچه که تاکنون تصور‌ می‌شد، دارد، گفت: یافته‌ها نشان‌می‌دهند که ممکن‌ است افراد مبتلا به اوتیسم در تعیین اینکه کدام احساسات لامسه‌ای به عمل فرد دیگر ارتباط دارد، دچار مشکل باشند.

 

وی گفت: بسیاری‌از افراد مبتلا به اوتیسم، یا بیش ‌از ‌حد و یا کمتر ‌از ‌حد معمول نسبت‌ به اطلاعات حسی، حساس‌ هستند. بعضی از‌این افراد در محیط‌های شلوغ (مثل سوپرمارکت‌ها) احساس فشار بیش‌ از ‌حد و خفقان‌ می‌کنند، در حالی‌که بعضی دیگر ممکن ‌است حساسیت کمی نسبت به درد داشته باشند، یا از لمس‌شدن ناراحت شوند.

دکترای روانشناسی کودک و نوجوان گفت: برای تعیین علت این امر، محققان با بررسی مغز افراد دچار اوتیسم با استفاده از الکتروانسفالوگرافی دریافته اند؛ هنگام پردازش اطلاعات مربوط به حس لمس، فعالیت مغزی بزرگسالان مبتلا به اوتیسم با فعالیت مغزی افرادی‌که این اختلال را ندارند متفاوت است.

وی افزود: بررسی‌ها بیانگر این است که زمانی‌که احساس لامسه با حس لمس خود فرد مطابقت ندارد، مغز افرادی‌که اوتیسم ندارند، به‌سرعت این موضوع را تشخیص‌می‌دهد. به‌این‌معنا که مغز انسان قادر است با ارسال سیگنال مشخص‌کند که حس لامسه‌ی انگشتی که سطحی را لمس‌می‌کند، با حس لمس خود فرد مطابق نیست. اما در مغز بزرگسالانی که دچار اوتیسم هستند، این فرایند پردازش اطلاعات به روش دیگری اتفاق می‌افتد. در‌این افراد، زمانی‌که حس لمس خارجی با حس لمس خود فرد مطابق نباشد، مغز به میزان بسیار کمتری سیگنال می‌فرستد.

زارع نیستانک گفت: افرادی‌که مشکلات حسی شدیدتری را تجربه‌ می‌کنند، در فرایند عصبی خود نیز اختلال شدیدتری دارند و در‌ضمن اینها همان افرادی هستند که با مشکلات اجتماعی حادتری نیز روبه‌رو هستند.

دکترای روانشناسی کودک و نوجوان در پایان یادآور شد: این یافته‌ها در درجه‌ اول به درک بهتری از این اختلال پیچیده و مشکلات مرتبط با آن منجر می‌شوند. در ‌صورتی‌که این نتایج در تحقیقات، روی کودکان و نوجوانان اوتیسم تأیید ‌شوند، می‌تواند دیدگاهی هدفمند برای بهینه‌سازی درمان این عارضه فراهم‌ کنند.

 

نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
چطور از فکر کردن بیش از حد به یک موضوع جلوگیری کنیم؟
نوجوانان آمریکایی بدون تلفن همراه احساس بهتری دارند
من با دروغ گفتن و آه وناله پول درمیارم
افراد کمال‌گرا چه ویژگی‌هایی دارند؟
كودكان را قرباني حرف مردم نكنيد
خودبیمارانگاری از خود بیماری مرگبارتر است!
راه‌ درمان تب بالای تمایل به عمل‌های زیبایی چیست؟
چرا همیشه بدنبال این هستیم که بدانیم چرا گل خار دارد؟ بیایید گاهی بدنبال آن باشیم که بدانیم چرا خار گل دارد؟