کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

ابتلا به بیماری‌های روانی به دلیل زندگی دیجیتالی!

اختلال «هراس بی موبایلی» را جدی بگیرید

3 شهريور 1396 ساعت 7:24

کارشناسان هشدار می دهند استفاده و وابستگی بیش از حد به تلفن همراه می تواند اثر منفی بر سلامت روانی افراد بگذارد.


کارشناسان هشدار می دهند افرادی که در صورت جدایی از تلفن همراه خود دچار استرس شدید می شوند مستعد ابتلا به حمله‌های عصبی پنیک هستند.

استفاده بیش از حد به تلفن همراه می تواند اثر منفی بر سلامت روانی افراد بگذارد، به طوری که دوری از این وسیله‌ها سبب بروز اختلال و ترس‌های روان پریشانه در آن‌ها می‌شود.

در اثر حمله پنیک فرد دارای علائمی، چون بالا رفتن ضربان قلب، احساس لرز و خفگی، سرگیجه، تعریق شدید، تنفس کوتاه و تنگی نفس، احساس تهوع، درد در ناحیه قفسه سینه، احساس نزدیکی به مرگ، لرزش اندام ها، کرختی و یا بی حسی در دست و پا می‌شود.

افرادی که دچار حمله شدید پنیک می‌شوند معمولاً به خدمات اورژانسی پزشکی نیاز دارند، زیرا ممکن است در اثر بالا رفتن ضربان قلب و فشارخون سکته قلبی یا مغزی کرده و جان خود  را از دست بدهند.

درمان اختلال «هراس بی موبایلی» از طریق مصرف دارو، گذراندن دوره‌های مشاوره و رواندرمانی به همراه برطرف کردن علامت‌های استرس در فرد انجام می‌شود.

بسیاری از افراد نوعی وابستگی عاطفی به تلفن همراه خود و نرم افزار‌های نصب شده بر روی آن به ویژه شبکه‌های اجتماعی دارند و دوری از این وسیله سبب کاهش اعتماد به نفس، ترس و اختلال هراس  در برخی از کاربران می شود.

متخصصان علوم روانشناسی به این دسته از افراد توصیه می کنند با مراجعه به متخصص و گذراندن جلسه‌های روان درمانی، اعتیاد شدید خود به تلفن همراه را کاهش دهند.

از جمله توصیه‌های کارشناسان به افراد مبتلا به اعتیاد تلفن همراه، سپری کردن بخشی از روز بدون استفاده از این وسیله است، همچنین انجام برخی کار‌ها به صورت سنتی از جمله یادداشت برداری یا حتی استفاده از دوربین عکاسی به جای دوربین تلفن همراه می‌تواند از وابستگی شدید به این وسیله بکاهد.

نوموفوبیا (Nomophobia) یا اختلال هراس جدایی از تلفن همراه یک پدیده شایع در عصر مدرن است و میلیون‌ها انسان حتی بدون آنکه خود بدانند به نوموفوبیا مبتلا هستند.

این افراد حتی در مواقعی که تلفن همراه خود را خاموش می‌کنند دچار وسوسه شدید برای روشن کردن و کار با این وسیله می‌شوند، آن‌ها معمولاً مچ درد و گردن درد دارند.

به انجام بسیاری از کار‌های خود نمی‌رسند و نمره‌های درسی پایینی کسب می‌کنند، در کار‌های اداری نیز کارمند تنبل و ناموفقی هستند. براساس پژوهش‌ها اثر مخرب تلفن همراه بیشتر از فایده‌های آن است و آسیب‌های اجتماعی فراوانی در دنیا ایجاد کرده است.

 اعتیاد به تلفن همراه در برخی افراد سبب وسواس فکری شده و آن‌ها تمام مدت به تلفن همراه خود فکر می‌کنند و حتی این وسیله را در حمام حمل می‌کنند؛ درصورت داشتن این نشانه‌ها دارای اعتیاد به تلفن همراه هستید.

1-تمام مدت این وسیله را همراه خود دارید و خبرها، وضعیت آب و هوا و جاده‌ها را بررسی می‌کنید؛ نگران خانواده خود هستید و این وسیله را راهی برای کنترل و با خبر شدن از وضعیت آن‌ها می‌دانید.

2-اگر تلفن همراه نزدیک شما نباشد دچار ترس و استرس شدید می‌شوید و احساس می‌کنید دیگران نمی‌توانند شما را پیدا کنند؛ زمانی که اینترنت بر روی گوشی تلفن همراه خود ندارید یا سیگنال اینترنت شما وصل نمی‌شود دچار استرس و هراس شدید می‌شوید.

3-هویت ارتباط برخط برای شما بسیار مهم است و زمانی که برخط نیستید احساس می‌کنید در دنیا حضور ندارید.

4-از یک یا چند تلفن همراه به همراه تبلت و سایر وسایل الکترونیکی استفاده می‌کنید و زمانی که باتری تلفن همراه شما خاموش می‌شود به شدت می‌ترسید و حتی گریه می‌کنید.

5-برای انجام کسب و کار خود به شدت به این وسیله نیاز دارید و خاموش شدن یا نداشتن اینترنت بر روی آن سبب هراس و اختلال در کار شما می‌شود.

منبع:Dailymail

باشگاه خبرنگاران


کد مطلب: 41725

آدرس مطلب :
https://www.migna.ir/news/41725/اختلال-هراس-بی-موبایلی-جدی-بگیرید

میگنا
  https://www.migna.ir