کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

مداخله در حمایت های روانی اجتماعی در بلایا و حوادث «متولی» دارد

4 شهريور 1396 ساعت 12:01

پاسخ «ستاد هماهنگی گروه فوریتی طرح محب»به مصاحبه رئیس مرکز تحقیقات ارتقای ایمنی و پیشگیری از مصدومیت های دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در خصوص تولی گری حمایت های روانی اجتماعی در بلایای طبیعی و حوادث اضطراری


به گزارش ميگنا در پاسخ به اظهارات رئیس مرکز تحقیقات ارتقای ایمنی و پیشگیری از مصدومیت های دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی (اينجـــــا) ستاد هماهنگی گروه فوریتی مداخله در حمایت های روانی اجتماعی در بلایای طبیعی و حوادث اضطراری سازمان بهزیستی کشور اقدام به ارسال جوابيه به شرح ذيل نمود:

آمار و شواهد کشوری نشان می دهد؛ تقریبا ۹۷ درصد از پهنه سرزمینی ایران در معرض خطر زلزله با قدرت متوسط و بالا و بقیه مناطقی خالی از سکنه و جمعیت است و اگر بخواهیم در حوزه مخاطرات طبیعی، 10 کشور جهان را از نظر بیشترین تعداد بلایای طبیعی نام ببریم، ایران بین این ده کشور، رتبه چهارم را با حوادث مختلفی نظیر سیل، زلزله، خشکسالی، و ... دارد.

از طرفی حدود 75 درصد از مراکز جمعیتی کشور ایران در معرض خطر سیل و حدود 80 درصد از سرزمین ما نیز در منطقه خشک و گرم قرار دارد و این وضعیت کشور ما در حوزه مخاطرات طبیعی است. در خصوص تصادفات هم با توجه به آمار های پزشکی قانونی 3756 نفر در 3 ماهه اول سال 1396 جان باختند. مرکز پژوهش‌های مجلس در گزارش های خود از تصادف‌های جاده‌ای برآورد کرده است، هزینه‌های اقتصادی و اجتماعی تصادفات رانندگی حدود ۸ درصد تولید ناخالص داخلی است. هزینه مورد نظر در سال ۹۰ در حدود ۵۱ هزار و ۹۱۰ میلیارد تومان بود. همانطور که در مطالب قبلی بیان شد؛ کشور ما به سبب عوامل مختلف يکی از کانون‌های عمده بلايا و سوانح طبيعي محسوب مي‌شود كه مهم‌ترين و ماندگارترين عارضه آن مشكلات رواني ـ اجتماعي بازماندگان است.

در طول ساليان اخير روش‌ها و اقدامات زيادي در كشورهاي مختلف پيشنهاد شده است تا از ميزان خسارت‌هاي مالي و جاني افراد كاسته شود ولي كمتر به مسائل رواني – اجتماعي توجه شده است، در حالي‌كه مهم‌ترين و ماندگارترين مسئله در بلاياي طبيعي كه بر روي بازماندگان تاثيرات زيادي مي‌گذارد، آسيب‌هاي رواني – اجتماعي است.

لذا سازمان بهزیستی کشور به منظور توانمند سازی و تسکین آلام ناشی از بلایای طبیعی و حوادث اضطراری طرح خدمات مشاوره‌اي و حمايت‌هاي رواني – اجتماعي (#طرح_محب) را با تاكيد بر توانمندسازي اجتماعات محلي به منظور پيشگيري و كاهش بروز مشكلات رواني – اجتماعي در بلاياي طبيعي و حوادث اضطراری برنامه ریزی، طراحی و پیاده سازی نموده است. خدمات رسانی و حمایت های روانی-اجتماعی در حوادثی مانند؛ حادثه پلاسکو، حادثه تروریستی مجلس شورای اسلامی، حادثه انفجار معدن یورت زمستان آزاد شهر، تصادف قطار مشهد-تبریز، سیل اخیر در استان های گلستان، خراسان رضوی، خراسان شمالی، قتل بنیتا قلعه نوعی و ... گزیده ای از شمار فراوان خدماتی می باشد که سازمان بهزیستی کشور و گروه فوریتی "محب" ارائه نموده اند.

در مجموع نیز هدف نهایی از اجرای طرح محب؛ كاهش اختلالات و مشكلات رواني ـ اجتماعي ناشي از بلاياي طبيعي و حوادث اضطراری، توانمند‌سازي اجتماعات محلي در مديريت بحران، افزايش سطح آگاهي مردم نسبت به مشكلات رواني ـ اجتماعي پس از بلاياي طبيعي، افزايش مهارت‌هاي مديريت بحران اجتماعات محلي می باشد.


کد مطلب: 41736

آدرس مطلب :
https://www.migna.ir/news/41736/مداخله-حمایت-های-روانی-اجتماعی-بلایا-حوادث-متولی

میگنا
  https://www.migna.ir