کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

رشد صددرصد آمار خودکشی در کشورهای خاورمیانه

5 شهريور 1396 ساعت 8:51

یک استاد دانشگاه مطرح کرد: در سال ۲۰۱۵ میلادی بیش از ۲۸هزار نفر از مردمان ساکن در کشورهای منطقه مدیترانه شرقی خودکشی کرده اند که نسبت به ۲۵ سال گذشته افزایش ۱۰۰درصدی را نشان می دهد.


به گزارش مهر دکتر رضا ملک زاده معاون تحقیقات وزرات بهداشت و درمان در کنفرانس خبری سیمای سلامت ایران اعلام کرد: ایران  در طی ۴۰سال گذشته در کنترل بیماری های عفونی پیشرفت زیادی داشته ایم و امید به زندگی در بدو تولد را که ۴۰سال پیش حدود ۵۱ سال بود را به ۷۶ سال رساندیم. ما امروزه به علت کاهش نرخ باروری در شرایطی قرار گرفته ایم که بیش از ۵۰درصد از جمعیت ما بیش از ۳۰سال سن دارند.

وی افزود: بیش از ۸۰درصد از بیماری هایی که به مرگ و میر منجر می شود را بیماری های غیرواگیر تشکیل می دهند. برای اینکه بتوانیم این موضوع را در جامعه مطرح کنیم احتیاج است که این مسئله در دستور کار رسانه باشد.

ملک زاده اذعان کرد: حدود ۱۰درصد مردم ایران دیابت دارند و در حال درمان هستند و تقریبا ۲۵درصد از مردم در ایران قندخون بالای ۱۰۵ دارند و پیش بینی ما این است که در ۱۵سال آینده به دیابت مبتلا می شوند.

از عمده ترین علل این بیماری های مزمن می توان به شهرنشینی اشاره کرد که از ۳۰درصد به ۷۰درصد رسیده است. صنعتی شدن زندگی و فقر و ناعدالتی در میان مردم نیز از عواملی هستند که سبب بروز این بیماری ها می شوند.

امروزه مردم ما فرصتی برای ورزش کردن ندارند و یا تغذیه مناسبی ندارند که بخش عمده آن مربوط به سیاستگذاری است که تصمیم بگیریم صنعت غذایی جامعه را بهبود بخشیم. 

در ادامه این نشست دکتر مازیار مرادی استاد دانشگاه علوم پزشکی ایران در خصوص آخرین آمار خروجی علل مرگ و میر در کشورهای مدیترانه شرقی اظهار کرد: مطالعات برای بیماری ها از سال ۱۹۹۰ شروع شده است و در حال حاضر هم به صورت سالانه انجام می شود. این آخرین خروجی آماری است که در سال ۲۰۱۵ صورت گرفته است و به بررسی درباره ۲۲ کشور منطقه مدیترانه شرقی پرداخته است. 

وی افزود: منطقه مدیترانه شرقی سازمان جهانی بهداشت شامل ۲۲ کشور است و جمعیتی حدود ۶۳۰ میلیون نفر دارد.

این محقق بار بیماری ها اذعان کرد: مهمترین علل مرگ در منطقه مدیترانه شرقی به ترتیب عبارتند از بیماری های ایسکمیک قلبی، بیماری های عروقی مغز مانند سکته مغزی، عفونت های تنفس تحتانی، آسیب های ناشی از حوادث جاده ای، آسیب های ناشی از جنگ و اقدامات قانونی، دیابت، تولد نوزادان نارس، انسبالوپاتی نوزادی، بیماری های مزمن انسدادی ریه و بیماری های اسهالی. ولی در کشور ایران بیماری های قلبی و سکته های مغزی، حوادث جاده ای، بیماری های قلبی ناشی از فشار خون، آلزایمر، بیماری انسدادی ریه، دیابت، عفونت های تنفسی و سرطان مهمترین علل مرگ و مدر در ایران را شامل می شوند.

همچنین تصریح کرد: بیماری قلبی و عروقی، دلیل یک سوم مرگ و میر در کشورهای منطقه در سال ۲۰۱۵ بوده و اولین علت مرگ و میر در بیشتر کشورهای منطقه است.

مرادی گفت: به طور تقریبی یک دهم مرگ و میر در کشورهای منطقه از سرطان هاست که مهترین آنها شامل سرطان ریه، پستان و معده است. در ایران نیز سرطان معده شایع ترین نوع سرطانی است که منجر به مرگ می شود.

این استاد دانشگاه علوم پزشکی ایران افزود: مرگ و میر ناشی از حوادث جاده ای، چهارمین دلیل مرگ در کشورهای مدیترانه شرقی و سومین علت مرگ در ایران است.

صدمات عمدی

مرادی ادامه داد: در سال ۲۰۱۵ میلادی بیش از ۲۸هزار نفر از مردمان ساکن در کشورهای منطقه مدیترانه شرقی خودکشی کرده اند که نسبت به ۲۵ سال گذشته افزایش ۱۰۰درصدی را نشان می دهد، این در حالی است که تعداد موارد خودکشی در سطح جهان در همان مدت، ۲۰ درصد افزایش داشته است.

وی افزود: خشونت فردی در کشورهای منطقه مدیترانه شرقی در طی ۲۵ سال گذشته ۱۵۲ درصد افزایش داشته است در حالی که در سطح جهان، ۱۸ درصد افزایش یافته است.

مرادی تصریح کرد: حدود ۸۴ درصد از مجموع موارد مرگ و میر ناشی از جنگ و اقدامات قانونی (مانند اعمال قانون زور توسط پلیس) در جهان، در منطقه مدیترانه شرقی اتفاق می افتد که جمعیت آن کمتر از ۱۰ درصد از کل جمعیت جهان است.

این استاد دانشگاه با اشاره به روند روبه رشد اختلالات روانی مانند افسردگی، اضطراب، اختلال دو قطبی و اسکیزوفرنی در کشورهای منطقه مدیترانه شرقی افزود: در ایران بعد از افسردگی، مصرف مواد مخدر در بین جوانان مهم ترین علتی است که باعث از بین رفتن سالهای عمر می شود. 

وی در آخر افزود : بر اساس مطالعاتی که انجام شده است تقریبا ۳۵درصد مردم ایران در معرض سکته های قلبی و مغزی زودرس هستند که در طرحی به نام پیشگیری از بیماری های قلبی و مغزی،افراد سی ساله را به مراکز بهداشتی دعوت می کنیم تا آنها خطرسنجی شوند.

این طرح تاکنون در ۴ شهر انجام شده و امسال به صورت گسترده اجرایی خواهد شد.


کد مطلب: 41748

آدرس مطلب :
https://www.migna.ir/news/41748/رشد-صددرصد-آمار-خودکشی-کشورهای-خاورمیانه

میگنا
  https://www.migna.ir