جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 19 Apr 2024
تاریخ انتشار :
سه شنبه ۷ شهريور ۱۳۹۶ / ۰۸:۱۵
کد مطلب: 41773
۱

وقتی سرطان پشت نقاب عفونت گوش مخفی می‌شود

وقتی سرطان پشت نقاب عفونت گوش مخفی می‌شود
مهرداد جعفری عضو هیئت علمی گروه گوش، حلق و بینی دانشگاه علوم پزشکی تهران ؛ با اشاره به شایع بودن سرطان حنجره در بین سرطان‌های سر و گردن اظهار کرد: گرفتگی صدا که با کوچک‌ترین توده‌ای در تار‌های صوتی ایجاد می‌شود از علائم زودرس سرطان حنجره است و استعمال دخانیات و مشروبات الکلی یا برگشت طولانی مدت اسید معده (رفلاکس مزمن که درمان مناسب نشده باشد) از جمله عواملی هستند که نقش مؤثری در ابتلا به سرطان حنجره دارند.

 

وی با اشاره به شایع نبودن سرطان حنجره در ایران بیان کرد: اگر توده در قسمت‌های دیگری مانند بالای تار‌های صوتی در ورودی حنجره تشکیل شود علائم این عارضه دیرتر بروز پیدا می‌کند و از نشانه‌های دیگر سرطان حنجره می‌توان به گلودرد مزمن، اشکال و درد در بلع که به مدت بیش از یک تا دو هفته طول کشیده باشد، اشاره کرد.

عضو هیئت علمی گروه گوش، حلق و بینی دانشگاه علوم پزشکی تهران درباره افرادی که گلودرد طولانی مدت دارند، افزود: افرادی که دچار گلودرد طولانی مدت هستند که بیماریشان با مصرف آنتی بیوتیک بهبود پیدا نمی‌کند باید به متخصص گوش، حلق و بینی مراجعه کنند تا حنجره آنها معاینه و در صورت وجود توده اقدام‌های درمانی لازم برای آنها انجام شود.

جعفری تاکید کرد: در برخی اوقات درد در ناحیه فوقانی حنجره به گوش نیز منتقل و به شکل گوش درد ظاهر می‌شود، برخی افراد تصور می‌کنند که این درد گوش ناشی از عفونت است در حالی‌که در برخی مواقع این طور نیست و می‌تواند نشانه ابتلا به سرطان حنجره باشد؛ بنابراین مراجعه افرادی که گوش درد دارند نیز به متخصص گوش، حلق و بینی ضروری است.

وی تصریح کرد: از دیگر علائم سرطان حنجره تغییر صدای مزمن، کاهش وزن و احساس توده در گردن محسوب می‌شود؛ بنابراین افراد با مشاهده این علائم باید هر چه سریعتر به پزشک مراجعه کنند.

این متخصص گوش، حلق و بینی اظهار کرد: درمان سرطان حنجره بستگی به مرحله‌ای دارد که تومور در آن قرار گرفته است. به این صورت که در مراحلی که تومور کوچک بوده و محدود به تار صوتی یا بالای تار صوتی است، می‌توان از درمان‌های رادیوتراپی و جراحی با لیزر کمک گرفت و تومور را به طور کامل برداشت. البته این افراد باید به طور مرتب به پزشک مراجعه کنند و پیگیری‌های لازم را انجام دهند.

جعفری یادآور شد: در برخی مواقع تومور به حدی بزرگ می‌شود که عملکرد طبیعی حنجره را از بین می‌برد به این صورت که تار صوتی فلج و راه هوایی به قدری تنگ می‌شود که فرد احساس تنگی نفس شدید پیدا می‌کند، بنابراین در این صورت نگه داشتن حنجره با رادیوتراپی یا جراحی‌های محدود با لیزر توصیه نمی‌شود و باید با جراحی‌های باز حنجره را خارج کرد. البته در برخی موارد می‌توان درمان همزمان شیمی درمانی و رادیوتراپی را جایگزین خروج کامل حنجره کرد.

باشگاه خبرنگاران

نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

پنج اقدامی که والدین باید در مواجهه با کودکان کابوس زده انجام دهند!
«آلیس در سرزمین عجایب»؛ اختلال روانی عجیب
سندروم مسأله با پدر / آسیب‌های بی‌مهری پدران به دختران
روانشناسی که دنیای سرمایه گذاری را ۱۸۰ درجه تغییر داد
چرا گاهی نمی‌توان بخشید و فراموش کرد؟!
مغز چطور خاطرات ماندگار می‌سازد؟
روانشناسی جمع‌آوری اشیا و یا کلکسیونر شدن
دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
هیچوقت برای تبدیل شدن به کسی که میخواستین باشین دیر نیست... فقط کافیست اولین قدم را بردارید.