کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

واژگانی که در ایران "بار روانی" و در اروپا "توهین" است

«خسته نباشید» احترام نیست؛ توهین است!

7 شهريور 1396 ساعت 8:38

قائم مقام و معاون کل وزارت بهداشت با تشریح مشکلات بیماری‌های روان در کشور به کمبود رشته‌های پزشکی در کشور پرداخت.


ميگنا: دكتر ایرج حریرچی در نشست خبری چهل و سوم سخنگوی وزارت بهداشت با اشاره به اینکه بیماریهای روان تاثیر گرفته از مباحث اجتماعی و فرهنگی هر کشوری است، اظهار داشت: مثلا همین واژه «خسته نباشید» که حتی صبح هنگام و قبل از شروع کار هم به همدیگر می‌گوییم بار منفی بسیاری دارد. اگر کسی این واژه را در کشورهای اروپایی عنوان کرد نوعی توهین تلقی می‌شود، زیرا این واژه برای آنها به معنای آن است که فرد کار خود را درست انجام نداده است.

سخنگوی وزارت بهداشت همچنین با مقایسه فرایند آموزش در ایران و ژاپن توضیح داد: مثلا کار کردن آنقدر مهم است که در مفاهیم دینی اسلام به آن بسیار توجه شده است ولی ما در ایران از واژه «فلانی را سرکار گذاشتیم» بسیار استفاده می‌کنیم، درحالیکه در ژاپن به کودکان آموزش می‌دهند که برای بقاء باید کار کرد و همه کار می‌کنند و کار کردن ارزشمند اشت.

حریرچی ادامه داد: در ایران در همان دوران کودکی و اول دبستان در کتاب فارسی به کودک یاد می‌دهند که بابا آب داد و مولفه کار کردن به فرد و کودک جایگاهی ندارد، درحالیکه در ژاپن اصلا چیزی به عنوان مستخدم وجود ندارد به خصوص در مدارس و مراکز مهم، زیرا باید افرادی که در مدارس هستند خود کارهای مستخدم را انجام دهند حتی سرویس بهداشتی را نیز باید تمیز کنند.

قائم مقام و معاون کل وزارت بهداشت تصریح کرد: بنابراین این تفاوت‌ها در آموزش و نگاه‌های فرهنگی و اجتماعی می‌تواند در فرایند بیمارهای روان نیز تاثیرگذار باشد.

حریرچی همچنین درباره کم شدن سهمیه پذیرش دانشجویان دندانپزشکى عنوان کرد: با توجه به کمبودهایى که در اکثر رشته‌ها مانند پزشکى عمومى، پرستارى و تخصص‌هاى بالینى وجود دارد، با حفظ کیفیت آموزشى در تلاشیم ظرفیت‌ها را افزایش بدهیم و توانایى آموزش تعداد بیشتر پزشک داریم، اما مستلزم این است که 20 هزار تخت آموزشى به تخت‌هاى ما افزوده شود.

وی با اشاره به اینکه در 6 رشته تخصصى کمبود پزشک متخصص داریم، گفت: در برخى شهرها کمبود متخصص داریم و نمى‌توانیم افراد را به اجبار به شهرهاى دیگر بفرستیم و مشوق‌هاى مالى هم چندان مناسب نیست.

قائم مقام و معاون کل وزارت بهداشت خاطرنشان کرد: به‌جز فارغ التحصیلى و تعیین محل خدمت دو سال ابتدایى محل خدمت، وزارت بهداشت نمى‌تواند محل خدمت را تعیین کند و در نتیجه بسیارى از پزشکان بعد از این بازه زمانى در تهران خدمت مى‌کنند.

منبع: تسنيم


کد مطلب: 41774

آدرس مطلب :
https://www.migna.ir/news/41774/خسته-نباشید-احترام-نیست-توهین

میگنا
  https://www.migna.ir