کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

طلاق برای قلب خوب نیست

7 شهريور 1396 ساعت 13:21

طلاق همسران نه تنها موجب دلشکستگی است، بلکه براساس نتایج یک مطالعه بزرگ، خطر مرگ ناشی از مشکلات قلبی را هم افزایش می دهد.


به گزارش روزنامه تلگراف، مطالعه محققان دانشکده پزشکی استون در بیرمنگام انگلیس روی حدود یک میلیون بیمار مبتلا به حمله قلبی نشان داد که احتمال زنده ماندن افراد مطلقه در این گروه بسیار کمتر از همتایان متاهل آنها بود. همچنین بر اساس نتایج این مطالعه، احتمال زنده ماندن بیماران متاهل بسیار بیشتر از بیماران مجرد بود اما این میزان در بیمارانی که طلاق گرفته بودند از همه کمتر بود، به طوری که میزان مرگ و میر افراد مطلقه ای که یک حمله قلبی داشتند 16 درصد بیشتر از افراد متاهل و هفت درصد بیشتر از افراد مجرد بود.

متخصصان قلب می گویند: افرادی که همسر دارند، تشویق می شوند که از خود مراقبت کنند، تناسب اندام خود را حفظ و داروهای خود را به موقع مصرف کنند اما افراد مطلقه نه تنها، فاقد چنین کمکی هستند بلکه متحمل ضربه دوگانه مقابله با استرس ناشی از شکست ازدواج هم می شوند. دکتر «پل کارتر» از دانشگاه استون گفت: ازدواج و وجود همسر در خانه احتمالا به معنی برخورداری از سطحی از حمایت عاطفی و فیزیکی است. یافته های این مطالعه که در انجمن اروپایی کنگره آمریکا ارائه شد، حاصل مطالعه ای 13 ساله روی حدود یک میلیون بیمار انگلیسی است.

دکتر «راهول پوتلوری» نویسنده ارشد این مطالعه گفت: اتفاقی که در پی طلاق می افتد، این است که بیماری که در زمان تاهل با مصرف داروهای خود سازگار بوده است، ناگهان تحت فشار زیاد قرار می گیرد و همچنین ناگزیر از تحمل بار مسئولیت ها می شود. ممکن است مراقبت از خود برای این افراد دشوار باشد و کنترل وقایعی را که در حال رخ دادن است، از دست بدهند که این یک «ضربه دوگانه» است، بر این اساس لازم است که پزشکان این قبیل بیماران را به شیوه ای جامع درمان کنند و آنها را به استفاده از گروه های حمایتی و دوره های توانبخشی تشویق کنند.

محققان خاطرنشان کردند که یافته های مطالعه آنها به طور خاص به بیمارانی مربوط می شود که حامل عوامل خطرساز قلبی عروقی هستند و وضعیت آنها خطر حمله قلبی بدون علائم قبلی را افزایش می دهد.

آنها افزودند: این موضوع حائز اهمیت است که بیماران مبتلا به این عوامل خطرساز اما قابل پیشگیری، برای کاهش این خطر از شیوه زندگی و توصیه دارویی پزشکان خود پیروی کنند و ارائه حمایت اجتماعی به این افراد حیاتی است.
محققان ادامه دادند: یافته های جدید نشان می دهد که بیماران به واسطه تاهل از امکان کنترل موفق عوامل خطرساز بیماری قلبی و در نهایت حیات طولانی تر برخوردار می شوند. به گفته این پژوهشگران، همچنین شواهد زیادی وجود دارد که استرس و رخدادهای استرس زا در زندگی مانند طلاق با بیماری قلبی ارتباط دارد.

** مترجم: درنا محمدیان - ايرنا


کد مطلب: 41777

آدرس مطلب :
https://www.migna.ir/news/41777/طلاق-قلب-خوب-نیست

میگنا
  https://www.migna.ir