کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

نفیسه مجیدی‌زاده:

شبکه‌های اجتماعی نسخه می‌پیچند

17 شهريور 1396 ساعت 9:12

سعی کنیم کانال های معتبر و مورد تأیید پزشکان و وزارت بهداشت را پیدا و به توصیه های آن ها عمل کنیم.


ما شهروندان یک دنیای مجازی هستیم و در آن زندگی می‌کنیم. به تماشاي بناهاي تاريخي مي‌رويم، گردش مي‌كنيم، با بعضي‌ها دوست مي‌شويم، خريد مي‌كنيم، اطلاعات پزشکي مي‌گيريم، از خواص ميوه‌ها و داروها با خبر مي‌شويم، ورزش‌هاي متناسب با انداممان را دانلود مي‌کنيم و...

ما در گروه‌هاي پزشکي، علمي، ورزشي، روان‌شناسي و... عضو مي‌‌شويم و البته بايد دانست که کارشناسان رسانه معتقدند از فضايي که اين شبکه‌هاي اجتماعي به‌وجود آورده مي‌توان در جهت افزايش سطح آگاهي و حفظ سلامت جامعه استفاده کرد؛ هرچند که البته افزايش اطلاعات افراد در باره‌ي بيماري‌ها و خوراكي‌ها ممكن است عوارض و مشکلاتي هم در پي داشته باشد.

اتفاق اول: مدتی است پدرم فقط چای سبز می خورد.

او به ما سفارش می کند چای سیاه نخوریم.

او در یک کانال دانستنی ها درباره خواص چای سبز و مضرات چای سیاه مطالبی خوانده است.

پدرم مدتی است عصر و یا شب ها که ما سینی چای می آوریم، کنار ما نمی نشیند، چون در لیوانش چای سبز دم کرده و منتظر است تا دم بکشد.

مادرم اما در یک کانال دیگر کلی مطلب درباره خواص چای سیاه خوانده و در آن کانال نوشته برخلاف نظر عموم، چای سیاه اگر کم رنگ باشد آن قدرها هم بد نیست.

همین شب ها فردی به برنامه خندوانه می آید و توصیه می کند که مردم درباره خواص خوراکی ها هرنظری را نپذیرند و به نشانی سایت های طب سنتی که در سایت وزرات بهداشت تأیید شده مراجعه کنند.

او نوشیدن چای سیاه کم رنگ را رد نمی کند و نظر مادرم تأیید می شود.

حالا شب ها که می خواهیم چای بخوریم پدرم هم کنار ما می‎نشیند.

اتفاق دوم: مریم از جوش های صورتش خسته شده است؛ اما دکتر نمی رود و در کانال های بهداشت و سلامتی دنبال راه حل می گردد.

هروقت او را می بینم، ماسک های گوناگون روی صورتش دارد.

مشکل او این است که هرروز یک ماسک روی صورتش می زند.

اصلاً شاید حتی یک ماسک را دوبار هم تکرار نکرده باشد، چون هم تعداد این ماسک های توصیه شده زیادند و هم مثلاً در یک کانال نوشته آب لیمو بر روی جوش مؤثر است و کانال بعدی آن را رد کرده است.

مریم هم چنان در حال تجربه ماسک های جدید است.

اتفاق سوم: مدتی پیش در کانال پزشکی، خبری درباره علایم برخی بیماری های مرتبط با مغز خوانده بود؛ دو روز بعد چشم هایش کمی تار شدند و سردرد داشت.

دنبال نشانه ها گشت و مطمئن شد به یکی از آن بیماری های سخت مبتلا شده است.

زندگی او برای مدت زیادی آشفته بود تا این که بعد از مراجعه به پزشک متوجه شد یک سردرد عصبی داشته است و چشم هایش هم به دلیل استفاده از لنز دچار یک مشکل خیلی ساده شده که قابل درمان است.

در آخر بسیاری از بیماری ها نشانه هایی شبیه به هم دارند و فقط یک پزشک می تواند آن ها را از هم تشخیص بدهد، پس این کانال ها نمی توانند جای دکتر را پر کنند.

بنابراین از این کانال ها بیشتر به توصیه های بهداشتی و پیشگیری از بیماری ها توجه کنیم و البته سعی کنیم کانال های معتبر و مورد تأیید پزشکان و وزارت بهداشت را پیدا و به توصیه های آن ها عمل کنیم.

البته باید بگوییم بسیاری از بیماران خاص در این گروه ها و کانال ها عضو شده و با افرادی که شبیه خودشان هستند ارتباط برقرار می کنند.

آنها دانش خود را درباره بیماری شان بالا می برند و به دستاوردهای روز علم پزشکی به خصوص درباره بیماری خودشان آگاهی پیدا می کنند.

همشهری آنلاین


کد مطلب: 41878

آدرس مطلب :
https://www.migna.ir/news/41878/شبکه-های-اجتماعی-نسخه-می-پیچند

میگنا
  https://www.migna.ir