جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
تاریخ انتشار :
چهارشنبه ۵ مرداد ۱۳۹۰ / ۱۰:۵۳
کد مطلب: 4188
۰

دوره پيش‌دانشگاهي از مهرماه «سالي-‌واحدي» مي‌شود

ایسنا:  معاون آموزش متوسطه وزير آموزش و پرورش از سالي ـ واحدي شدن دوره پيش‌دانشگاهي از مهر امسال خبرداد و گفت: نوبت امتحانات پيش‌دانشگاهي بر اساس بخشنامه جديد از سال تحصيلي 90 ـ 91 ساماندهي خواهد شد.  ابراهيم سحرخيز در دومين روز از بيست و هشتمين اجلاس روساي آموزش و پرورش مناطق كشور در سالن سران اجلاس، گفت: آنچه كه امسال به عنوان يك سياست راهبردي و يك تكليف بر اساس اسناد بالادستي از جمله سند تحولي و برنامه پنجم توسعه براي آموزش و پرورش تكليف شده است توسعه متوازن رشته‌اي و شاخه‌اي با اولويت رشته‌هاي فني‌حرفه‌اي و كار و دانش است. وي افزود: بر اساس قراردادي كه مابين ادارات معاونت متوسطه منعقد شده اين قانون از امسال اجرايي مي‌شود و بر اساس برنامه‌هاي آموزش و پرورش بايد توسعه فني و حرفه‌اي در سال تحصيلي جديد حداقل به 42 درصد افزايش يابد. سحرخيز تصريح كرد: از روساي آموزش و پرورش مناطق سراسر كشور انتظار مي‌رود با در نظر گرفتن كميت ابلاغ شده در توسعه فني و حرفه‌اي زمان ثبت‌نام دانش‌آموزان را مغتنم شمرده و در مرداد وشهريورماه با رفع همه موانع ثبت‌نام دانش‌آموزان را در هنرستان‌ها و مراكز فني حرفه‌اي تسريع بخشند. معاون وزير آموزش و پرورش با تاكيد بر محدود كردن رشته‌هاي علوم انساني در روستاها و رشته‌هاي علوم تجربي در شهرها،گفت: روند 53 درصدي گرايش به رشته‌هاي علوم انساني در روستاهاو توسعه كمي 42 درصدي رشته‌هاي تجربي در شهرها نگران كننده است و مديران آموزش و پرورش بايد با اولويت قراردادن رشته‌هاي فني افزايش اين رشته‌ها را محدود كنند. وي ادامه داد: ايجاد مجتمع‌هاي هنرستاني با هدف توسعه رشته‌هاي فني‌ وحرفه‌اي و كارودانش از مهمترين اولويت‌هاي آموزش و پرورش در سال تحصيلي جديد است و با مصوبه‌اي كه شوراي عالي آموزش و پرورش در اختيار استان‌ها قرار مي‌دهد، بايد نسبت به اجرايي كردن آن اقدام كنند. وي همچنين با تاكيد بر تشكيل مجتمع‌ها در هر سه دوره و در فضاي متمايز در شهرها، گفت: تشكيل مجتمع‌هاي شهري مصوبه شوراي عالي آموزش و پرورش است و به زودي پس از امضاي رييس‌جمهور به استان‌هاي سراسر كشور ابلاغ خواهد شد. سرخيز همچنين از به روز شدن سيستم «بكفا» از روز شنبه خبر داد و گفت: همه اطلاعات در اين سايت به روز مي‌شود و امسال بايد حداقل چهارهزار مجتمع آموزشي در برنامه‌ها ديده شود. وي با تاكيد بر يك نوبته شده مدارس با اولويت هر سه مقطع تحصيلي تاكيد كرد: بردن مدارس به نوبت دوم به صلاح آموزش و پرورش نيست و بايد با ساماندهي فضاها حداكثر تلاش براي تشكيل مدارس در نوبت صبح انجام شود. به گزارش ايسنا، معاون آموزش متوسطه وزير آموزش و پرورش تصريح كرد: چنانچه در مناطقي امكان انتقال دانش‌آموزان از نوبت دوم به نوبت صبح وجود نداشته باشد، تشكيل كلاس‌ها در نوبت بعدازظهر تنها با اخذ مجوز از آموزش و پرورش امكان‌پذير است. سحرخيز همچنين از ممنوعيت تدريس معاونان و مديران خبر داد و گفت: ممنوعيت تدريس در بين معاونان و مديران از برنامه‌هاي جدي است و هيچ مدير و معاوني نمي‌تواند در مدرسه خود و يا در نوبت بعدازظهرتدريس داشته باشد. وي ادامه داد: اگر در جايي نياز به نيروي انساني باشد و بخواهند از مديران و معاونان براي تدريس استفاده كنند اين امر نيز تنها با داشتن مجوز كتبي از آموزش و پرورش قابليت اجرا دارد. سحرخيز از سالي ـ واحدي شدن دوره پيش‌دانشگاهي از مهر امسال خبر داد و گفت: با بخشنامه‌اي كه در اين رابطه صورت گرفته نوبت امتحانات پيش‌دانشگاهي نيز ساماندهي خواهد شد. معاون وزير آموزش و پرورش تشكيل كلاس‌هاي موضوعي و IT محور را از ديگر اقدامات آموزش و پرورش براي سال تحصيلي جديد عنوان كرد و گفت انتظار داريم با تجهيزاتي كه در اختيار مدارس قرار مي‌گيرد همه مدارس به اين سمت حركت كنند. وي همچنين از توزيع چهارهزار رايانه در مجتمع‌هاي روستايي خبر داد و گفت: حداقل نيمي از مجتمع‌هاي روستايي بايد به امكانات از جمله كامپيوتر تجهيز شوند. همچنين براي IT محور كردن مدارس و مدارس هوشمند تجهيزات مورد نياز خريداري شده و امسال حداقل 10 هزار كلاس درس در سراسر كشور هوشمند خواهد شد. به گفته معاون آموزش متوسطه وزير آموزش و پرورش شيوه‌نامه انتخاب مدارس عادي برتر نيز تدوين شده و اين مدارس در شاخص‌هاي آموزشي، پرورشي انتخاب خواهند شد. در اين شيوه‌نامه 150 شاخص در نظر گرفته شده و ا گر ارزشيابي‌ها بر اساس اين شاخص‌ها انجام شود تحرك و رقابت خوبي را در بين مدارس عادي برقرار خواهد كرد. سحرخيز همچنين از اداره مدارس هيات امنايي در زيرمجموعه معاونت آموزش متوسطه خبر داد و گفت: آموزش بايد به صورت يكپارچه ديده شود و همه معاونين آموزشي در قبال مدارس پاسخگو و مسوول هستند. براساس گزارش ايسنا، سحرخيز بيان كرد: متدهاي جديد يادگيري و ياددهي با توجه به تغيير كتب درسي نيز در دستور كار قرار گرفته و مديران كل بايد گروه‌هاي آموزشي را بيش از گذشته تقويت كنند. ضمن آنكه بايد از نيروهاي كارآمد از جمله معلمان متخصص و محبوب به عنوان سرگروه‌هاي آموزشي استفاده كنند. به گفته معاون وزير آموزش و پرورش توجه به پژوهش‌سراها و پژوهشكده‌ها از برنامه‌هاي ديگر وزارت آموزش و پرورش است به طوري كه سال آينده را سال گسترش خانه رياضيات و غني‌سازي پژوهشكده‌هاي تعليم و تربيت نامگذاري كرده‌اند و همه استانها بايد به سمت هم‌انديشي گروه‌هاي درسي پيش بروند.    
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
چطور از فکر کردن بیش از حد به یک موضوع جلوگیری کنیم؟
نوجوانان آمریکایی بدون تلفن همراه احساس بهتری دارند
من با دروغ گفتن و آه وناله پول درمیارم
افراد کمال‌گرا چه ویژگی‌هایی دارند؟
كودكان را قرباني حرف مردم نكنيد
خودبیمارانگاری از خود بیماری مرگبارتر است!
راه‌ درمان تب بالای تمایل به عمل‌های زیبایی چیست؟
اندكي غرور به آدم كمك مي كند كه فاصله اش را حفظ كند. آلبر كامو