دوره پيشدانشگاهي از مهرماه «سالي-واحدي» ميشود
ایسنا: معاون آموزش متوسطه وزير آموزش و پرورش از سالي ـ واحدي شدن دوره پيشدانشگاهي از مهر امسال خبرداد و گفت: نوبت امتحانات پيشدانشگاهي بر اساس بخشنامه جديد از سال تحصيلي 90 ـ 91 ساماندهي خواهد شد.
ابراهيم سحرخيز در دومين روز از بيست و هشتمين اجلاس روساي آموزش و پرورش مناطق كشور در سالن سران اجلاس، گفت: آنچه كه امسال به عنوان يك سياست راهبردي و يك تكليف بر اساس اسناد بالادستي از جمله سند تحولي و برنامه پنجم توسعه براي آموزش و پرورش تكليف شده است توسعه متوازن رشتهاي و شاخهاي با اولويت رشتههاي فنيحرفهاي و كار و دانش است.
وي افزود: بر اساس قراردادي كه مابين ادارات معاونت متوسطه منعقد شده اين قانون از امسال اجرايي ميشود و بر اساس برنامههاي آموزش و پرورش بايد توسعه فني و حرفهاي در سال تحصيلي جديد حداقل به 42 درصد افزايش يابد.
سحرخيز تصريح كرد: از روساي آموزش و پرورش مناطق سراسر كشور انتظار ميرود با در نظر گرفتن كميت ابلاغ شده در توسعه فني و حرفهاي زمان ثبتنام دانشآموزان را مغتنم شمرده و در مرداد وشهريورماه با رفع همه موانع ثبتنام دانشآموزان را در هنرستانها و مراكز فني حرفهاي تسريع بخشند.
معاون وزير آموزش و پرورش با تاكيد بر محدود كردن رشتههاي علوم انساني در روستاها و رشتههاي علوم تجربي در شهرها،گفت: روند 53 درصدي گرايش به رشتههاي علوم انساني در روستاهاو توسعه كمي 42 درصدي رشتههاي تجربي در شهرها نگران كننده است و مديران آموزش و پرورش بايد با اولويت قراردادن رشتههاي فني افزايش اين رشتهها را محدود كنند.
وي ادامه داد: ايجاد مجتمعهاي هنرستاني با هدف توسعه رشتههاي فني وحرفهاي و كارودانش از مهمترين اولويتهاي آموزش و پرورش در سال تحصيلي جديد است و با مصوبهاي كه شوراي عالي آموزش و پرورش در اختيار استانها قرار ميدهد، بايد نسبت به اجرايي كردن آن اقدام كنند.
وي همچنين با تاكيد بر تشكيل مجتمعها در هر سه دوره و در فضاي متمايز در شهرها، گفت: تشكيل مجتمعهاي شهري مصوبه شوراي عالي آموزش و پرورش است و به زودي پس از امضاي رييسجمهور به استانهاي سراسر كشور ابلاغ خواهد شد.
سرخيز همچنين از به روز شدن سيستم «بكفا» از روز شنبه خبر داد و گفت: همه اطلاعات در اين سايت به روز ميشود و امسال بايد حداقل چهارهزار مجتمع آموزشي در برنامهها ديده شود.
وي با تاكيد بر يك نوبته شده مدارس با اولويت هر سه مقطع تحصيلي تاكيد كرد: بردن مدارس به نوبت دوم به صلاح آموزش و پرورش نيست و بايد با ساماندهي فضاها حداكثر تلاش براي تشكيل مدارس در نوبت صبح انجام شود.
به گزارش ايسنا، معاون آموزش متوسطه وزير آموزش و پرورش تصريح كرد: چنانچه در مناطقي امكان انتقال دانشآموزان از نوبت دوم به نوبت صبح وجود نداشته باشد، تشكيل كلاسها در نوبت بعدازظهر تنها با اخذ مجوز از آموزش و پرورش امكانپذير است.
سحرخيز همچنين از ممنوعيت تدريس معاونان و مديران خبر داد و گفت: ممنوعيت تدريس در بين معاونان و مديران از برنامههاي جدي است و هيچ مدير و معاوني نميتواند در مدرسه خود و يا در نوبت بعدازظهرتدريس داشته باشد.
وي ادامه داد: اگر در جايي نياز به نيروي انساني باشد و بخواهند از مديران و معاونان براي تدريس استفاده كنند اين امر نيز تنها با داشتن مجوز كتبي از آموزش و پرورش قابليت اجرا دارد.
سحرخيز از سالي ـ واحدي شدن دوره پيشدانشگاهي از مهر امسال خبر داد و گفت: با بخشنامهاي كه در اين رابطه صورت گرفته نوبت امتحانات پيشدانشگاهي نيز ساماندهي خواهد شد.
معاون وزير آموزش و پرورش تشكيل كلاسهاي موضوعي و IT محور را از ديگر اقدامات آموزش و پرورش براي سال تحصيلي جديد عنوان كرد و گفت انتظار داريم با تجهيزاتي كه در اختيار مدارس قرار ميگيرد همه مدارس به اين سمت حركت كنند.
وي همچنين از توزيع چهارهزار رايانه در مجتمعهاي روستايي خبر داد و گفت: حداقل نيمي از مجتمعهاي روستايي بايد به امكانات از جمله كامپيوتر تجهيز شوند. همچنين براي IT محور كردن مدارس و مدارس هوشمند تجهيزات مورد نياز خريداري شده و امسال حداقل 10 هزار كلاس درس در سراسر كشور هوشمند خواهد شد.
به گفته معاون آموزش متوسطه وزير آموزش و پرورش شيوهنامه انتخاب مدارس عادي برتر نيز تدوين شده و اين مدارس در شاخصهاي آموزشي، پرورشي انتخاب خواهند شد. در اين شيوهنامه 150 شاخص در نظر گرفته شده و ا گر ارزشيابيها بر اساس اين شاخصها انجام شود تحرك و رقابت خوبي را در بين مدارس عادي برقرار خواهد كرد.
سحرخيز همچنين از اداره مدارس هيات امنايي در زيرمجموعه معاونت آموزش متوسطه خبر داد و گفت: آموزش بايد به صورت يكپارچه ديده شود و همه معاونين آموزشي در قبال مدارس پاسخگو و مسوول هستند.
براساس گزارش ايسنا، سحرخيز بيان كرد: متدهاي جديد يادگيري و ياددهي با توجه به تغيير كتب درسي نيز در دستور كار قرار گرفته و مديران كل بايد گروههاي آموزشي را بيش از گذشته تقويت كنند. ضمن آنكه بايد از نيروهاي كارآمد از جمله معلمان متخصص و محبوب به عنوان سرگروههاي آموزشي استفاده كنند.
به گفته معاون وزير آموزش و پرورش توجه به پژوهشسراها و پژوهشكدهها از برنامههاي ديگر وزارت آموزش و پرورش است به طوري كه سال آينده را سال گسترش خانه رياضيات و غنيسازي پژوهشكدههاي تعليم و تربيت نامگذاري كردهاند و همه استانها بايد به سمت همانديشي گروههاي درسي پيش بروند.