کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

عضو نظام روانشناسي و مشاوره استان فارس:

زن امروز برای موفقیت، هوش هیجانی بالا می خواهد نه مهارت آشپزی و خیاطی

20 شهريور 1396 ساعت 18:57

عضو سازمان نظام روانشناسي فارس گفت: اهميت آموزش مهارتهاي زندگي به كودكان جزو بديهيات است و در نحوه گذراندن بقيه عمر كودك آن قدر تاثيرگذار است كه تمامي متخصصان مربوطه در مورد آن اتفاق نظر دارند.


به گزارش ميگنا «خبرجنوب» نوشت: باتوجه به سبک زندگی امروزی، آپارتمان نشینی و انواع مشغله هایی که پدر و مادرها دارند، شاید والدین کمتر بتوانند به آموزش مهارت های زندگی به فرزندان خود از سنین پایین بپردازند. این آموزشها که در آینده میتواند برای کودکان حیاتی باشد اگر چه در سال های اخیر از آن بسیار حرف زده شده اما در عمل به جز برگزاری کارگاههای پراکنده و یا فعالیت هایی که در برخی مهدکودکها انجام می گیرد، چندان گسترش نیافته است.

 

پرورش كودكان در محيطي آرام، شاداب و خلاقانه به همراه مهارت هايي كه به منظور افزايش كيفيت زندگي به آن ها داده ميشود ميتواند بزرگسالاني نرمال و داراي سلامت روان تحويل جامعه دهد.
اهميت اين مقوله به قدري است كه برخي كارشناسان و متخصصان امور كودك برگزاري كارگاه هاي مادر و كودك كه باعث رشد همه جانبه شود را در برخي گروههاي سني قابل توجه مي دانند. بر اساس نظر آن ها دروني شدن مهارت هاي زندگي در سنين پايينتر ميتواند در بهبود روابط بين فردي و تعاملات اجتماعي در نوجواني، جواني و بزرگسالي و همچنين كسب توانايي قدرت حل مساله و كاهش آسيبهاي اجتماعي تاثيرگذار باشد.
عادات، طرز تفكر و تمايلاتي كه فرد در ايام كودكي كسب مي كند، مي تواند اساس موفقيت و يا شكست او در دوره هاي بعدي زندگي را تشكيل دهد به حدي كه توانمنديهاي رفتاری و ويژگيهاي شخصيتي بزرگسالان تحت تاثير رويدادهايي است كه در دوران كودكي براي آن ها اتفاق افتاده است. آموزش مهارت هاي زندگي باعث ميشود كه آنها بياموزند چطور انسان هاي سالم تري باشند.

عضو سازمان نظام روانشناسي فارس گفت: اهميت آموزش مهارتهاي زندگي به كودكان جزو بديهيات است و در نحوه گذراندن بقيه عمر كودك آن قدر تاثيرگذار است كه تمامي متخصصان مربوطه در مورد آن اتفاق نظر دارند.

كاظم احمديان ادامه داد: دنياي امروز دنياي مهارت ها است و به اين مساله بايد توجه ويژهاي شود به طور مثال يك زن براي حضور در خانواده و جامعه در حال حاضر بايد صدها مهارت داشته و هوش هيجاني او بسيار بالا باشد و مانند گذشته به صرف بلد بودن آشپزي و خياطي موفق نخواهد بود كه اين مهارت ها بايد از كودكي به دختران آموزش داده شود.

آموزش مهارتهاي زندگي به كودكان بايد جزو اولويت ها قرار گرفته و براي آن بودجه صرف شود تا در آينده به اهداف مورد نظر دست يابيم. وزارت بهداشت نيز بايد به اين مباحث بيش از وضع موجود اهميت دهد و حتي در چارت سازماني خود فردي را مسئول امور مربوط به مهارت هاي زندگي و ترويج آن در جامعه كند. متاسفانه در زمينه آموزش مهارت ها به عنوان اولويت هاي اصلي در كشور و استان هزينه نمي شود و اين مقوله حلقه مفقودهاي است كه نياز به توجه بسيار بيشتري دارد. مهم ترين بخش مهارتهاي زندگي مهارتهاي ارتباطي، جرات ورزي، قاطعيت در «نه» گفتن، كنترل خشم و به تاخير انداختن واكنش، همچنين مثبت انديشي و درك ديگران ميباشد.
اين روانشناس و مشاور خانواده گفت: متاسفانه عدم وجود مهارتها در بين زوج ها نيز مشكلاتي به وجود آورده به طوري كه براي درصد بالايي از مردان درك دنيا از ديد يك زن بسيار سخت بوده و براي يك زن امكان درك دنياي مرد وجود ندارد و همين مساله باعث بروز اختلافات زناشويي و حتي طلاق مي شود. برخي افراد نيز به طور مداوم دنبال بزرگ كردن نداشته ها و كمبودهاي خود هستند و داشتهها را نمي بينند كه اين مساله ناشي از عدم آموزش مهارت هاي زندگي
است.
اين روانشناس و مشاور خانواده گفت: علت بيش از 70 درصد مشكلاتي از قبيل گرايش به مواد مخدر، منازعات، طلاق ها و آسيب هاي اجتماعي ناشي از نداشتن مهارت هاي زندگي و عدم آموزش آن در سنين كودكي است.

رئيس مركز بهداشت شهرستان شيراز نيز يادآور شد: آموزش هاي مهارت هاي زندگي جزو برنامه هاي ما در شيراز است و گروه آموزش سلامت و بهداشت روان يكي از راه های اصلي آنها به خصوص در سنين كودكي و نوجواني است.
دكتر حميد رضا قاسم پور گفت: اين آموزشها در مدارس نيز توسط كارشناسان مراكز بهداشت انجام مي گيرد اما به دليل كمبود نيرو استان پوشش كامل وجود ندارد. آموزش مهارت «نه» گفتن نه تنها از مصرف دخانيات پيشگيري مي كند بلكه ميتواند از احتمال ابتلاي فرد به اعتياد در جواني نيز بكاهد.
دكتر قاسم پور گفت: با وجود افزايش گروههاي آموزشي مهارت هاي زندگي، همچنان اين مقوله مغفول مانده و بايد با همكاري سازمانهاي مربوطه و فعاليت هاي بين بخشي به حد مطلوبي برسد.

 


کد مطلب: 41911

آدرس مطلب :
https://www.migna.ir/news/41911/زن-امروز-موفقیت-هوش-هیجانی-بالا-می-خواهد-نه-مهارت-آشپزی-خیاطی

میگنا
  https://www.migna.ir