کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

خطر لخته شدن خون در کمین افراد قد بلند

21 شهريور 1396 ساعت 15:37

دانشمندان می گویند هرچه بلندتر باشید بیشتر احتمال دارد که خون در رگ های شما لخته شود.


محققان انجمن قلب آمریکا در آخرین مطالعه خود بر روی بیش از دو میلیون خواهر و برادر سوئدی متوجه شدند که خطر ترومبوز سیاهرگی-که یکی از انواع لخته های خونی است که از یک رگ شروع می شود- با قد در ارتباط است، به طوری که این خطر در مورد شرکت کننده های کوتاه قد در پایین ترین حد خود است.

به عبارت دقیق تر:
مردانی که قدشان کمتر از 152 سانتی متر بود، خطر لخته شدن خون در آنها 65 درصد کمتر از مردهایی بود که 182 سانتی متر یا بلندتر بودند.
در مورد زنان، آنهایی که کوتاهتر از 151 سانتی متر و اولین فرزند خود را باردار بودند، 69 درصد کمتر از زنانی که 183 سانتی متر یا بلندتر بودند با خطر ترومبوز سیاهرگی مواجه شدند.

به گفته سرپرست این تیم تحقیقاتی «قد، چیزی نیست که بتوان کاری در موردش انجام داد. اما آمارهای جهانی نشان می دهد که قد انسان رو به افزایش است و این روند صعودی همچنان ادامه دارد، چه بسا این واقعیت که موارد ترومبوز نیز در دهه های اخیر بیشتر شده است با این موضوع بی ارتباط نباشد.»

آنها برآورد کرده اند که هر ساله 600 هزار آمریکایی دچار ترومبوز سیاهرگی می شوند و این مشکل، به سومین دلیل اصلی حمله قلبی و سکته مغزی در آمریکا تبدیل شده است. محرک های اصلی این مسئله، جراحی، سرطان، بی تحرکی و بستری شدن در بیمارستان است. در زنان نیز، بارداری و استفاده از داروهای هورمونی مانند قرص های پیشگیری از بارداری یا استروژن برای نشانگان قاعدگی از محرک های مهم این مشکل هستند.

عامل دیگری که بر ارتباط میان قد و خطر لخته شدن خون اثر می گذارد، جاذبه است. دلیلش این است که افراد قد بلندتر در پاهای خود رگ های درازتری دارند و بنابراین محیط بیشتری برای بروز این مشکل در بدنشان فراهم است؛ یعنی فشار گرانشی بیشتری در رگ های پای افراد قد بلند وجود دارد که می تواند خطر آهسته شدن جریان خون یا توقف موقت آن را برایشان به همراه داشته باشد.

البته باید توجه داشت که محققان در این مطالعه به داده های مربوط به فاکتورهای سبک زندگی زمان کودکی و پدر و مادر بودن مانند استعمال دخانیات، رژیم غذایی و فعالیت بدنی دسترسی نداشتند.

همچنین نتایج این تحقیق در مورد مردم سوئد است و نمی توان آن را تعمیم داد. با این حال، محققان معتقد هستند که جمعیت سوئد در شرایط کنونی از نظر گوناگونی قومی و نژادی دست کمی از کشوری مانند آمریکا ندارد.

به گفته دانشمندان شاید وقت آن رسیده باشد که قد را هم در کنار اضافه وزن به عنوان یکی از سنجه های خطر مورد نظر قرار دهیم. البته به انجام مطالعات رسمی تری برای تعیین ارتباط دقیق میان قد و اختلال های خونی وراثتی و دیگر مشکلات جسمانی نیاز داریم.

منبع: Medical News Today

شفقنا زندگی


کد مطلب: 41921

آدرس مطلب :
https://www.migna.ir/news/41921/خطر-لخته-شدن-خون-کمین-افراد-قد-بلند

میگنا
  https://www.migna.ir