بوی ماه مهر به مشام میرسد و جنب وجوش دوبارهای برای روز اول مدرسه به راه افتاده است. کودکان، نوجوانان و جوانان بسیاری آماده میشوند تا یک سال تحصیلی جدید را آغاز کنند.
آمادگی برای رفتن به مدرسه
چند توصیه برای کنترل استرس روز اول مدرسه
31 شهريور 1396 ساعت 16:22
بوی ماه مهر به مشام میرسد و جنب وجوش دوبارهای برای روز اول مدرسه به راه افتاده است. کودکان، نوجوانان و جوانان بسیاری آماده میشوند تا یک سال تحصیلی جدید را آغاز کنند.
اغلب روز اول مدرسه و سال تحصیلی جدید با معرفی معلم و برنامه های او برای ادامه سال شروع می شود و همین روز اول فرصت خوبی برای دوست شدن با فرد یا افراد مناسب است؛ دوستی ای برای یک سال تحصیلی. شاید بچه ها از سال قبل همکلاسی هایی را بشناسند، اما باید بدانند همیشه پیدا کردن دوست خوب مهم و مفید است. پس به بچه ها بیاموزیم که از همان روز اول با بچه های دیگر سلام و احوالپرسی کنند و برای یافتن دوستان خوب تلاش کنند.
روز اول مدرسه روز اول مدرسه فرصتی دوباره برای دیدن دوستان قدیمی است. دوستانی که بچه ها در طول تابستان از آنها دور بوده اند. همین بهانه خوبی است برای این که روز اول تبدیل به روزی خوب و دوست داشتنی شود. به علاوه آماده کردن وسایل مدرسه، از کیف و کفش و لباس گرفته تا لوازم التحریر نیز حس خوبی به بچه ها خواهد داد. این گونه آنها راحت تر و راضی تر روز اول مدرسه را پشت سر می گذارند.
بعضی از بچه های کوچک تر ممکن است روز اول مدرسه اندکی عصبی باشند یا حتی بترسند. در مواجه شدن با کلی چیزهای جدید، قدری ترس و اضطراب عجیب نخواهد بود؛ معلم های جدید، دوستان جدید یا حتی شاید مدرسه ای جدید. خوشبختانه این ترس ها و نگرانی ها زمان زیادی دوام ندارند و اغلب خود به خود و به مرور زمان رفع می شوند. اما نکته مهم این است که دوباره می خواهیم به مدرسه برویم، پس باید آماده باشیم. برای روز اول مدرسه باید کودکان را هم به لحاظ جسمی و هم به لحاظ روانی آماده کرد. چه بسا آمادگی جسمی در برخی اوقات مهمتر و اساسیتر از آمادگی روحی است. زیرا بخش روحی آمادگی کودک برای ورود به مدرسه بیشتر به جنبه اجتماعی بودن او و حضورش در محیطهای اجتماعی مربوط است.
اگر کودک پیش از این تجربه مهدکودک و پیش دبستانی را داشته باشد یا در کلاسهای متفرقه با گروهی از همسالانش در یک محیط قرار گرفته باشد از نظر روحی مشکل چندانی برای تطبیق خود با محیط مدرسه ندارد. البته این بدان معنی نیست که کودک اجتماعی به هیچ مشکلی از این نظر در محیط مدرسه برخورد نمیکند اما مشکلاتی که ممکن است در روزهای شروع مدرسه برای او به وجود بیاید مسائل عمده و پایهای نیست و عمدتا به صورت موردی قابل حل است.
خاطره روز اول مدرسه
خاطره لحظه اول یا به عبارت دیگر روز اول مدرسه برای کودک بسیار مهم و سرنوشتساز است. اگر این تجربه مثبت باشد و کودک آمادگی لازم را برای تجربه مدرسه به دست آورده باشد میتواند با علاقه تا انتهای سال تحصیلی را به مدرسه برود اما اگر این تجربه دلپذیر نباشد و کودک به لحاظ جسمی و روحی تحت فشار و اذیت قرار بگیرد ممکن است از همان روز اول مدرسه ناسازگاری در پیش بگیرد و حتی عنوان کند که علاقهای به مدرسه رفتن ندارد.
با این حساب میبینید که کودک کار نسبتا سختی در پیش دارد و باید با زمینهچینی و به تدریج او را برای این کار آماده کنید. به این ترتیب میتوانید خاطره خوشی را از تجربه روز اول مدرسه برای کودک خود رقم بزنید و به او کمک کنید که بدون مشکل در مسیر تحصیل خود پیش برود.
نکاتی درباره روز اول مدرسه
روز اول مدرسه را یک روز عادی بدانید، جوش نزنید، اولین نقش شما در دوران تحصیلات آرامش است.
به بچه ها امر و نهی نکنید، کار بچه ها را برای آنها انجام ندهید، مگر در مواردی خاص.
اگر از شما کمک طلبیدند کمکشان میکنید مثلا وقتی میگوید: « بابا دیکته بگو» آن وقت دیکته بگویید. نمره بچه ها را در دوران ابتدایی ملاک قرار ندهید. در دوران راهنمایی و دبیرستان وضعیت درسی مهم است.
به فرزندانتان درس ندهید، چون رابطهتان با بچه ها خراب میشود. برایشان معلم بگیرید. وقتی بچه ای را به مدرسه میفرستید باید لباسش، بدنش، قیافه ظاهری اش، دفتر و کتابش تمیز باشند. ظاهر تمیز اعتماد به نفس را افزایش میدهد. بچه ها را با خوراکی ای که دوست دارند روانه مدرسه کنید.
معده بچه ها کوچک است، زود سیر میشوند و زود هم گرسنه.
وقتی به مدرسه فرزندتان میروید خوشرو و متواضع و مهربان بروید.
رفتار متکبرانه شما با اولیای مدرسه مساوی است با تلافی روی فرزندتان.
برای کنترل کلاس باید «کنترل تاکتیکی» داشت. کنترل تاکتیکی یعنی اینکه معلم دارای روش نظاممند و عملی برای مدیریت کلاس باشد و در آن بینظمی و رفتار دانشآموز کمتر شود. همچنین معلم باید آنچه که در درس ایجاد مشکل میکند را پیشبینی کند و برای رفع آن برنامهریزی کند. معلم در کنترل کلاس باید توانایی جلب توجه کامل شاگردان را در کلاس درس و در هر لحظه و هرجا داشته باشد.
روز اول مدرسه برای دانش آموزان
بسیاری از کودکان هنگام جدا شدن از والدین ناراحت می شوند، به خصوص در خانواده هایی که مراقبت های غیرمنطقی از کودک صورت می گیرد. اما برخی از کودکان اضطراب بسیار شدیدی را موقع جدا شدن از مادرشان نشان می دهند. در موارد بسیار شدید کودک حتی در اتاق مادر را تعقیب می کند، این مشکل موقعی در کودک در مدرسه می رود، آشکار می شود.
اضطراب در برخی کودکان در آغاز سال تحصیلی و روز اول مدرسه طبیعی است به خصوص برای کودکانی که وارد دوره پیشدبستانی یا کلاس اول میشوند.
این دسته از کودکان چون از محیط خانه وارد محیط دیگری میشوند. با افراد جدید مواجهه میشوند و محیط جدیدی را تجربه میکنند و از سوی دیگر آزادیهایی را که در محیط خانه داشتند در مدرسه ندارند دچار اضطراب میشوند.
کودکان در ورود به مدرسه در زمان استراحت، نوع تغذیه و زمان بازی خود دچار تغییر شده و طبیعی است که دچار اضطراب شوند.
مهمترین مسئله در ورود کودکان به مدرسه جدا شدن از والدین به خصوص مادر است و چون کودک چند سال به طور طبیعی در کنار مادر بوده است جدا شدن از مادر برایش سخت است. البته اکثریت کودکان در مدت کوتاهی با محیط جدید هماهنگ شده و میتوانند خود را سازگار کنند.
مدرسه و اولیای مدرسه نقش مهمی در جذب و آرامش کودک دارند و میتوانند کودک را با روشهای درست از حالت غریبه و بیگانه خارج کرده و در کاهش اضطراب و آشنایی کودک با محیط جدید مؤثر باشند.
تنظیم ساعت خواب کودک را قبل از شروع رسمی مدرسه به خانوادهها توصیه می شود. در تعطیلات ساعات خواب کودک به هم میخورد چرا که دیرتر میخوابد و دیرتر هم از خواب بیدار میشود. باید ریتم خواب کودک در چند روز انتهایی شهریور تنظیم شود تا کودک متناسب با سن، ساعات خواب کافی داشته باشد تا در هنگام رفتن به مدرسه خوابآلود نباشد.
توصیه هایی به والدین برای کاهش اضطراب کودک در مدرسه
شاپرک، تبیان، همشهری،نمناک،نبض ما
کد مطلب: 42011