جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
تاریخ انتشار :
شنبه ۱ مهر ۱۳۹۶ / ۱۵:۱۲
کد مطلب: 42019
۱

مهر، قفل ارتباط مدرسه و اولیا را باید باز کند

مهر، قفل ارتباط مدرسه و اولیا را باید باز کند
میگنا: مدرسه به عنوان جامعه‌ای کوچک نقش بسیار مهمی در پیشرفت تحصیلی و کسب مهارت‌های زندگی دانش آموزان ایفا می‌کند، و می‌توان آن را به عنوان یک کارخانه انسان‌سازی شناخت و از آنجا که قرار است در مدرسه علم و فرهنگ و تمدن تولید شود، این مهم به دست نخواهد آمد مگر اینکه به صورتی اصولی، برنامه‌ریزی شده و با یک مدیریت صحیح و تلاش هم عرض مدیر و معلم باشد.

 
مدیران با کفایت، شرط توفیق در تربیت‌اند

گاهی اوقات عدم آشنایی و آگاهی مدیران با اصول مدیریت  موجب از دست رفتن  هزینه‌های مالی، زمان و انگیزه در مدرسه میان دانش‌آموزان و معلمان می‌شود.
ارتباط متقابل میان مدرسه و اجتماع موجب ایجاد اعتماد بین اولیا مدرسه است و  نیازها و نظرات اولیا و در مقابل شناسایی این نیازها و تلاش برای پیشرفت تحصیلی دانش آموزان، تشکیل جلسات با اولیا و یا تشکیل انجمن اولیا و مربیان یکی از اقداماتی است که به پیشبرد این هدف کمک می‌کند.


خانه و مدرسه، دو رکن تربیت هستند

خانه و مدرسه باید از روش‌ها و تفکرات همسوی یکدیگر باشند و دانش آموزان زمانی می‌توانند مسیری مناسب و ثمربخش را طی کنند که قرار گرفتن آنها در محیط خانه و مدرسه برای یک هدف و مقصد باشد زیرا خانه و مدرسه مشابه و مکمل یکدیگر هستند و رابطه خانه و مدرسه همچون جسم و جان در هم تنیده شده است به طوریکه هرگونه سستی و ضعف در هر یک از آنها به سختی بر دیگری تاثیر می‌گذارد و برعکس سلامت روانی و اجتماعی هر کدام تضمین‌گر سلامت وجود دیگری است زیرا بررسی چگونگی رابطه دانش آموز با خانه و مدرسه، پیچیدگی رابطه‌ها و داشتن برنامه درست تربیتی نیازمند تعامل و همدلی خانه و مدرسه است تا بتوانیم نسلی سالم پرورش دهیم و بر جامعه اثر گذار باشیم.
 
هادی غلامی کارشناس علوم تربیتی در گفت‌وگو با خبرنگار ما، با بیان اینکه حضور اولیا در مدرسه و رابطه آنها با معلمان نیز برای دانش‌آموزان بیانگر تاثیر موقعیت جدید در آینده‌شان و اهمیت این موقعیت از دیدگاه والدین است، گفت: خانواده‌ای که برای تربیت و آرامش روانی فرزندشان تلاش کرده، باید با گسترش ارتباط زمینه شناخت بیشتر اولیای مدرسه از دانش آموزان و روحیات آنها را فراهم کند.

 
ضرورت روزافزون ارتباط معنادار مدرسه با اولیاء

غلامی افزود: همكاری اوليای دانش‌آموزان با مدرسه، با اين كه از قديم به دلايل مختلف دارای اهميت است، در چند دهه اخير مخصوصاً الان كه عصر اطلاعات و فناوری و دانايی لقب گرفته و تحولات سريع اجتماعی و اقتصادی و حتی در ارزش‌ها و روش‌های زندگی در جوامع پديد آمده، اهميت و ضرورت آن بيش از پيش محرز می‌‌شود.
 
وی تصریح کرد: در جامعه امروز وظيفه مدرسه منحصر به انتقال دانش و معلومات به دانش‌آموزان نیست و اين شيوه به روش فرايندی انجام می‌‌شود و ديگر مثلث آموزشی معلم، مدرسه و كتاب معنی و مفهوم خود را از دست داده است و مدرسه علاوه‌ بر ايجاد زمينه و تسهيلات برای يادگيری مربيان، ضامن رشد اجتماعی، عاطفی و سلامت و بهداشت روانی آنان نيز است که مسئوليت‌های مشاركت نهاد بسيار مهم خانواده را در كنار مدرسه طلب می‌‌کند.

 
خانواده، اولین معمار تربیت فرزند

این کارشناس علوم تربیتی، گفت: خانواده، به عنوان نخستين مكتب آموزشی و تربيت فرزندان همواره مورد توجه بوده چراكه نهاد اوليه پرورش و رشد فرزندان و نهادينه كردن امور فرهنگی، آموزشی، تربيتی و نخستين معماران هويت و اصلی‌ترين مهندسان بنای اخلاقی آنجا هستند.
 
وی عنوان کرد: مدرسه قادر نيست چنين مسئوليتی را بدون شناخت خانواده و تكيه بر امكانات و توانایي‌های اوليا و همكاری آنان برعهده گيرد و تجربيات و تحقيقات نشان می‌‌دهد راه حل بسياری از مسائلی كه امروز مدرسه با دانش‌آموزان دارد، نمی‌تواند جز در تعامل مستقيم با كانون خانواده و بهبود كيفيت ارتباطات آنان با اوليای دانش‌آموزان حل و فصل شود.
 
تربیت بدون همکاری نزدیک اولیا و مدرسه محال است

احمد بهرامی کارشناس مشاوره آموزشی در گفت‌وگو با خبرنگار ما، با بیان اینکه تربيت صحيح كودكان و نوجوانان كوشش و همكاری متقابل خانواده و مدرسه را برای شناخت و چارجويی مسائل روزمره تربيتی ايجاب می‌كند، گفت: امروزه پيوند مستمر خانه و مدرسه و ارتباط متقابل اوليا و مربيان به عنوان مهم‌ترين اركان تعليم و تربيت مطرح است.
 
بهرامی افزود: آنجا كه پدر و مادر مسئوليت تربيت فرزند خويش را يكجا به مدرسه محول می‌كنند و از آن نيازها و ضرورت‌های تربيتی فرزند خويش كه در چارچوب تربيت عمومی و رسمی نمی‌گنجد، فارغ هستند و به انتظار نتايج تربيت رسمی، فرصت‌ها را از دست می‌دهند دشواری‌ها و كمبودهايی پديد می‌آيد كه همكاری و همفكری خانواده و مدرسه به‌موقع و به‌سادگی می‌تواند برای رفع آنها موثر باشد.
 
به گزارش خبرنگار ما، با توجه به وضعیت موجود آموزشی و تربیتی و لزوم همکاری و مشارکت اولیا در امور مدرسه و تربیت فرزندان، ایجاد ارتباط بین خانه و مدرسه بیش از پیش ضروری است که ارتباط والدین با مدرسه موجب همسویی روش‌های آموزشی و تربیتی شده و کارائی آن را بیشتر می‌کند.
 
مرجع : بصیرنیوز
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
چطور از فکر کردن بیش از حد به یک موضوع جلوگیری کنیم؟
نوجوانان آمریکایی بدون تلفن همراه احساس بهتری دارند
من با دروغ گفتن و آه وناله پول درمیارم
افراد کمال‌گرا چه ویژگی‌هایی دارند؟
كودكان را قرباني حرف مردم نكنيد
خودبیمارانگاری از خود بیماری مرگبارتر است!
راه‌ درمان تب بالای تمایل به عمل‌های زیبایی چیست؟
نمی توانی به عقب برگردی و شروع را عوض کنی، ولی می توانی از جایی که هستی آغاز کنی و پایان را عوض کنی...