سه شنبه ۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 23 Apr 2024
تاریخ انتشار :
سه شنبه ۴ مهر ۱۳۹۶ / ۱۱:۱۶
کد مطلب: 42041
۲
یک عضو انستیتو روانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران:

کمال‌گرایی والدین دانش آموزان را دچار استرس می‌کند

کمال‌گرایی والدین دانش آموزان را دچار استرس می‌کند

به گزارش میگنا دكتر حمید فرزادی، روانشناس بالینی در گفت‌و‌گو با آنا درباره علل ترس و اضطراب دانش آموزان از حضور در مدرسه، گفت: اضطراب و استرس این دانش آموزان در بیشتر موارد القایی است، برای مثال کودکانی که به شدت نگران فعالیت‌های آموزشی هستند و یا به صورت مداوم از طرف والدین مورد پرسشگری در خصوص نحوه فعالیت‌های آموزشی و نتایج حاصل از آن قرار می‌گیرند، بیشتر دچار استرس و اضطراب می‌شوند.

وی افزود: سخت‌گیری‌های والدین برای کسب نمره، مقایسه کردن عملکرد تحصیلی فرزندان با سایر اعضای خانواده و دوستان، اجرای سیاست‌های تنبیهی و ... از جمله مواردی است که موجب تشدید استرس و اضطراب در دانش آموزان به خصوص در بدو بازگشایی مدارس می‌شود.

این عضو انستیتو روانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران با تاکید براینکه والدین نباید در خصوص فعالیت‌های آموزشی فرزندانشان کمال‌گرا باشند، یادآور شد: کمال‌گرایی والدین به خصوص در والدینی که تنها صاحب یک فرزند هستند، دانش‌آموز را دچار استرس و اضطراب و احساس مسئولیت بسیار سنگینی می‌کند.

وی یادآور شد: کنترل استرس و اضطراب دانش آموزان برای حضور در مدرسه بخشی بر عهده والدین و بخشی بر عمده مسئولان مدرسه به خصوص معلم است، متاسفانه برخی معلمان هم‌چنان به سیستم تنبیه و تشویق معتقد هستند که این مساله یک فضای رقابتی تنش‌زا را برای دانش‌آموزان ایجاد می‌کند.

فرزادی خاطرنشان کرد: متاسفانه با آغاز سال تحصیلی ما همواره شاهد اخباری در خصوص تنبیه بدنی دانش‌آموزان در مدارس هستیم که گاه این تنبیه‌ها جان کودک را با خطر مواجه کرده است؛ این در حالی است که تنبیه یک شخص در مقابل دیگری و انعکاس آن در فضای مجازی موجب ایجاد استرس در سایر دانش‌آموزان می‌شود. در این خصوص علاوه بر آموزش معلمان باید فرهنگ صحیح تربیت دانش‌آموز نیز به جامعه و مسئولان مدرسه آموزش داده شود.

این روانشناس بالینی با بیان اینکه سیستم مقایسه در مدارس باید حذف شود، گفت: برخی معلمان در کلاس درس اسامی عده‌ای را تحت عنوان دانش آموز برتر و برخی دیگر را جزو دانش آموز کم تلاش معرفی می‌کنند که این مقایسه به خصوص در جمع سایر دانش آموز اثرات روحی و روانی مناسبی ندارد.

وی در خصوص راهکارهیا مقابله با استرس و اضطراب دانش آموزان، تصریح کرد: معلمان و والدین می‌توانند با رعایت موارد فوق موجب کاهش استرس دانش آموزان شوند. علاوه بر این به والدین توصیه می‌شود فضای آموزشی مناسبی برای فرزندانشان انتخاب کنند برای مثال فرزند خود را در نزدیک‌ترین مدرسه محل زندگی ثبت نام کنند تا دانش آموز در مسیر مدرسه با مسائلی مانند ترافیک و ... رو‌به‌رو نشود زیرا این مسائل موجب تشدید استرس و اضطراب دانش آموزان می‌شود.

این عضو انستیتو روانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران خاطرنشان کرد: معلمان و مسئولان مدرسه نیز می‌توانند با انجام فعالیت فیزیکی و جسمی با نشاط در فضای مدرسه قبل از آغاز کلاس درس موجب بهبود روحیه و کاهش استرس در دانش آموزان شوند.

نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

ایجاد هر خاطره جدید به مغز آسیب می‌زند!
مطالعه نشانگر عصبی بالقوه برای آسیب اجتماعی در اختلالات روانی را نشان می دهد!
۱۰ شگرد رسانه‌ای برای اثرگذاری بر باورهای مخاطب
پنج اقدامی که والدین باید در مواجهه با کودکان کابوس زده انجام دهند!
«آلیس در سرزمین عجایب»؛ اختلال روانی عجیب
سندروم مسأله با پدر / آسیب‌های بی‌مهری پدران به دختران
روانشناسی که دنیای سرمایه گذاری را ۱۸۰ درجه تغییر داد
چرا گاهی نمی‌توان بخشید و فراموش کرد؟!
مغز چطور خاطرات ماندگار می‌سازد؟
روانشناسی جمع‌آوری اشیا و یا کلکسیونر شدن
دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
مشکل فکر های بسته این است که دهانشان پیوسته باز است...