کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

جایزه نوبل فیزیک 2017 به سه دانشمند اعطا شد

12 مهر 1396 ساعت 15:01

جایزه نوبل فیزیک به سه دانشمند به دلیل تلاش‌هایشان در زمینه آشکارساز لیگو(LIGO) و مشاهده امواج گرانشی اعطا شد.


جایزه نوبل فیزیک 2017  به طور مشترک به سه دانشمند به نام راینر ویس،بری سی بریش و کیپ اس تورن به دلیل تلاش‌هایشان در زمینه آشکارساز لیگو(LIGO) و مشاهده امواج گرانشی اعطا شد.

 

تحقیقات این سه دانشمند در زمینه آشکارساز لیگو بود که این فناوری امواج گرانشی ناشی از برانگیختی 2 سیاه چاله را ثبت و شناسایی می‌کند.

 صدسال پیش آلبرت اینشتین امواج گرانشی را از طریق نظریه نسبیت عام به طور نظری پیش‌بینی کرد و اکنون این سه دانشمند توانستند این امواج را به طور تجربی نشان دهند و به همین دلیل موفق به دریافت جایزه نوبل فیزیک شدند.

در وصیتنامه نوبل از اعطای جوایز به آن دسته از «اکتشافات و اختراعاتی» سخن گفته شده است که برای بشریت در عمل بیشترین فایده را داشته‌اند و جنبه عملی آنها بیش از جنبه تئوریک اکتشافات و اختراعات مورد نظر بوده‌ است.

جایزه نوبل در زمینه‌های ادبیات، فیزیک، شیمی، صلح، اقتصاد، فیزیولوژی و پزشکی به برندگان اعطا می‌شود.

 

جایزه نوبل فیزیک را سالیانه  آکادمی سلطنتی علوم سوئد به افرادی که برجسته‌ترین مشارکت را برای بشریت در حوزه فیزیک داشته‌اند، اهدا می‌کند.

سال گذشته جایزه نوبل فیزیک به طور اشتراکی به دیوید تولس، دونکان هالدین و مایکل کاستلریتز برای کشف نظری انتقال فاز توپولوژیک و مراحل توپولوژیک ماده اختصاص یافت.

نخستین نوبل فیزیک که بر اساس وصیتنامه آلفرد نوبل، شیمیدان سوئدی به بالاترین دستاورد این حوزه تعلق می‌گیرد، به «ویلهلم کوتارد رونتگن»، فیزیکدان آلمانی برای خدمات خارق‌العاده‌ای در زمینه کشف پرتوهای ایکس اهدا شد.

 نوبل فیزیک معتبرترین جایزه‌ای است که یک دانشمند می‌تواند در حوزه فیزیک دریافت کند، این جایزه در مراسمی  روز 10 دسامبر (19 آذر) همزمان با سالگرد مرگ آلفرد نوبل در استکهلم به همراه یک مدال طلا و دیپلم افتخار به برنده یا برندگان اعطا می‌شود.

از مشهورترین دانشمندان که جایزه نوبل فیزیک را از آن خود کردند می‌توان به آلبرت اینشتین، نیلز بور، ماری کوری، جیمز چادویک، جوزف جان تامسون، اروین شرودینگر، رابرت میلیکان، مکس پلانک و ورنر هایزنبرگ اشاره کرد که نقش بسیار مهمی در درک علم فیزیک داشته‌اند.

برندگان سال های گذشته نوبل فیزیک

2010: آندره گایم و کنستانستین نووسلف برای رای آزمایش‌های پیشگامانه در رابطه با مواد دوبعدی گرافین

2011:آدام ریس،سال پرلموتر و برایان اشمیت برای کشف انبساط شتابان جهان از طریق ابرنواخترهای دوردست

2012:سرژ هاروش و دیوید واینلند به خاطر پیدا کردن روشهای آزمایش تک سیستم‌های کوانتمی

2013: پیتر هیگز و فرانسوا انگلرت به خاطر کشف ذره هیگز

2014 : «ایسامو آکاساکی» و «هیروشی آمانو» از دانشگاه ناگویا در ژاپن و «شوجی ناکامورا» از دانشگاه کالیفرنیا در سانتا باربارا برای ابداع دیودهای کارآمد منتشر کننده نور آبی (ال‌ای‌دی)

2015: تاکاکی کاجیتا از ژاپن و آرتور بی‌مک‌دونالد از کانادا به خاطر کشف نوسانات نوترینو

2016:دیوید تولس، دونکان هالدین و مایکل کاستلریتز برای کشف نظری انتقال فاز توپولوژیک 
-

باشگاه خبرنگاران
 


کد مطلب: 42091

آدرس مطلب :
https://www.migna.ir/news/42091/جایزه-نوبل-فیزیک-2017-سه-دانشمند-اعطا

میگنا
  https://www.migna.ir