کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

نه نمی‌گوییم، چون دوست داریم پشت تریبون برایمان کف بزنند

وزارت بهداشت‌ با سهمیه‌ جدید مصوب‌ مجلس مخالف است

16 مهر 1396 ساعت 13:59

وزیر بهداشت گفت: نمی‌توانیم "نه" بگوییم ؛ چون دوست داریم پشت تریبون‌ برایمان کف بزنند و صلوات بفرستند.


سید حسن قاضی‌زاده هاشمی‌ وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی‌ در مراسم تودیع و معارفه‌ رئیس دانشگاه علوم پزشکی تهران‌ با بیان اینکه‌ برای من افتخار است که در خانه خودمان‌ یعنی علوم پزشکی تهران‌ در حضور استادان‌ دور هم جمع شده‌ایم‌، گفت: علوم پزشکی تهران دانشگاهی است که موجب فخر ایران‌ محسوب می‌شود‌ و امیدوارم‌ همچنان در مرزهای‌ دانشگاه حرکت کند و ثمره‌ آن را مردم‌ ببینند‌.

 

وی ادامه داد: امروز جلسه تکریم‌ با جعفریان‌ و بیعت‌ با کریمی است؛ جعفر‌یان که در دوران ریاست لاریجانی‌ رئیس  دانشکده پزشکی بود و برای من افتخاری بود که در این چهار سال در کنار او همکاری کردیم.

وی ادامه داد:  جعفر‌یان در چهار سال مدیریتی‌ خود چیزی‌ جز اجر اخروی‌ و دعای مردم‌ به دست نیاورده است الّا‌ تغییر رنگ مو و زحمت‌هایی که برای او به وجود آمد و ما از نزدیک شاهد آن بودیم که چگونه روزی 15 ساعت به مردم خدمت می‌کرد.

وزیر بهداشت، عنوان کرد: چهار سال پیش که ما کار را شروع کردیم‌ طرح تحول نظام سلامت در شروع خوب پیش رفت اما در ادامه مسیر‌ برخی کم لطفی‌ کردند و ما را تنها گذاشتند‌ و بعضی‌ شرکا‌ ما را اذیت‌ کردند، امیدوارم‌ وعده ها عملی‌ شود و بتوانیم در دولت دوازدهم از گرفتاری‌ها سربلند‌ بیرون بیاییم‌. دانشگاهی مانند علوم پزشکی تهران‌ در سطح ملی‌ افتخارات بسیاری دارد‌ اما در شهری مانند تهران قرار دارد که آوازه آن از دور‌ بسیار خوش است اما اگر پوسته  آن را کنار بزنیم مردم به خصوص‌ حاشیه‌نشین‌ها بسیار گرفتارند‌.

وی افزود: ما در وزارت بهداشت‌ بیش از سایر وزارتخانه‌ها مشکلات مردم را می‌بینیم‌ زیرا‌ مردم‌ بیشتر هنگام‌ درد به ما مراجعه‌ می‌کنند.

هاشمی‌ افزود: دانشگاه‌های علوم پزشکی در کنار مسئولیت‌های آموزشی‌ اداره بهداشت و درمان را نیز به عهده دارند‌ و مدیریت آنها کار بسیار سختی است.

وزیر بهداشت، عنوان کرد: به اذعان رؤسای‌ سایر دانشگاه‌های علوم پزشکی در جلسه‌ای که به صورت کشوری‌ با آنها داشتم جعفر‌یان به عنوان یکی از شاخص‌ترین مدیرها‌ بود و صمیمانه از او و خانواده‌شان که به طور غیر مستقیم موجب زحمت آنها شده‌ام تشکر می‌کنم.

وی افزود: در چهار سال پیش به یاد ندارم‌ که حتی یک مورد‌ توصیه‌ای از یک دانشجو یا دستیار‌ و ارفاق‌ و اینگونه‌ مسائل‌ از علوم پزشکی‌ تهران‌ به گوشم‌ برسد‌ البته از اینگونه‌ مسائل در وزارت بهداشت نیست و امیدوارم‌ در همه کشور‌ این موضوع رعایت شود.

وزیر بهداشت با بیان اینکه حال دانشگاه‌ها در ایران‌ خوب نیست، عنوان کرد: باید رودربایستی‌ را کنار بگذاریم‌، وضع دانشگاه‌های علوم‌ پزشکی با دانشگاه‌ های وزارت علوم متفاوت است و قابل مقایسه نیست زیرا این دانشگاه‌ها علاوه بر آموزش مسئول سلامت و بهداشت و درمان مردم نیز هستند.

دانش‌، مهم ترین‌ ثروت کشور است

هاشمی تصریح کرد: متأسفانه بسیاری از فضاهای آموزشی کشور به درمان تبدیل شده و این برای دانشگاه‌های علوم پزشکی مصیبت‌ بزرگی است. بسیاری از استادان به جای آنکه وقتشان  را صرف آموزش کنند مجبورند بیشتر در حوزه درمان وقت بگذارند‌.

وزیر بهداشت‌ با بیان اینکه 27 درصد مقالات ISI کشور که در تمام تریبون‌ها به آن افتخار می‌کنند در دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور تولید می‌شود، گفت: نمی‌خواهم بگویم شرایط‌ ‌ما از سایر دانشگاه‌ها بهتر است نه ما با مشکلات دانشگاه‌ها آشنا هستیم.

هاشمی عنوان کرد: در کشور ما حرف زدن و شعار دادن راحت است اما باید عمل کرد و مردم‌ آن را قضاوت  می‌کنند. دانش‌ مهم ترین‌ ثروت کشور است و احترام به دانشمند وظیفه هر دولتمردی‌ است باید از شعار دادن فاصله بگیریم و عمل کنیم.

وی تصریح کرد: اکنون‌ سه تا چهار هزار میلیارد تومان یارانه‌ در کشور می‌دهند اما دریغ از اینکه 1000 میلیارد‌ به دانشگاه‌ها بودجه تعلق‌ گیرد‌ هر چند که دانشگاه‌ها واقعیت‌ را پذیرفته‌اند و حسابشان‌ را جدا کرده‌اند.

هاشمی‌ بیان کرد: من و کریمی‌ آخرین‌ دوره مسئولیتمان‌ است و به نظرم‌ تغییر خوب است و دلم می‌خواهد در کل ساختار کشور برخی تغییرات دیده شود و برخی افراد که سمت‌های 20 تا 50 ساله دارند‌ تغییر کنند اما برخی فکر می‌کنند که حیف‌ است که تغییراتی‌ ایجاد شود.

وزیر بهداشت با اشاره به انتخاب عباسعلی‌ کریمی به عنوان رئیس‌ جدید دانشگاه علوم پزشکی تهران، گفت: در مشورت با جعفریان‌ اولین گزینه‌ای که به آن اتفاق‌ نظر کردیم‌ کریمی‌ بوده است و در اولین‌ ملاقات‌ با او دیدم‌ که چقدر به دانشگاه تعصب‌ دارند و با اینکه از برجسته‌ترین جراحان‌ قلب کشور هستند آزادمنشی‌ خود را نشان دادند و گفتند اولین کاری که من باید بکنم این است که جراحی را رها کنم هر چند که برای ما پزشکان بالاترین‌ چیز‌ خدمت به مردم به صورت حرفه‌ای است و برای خود من شیرین‌ترین ساعات زندگی‌ام جمعه‌ها است که گاهی به اتاق عمل می‌روم و مردم را جراحی می‌کنم.

در دولت یازدهم به منظور توسعه‌ زیرساخت‌ها در حاشیه تهران قدم‌های خوبی برداشته شد

هاشمی با بیان اینکه ما در تهران گرفتاری‌های زیادی داریم، افزود: در دولت یازدهم هیچ راهی نداشتیم جز آنکه به مناطق دور دست رسیدگی‌ و کاستی‌ها را برطرف‌ کنیم و از مجلس‌ حمایت‌ طلبی درخواست‌ کردیم‌ در عین اینکه می‌دانستیم شهر تهران محروم‌ است و در جهت توسعه‌ زیرساخت‌ها اقدامی انجام نشده است.

وی تصریح کرد: بیمارستان‌های تهران برای‌ قبل از انقلاب هستند‌ و پس از انقلاب اسلامی شاهد‌ توسعه زیرساخت‌ها در پایتخت‌ نبودیم‌ و در دولت یازدهم به منظور توسعه‌ زیرساخت‌ها در حاشیه تهران قدم‌های خوبی برداشته شد.

هاشمی در پاسخ‌ به مطرح شدن موضوع ادغام‌ آموزش پزشکی‌ با آموزش عالی در وزارت علوم، گفت: بازگشت به عقب‌ امکان‌پذیر‌ نیست و سیاست‌های کلی سلامت مقام معظم رهبری‌ بر ساختار‌ فعلی تأکید دارد از طرفی حال وزارت علوم نیز آنقدر‌ خوب نیست که این کار صورت گیرد‌.

وی با تأکید بر اینکه باید به آموزش توجه ویژه‌ای شود‌، گفت: دانشگاه‌های علوم پزشکی یکی از مهم ترین‌ مراکز آموزش در کشور محسوب‌ می‌شوند اما بروید‌ ببینید‌ یک بیمارستان‌ آموزشی‌ مانند امام خمینی‌، شریعتی‌ چه مشکلاتی‌ دارند‌.

وزیر بهداشت با بیان اینکه‌ گردش مالی‌ بیمارستان‌ امام خمینی‌ سالیانه 700 میلیارد تومان است، افزود: بیمارستان‌های آموزشی‌ مانند امام خمینی از تأثیر‌ بزرگی که در آموزش و پژوهش کشور دارند یک بنگاه‌ اقتصادی بزرگ نیز محسوب می‌شوند و امیدوارم علوم پزشکی تهران در بهبود‌ وضع بیمارستان‌های آموزشی و استقلال آنها پیش قدم‌ باشد.

اگر بتوانیم آموزش را از بهداشت و درمان جدا کنیم بسیار موفق‌ می‌شویم‌

هاشمی تصریح کرد: از نظر مالی‌ هیچ راهی‌ برای کنترل بیمارستان‌ها نداریم مگر آنکه‌ برای بیمارستان‌ها‌ سقف بودجه‌ای تعیین کنیم‌ و اعتبار‌ آنها را در اختیارشان‌ قرار دهیم‌ و مدیریت‌ بیمارستان را به خودش‌ محول‌ کنیم در این صورت هر اقدامی که در بیمارستان صورت گیرد در جهت‌ پیشرفت‌ آن است.

وی به بهبود وضع دستیاران‌ و کارکنان شاغل در دانشگاه‌های علوم پزشکی تهران اشاره‌ کرد و گفت: باید جهت رفاه‌ دستیاران‌ و کارکنان‌ در پایتخت‌ تلاش شود زیرا هزینه زندگی در شهر تهران با شهرهای‌ کوچک‌ بسیار متفاوت است.

وزیر بهداشت، عنوان کرد: آنچه برای مسئولان و رؤسای‌ دانشگاه‌های علوم پزشکی باقی می‌ماند تغییر فرآیندها است نه توجه به پست و سمت‌ و در این زمینه‌ هر گامی که برداشته شود ماندگار‌ است.

هاشمی با بیان اینکه اگر بتوانیم آموزش را از بهداشت و درمان جدا کنیم بسیار موفق‌ می‌شویم‌، تأکید کرد: در شورای عالی انقلاب فرهنگی نیز بارها‌ گفته‌ام که باید دانشگاه‌های تهران را از سهمیه‌ها رها کنیم‌.

وی به وجود برخی سهمیه‌ها در قبولی‌ در دانشگاه‌های علوم پزشکی‌ اشاره‌ و ضمن انتقاد از این موضوع، گفت: با شهامت‌ می‌گویم که برخی سهمیه‌ها موجب شده‌اند فاصله‌ زیادی در کلاس‌های درس‌ دانشگاه‌های علوم پزشکی ایجاد شود و به نظر من روش‌های دیگری برای تکریم این افراد وجود دارد.

هاشمی ادامه داد: جانبازان‌ و ایثارگران‌ بالای سر ما جا دارند و مردم باید بدانند که بسیاری از آنها بدون آنکه از سهمیه‌ استفاده کنند رتبه‌های بالایی‌ در دانشگاه‌ها از آن خود می‌کنند البته بحث‌ من خانواده شهدا نیست‌ اما گاهی‌ کارهایی در مجلس می‌کنند که‌ فکر می‌کنند عوام‌ پسند است و بعد جسارت‌ نمی‌کنند که بگویند اشتباه‌ کرده‌اند.

وزیر بهداشت با بیان اینکه در دانشگاه‌های تهران‌ باید‌ رقابت‌ نزدیک‌ باشد‌ و نمی‌شود در داروسازی‌ تهران‌ 2 نفر با رتبه سه و هشت هزار کنار هم بنشینند‌.

وزارت بهداشت‌ با سهمیه‌ جدید مصوب‌ مجلس مخالف است

هاشمی با بیان اینکه وزارت بهداشت‌ با سهمیه‌ جدید مصوب‌ مجلس مخالف است، تأکید کرد: مطمئنم‌ رهبری و سران قوا نیز با این سهمیه‌ موافق‌ نیستند‌ باید چند دانشگاه‌ را در وزارت علوم‌ و بهداشت‌ انتخاب کنیم‌ و پذیرش در این دانشگاه‌ها بدون اعمال‌ سهمیه‌ باشد و سهمیه‌ این دانشگاه‌ها را به بقیه‌ دانشگاه‌های کشور بدهیم‌ زیرا در برخی دانشگاه‌ها نخبگان‌ باید  با هم رقابت‌ کنند‌.

هاشمی با بیان اینکه بهداشت و درمان در تهران نیاز به توجه ویژه‌ای دارد عنوان کرد: در تهران مردم خیلی گرفتار هستند و در حوزه‌های مختلف‌ با مشکل‌ مواجه هستیم.

وی به طلب‌ 18 هزار میلیارد‌ی وزارت بهداشت از بیمه‌ها اشاره کرد و افزود: ما 15 هزار میلیارد‌ بدهی‌ داریم‌ زمانی که ما شروع به کار کردیم‌ تراز‌ بیمارستان‌ها و دانشگاه‌ها منفی بود اما اکنون سه هزار میلیارد تراز‌ مثبت مالی داریم‌ اما من به عنوان یک وزیر باید وقتم‌ را صرف‌ رفع  مشکلات بهداشت و درمان و ارتقاء آموزش و پژوهش‌ کنم و به امور بین‌المللی‌ برسم از صبح تا شب‌ به دنبال‌ پول هستم‌ و 70 درصد وقتم‌ صرف‌ وصول‌ طلب‌ها صرف‌ می‌شود.

هاشمی‌ اظهار کرد: مردم کشور‌ مشکلات‌ زیادی دارند‌ دیروز کلیپی‌ دیدم که خانمی با چند فرزند یتیم‌ ارث‌ پدری‌اش را در یک مؤسسه مالی گذاشته بود و گریه می‌کرد که سود‌م را نمی‌خواهم پو‌لم را بدهید.

وی تصریح کرد: مسئولان و نخبگان‌ باید به دنبال رفع مشکلات مردم و کشور باشند چه فایده دارد اگر 1000 مقاله بنویسیم‌ اما دردی از مردم دوا نشود‌ باید‌ دید که این مقالات چقدر گره از کار مردم باز می‌کنند.

کمبود‌ متخصص‌ و فوق‌ تخصص در برخی رشته‌های پزشکی

وزیر بهداشت به شلوغی‌ بیمارستان‌های علوم پزشکی تهران اشاره کرد و گفت:  فقط کافی‌ است‌ یک شب به بیمارستان‌ امام خمیني، شریعتی و مرکز طبی‌ کودکان سر بزنید‌ و ببینید‌ که مردم از طرف اسلامشهر‌ به این بیمارستان‌ها می‌آیند و این انصاف نیست آن بخش از مشکلات مردم که به بهداشت و درمان برمی‌گردد‌ ما در وزارت بهداشت باید آن را حل کنیم اما همه مشکلات‌ به دست وزارت بهداشت‌ حل نمی‌شود.

هاشمی‌ عنوان کرد: امیدوارم در حوزه بهداشت و درمان سه دانشگاه دست به دست هم بدهند‌ و در داخل‌ خودمان‌ بدون مسئله‌ بنشینیم‌ و مشکلات را حل کنیم متأسفانه برخی‌ گروه‌ها قبیله‌ای نگاه می‌کنند و مدام می‌گویند رشته خودمان‌ و همه چیز را در حوزه خودشان‌ می‌خواهند. گاهی دیده  شده است که رئیس‌ یک بیمارستان‌ تصمیم‌ می‌گیرد که چه کسی عضو هیئت علمی‌ شود اما این درست نیست‌.

هاشمی عنوان کرد: بارها گفته‌ام که 80 درصد‌ مسئولیت‌ مسئولان کشوری‌ انتخاب‌ درست‌ مسئول است و باید در این موضوع نهایت مراقبت‌ شود.

وی با اشاره به برخی اعتراض‌ها به کاهش‌ تعرفه‌ در برخی‌ گروه‌های پزشکی، گفت: یک رشته در طول چهار سال درآمدش‌ چهار برابر شده است و هیئت وزیران تصمیم‌ گرفتند 25 درصد آن را کم کنند‌ که سه برابر نسبت به پایه‌ می‌شود اما بیایید‌ و ببینید‌ که این افراد چه قشقرقی‌ راه‌ انداخته‌‌اند.

هاشمی افزود: در این کشور امثال‌ شهید حججی‌ را داریم که سرشان‌ را برای ایران می‌دهند اما باید پرسید شما برای کشور چه کردید؟ اما برخی گروه‌ها مدام‌ از سهم خودشان و رشته‌شان دم می‌زنند اما باید دید درد مردم چیست‌ و شما چه کاری برای کشور‌ می‌کنید؟.

وی با اشاره به کمبود‌ متخصص‌ و فوق‌ تخصص در برخی رشته‌های پزشکی، عنوان کرد: وظیفه‌ دانشگاه‌های علوم پزشکی حل کمبودها است چرا نباید در 11 شهر‌ جراح‌ عروق‌ نداشته‌ باشیم‌؟ در تخصص‌ چشم‌ که تخصص خود من است بسیاری از شهرها‌ فلوشیپ‌ ندارند باید روشمان‌ را تغییر دهیم‌ و دانشگاه‌ها که منابع‌ آنها‌ از پول کودکان یتیم‌ کشور ساخته شده است چه کاری برای آنها انجام داده‌اند؟ دانشگاه‌ها باید در اختیار‌ این قبیل افراد باشد‌ نه اینکه برخی افراد‌ به دنبال‌ پر کردن جیبشان‌ باشند و بگویند‌ نسبت به سال قبل چقدر درآمدم‌ کمتر شده است و به این موضوع اعتراض‌ کنند.

اگر در جمهوری اسلامی‌ مسئولان‌ جرأت‌ نه گفتن داشتند‌ شرایطمان‌ بهتر از این بود

وزیر بهداشت خطاب‌ به کریمی رئیس‌ جدید علوم پزشکی تهران، بیان کرد: شما در دوران دفاع مقدس و قبل از انقلاب  زحمات‌ زیادی برای کشور کشیدید‌ اما به نظرم کاری که باید در این چهار سال انجام دهید نسبت به چیزی که در آن زمان انجام دادید هیچ است زیرا‌ هر کس در زمان جنگ‌ خدمت می‌کرد می‌گفتند که برای دین و کشور‌ جان خود را می‌دهد و اگر جانباز و یا شهید می شد موجب افتخار بود اما اکنون اینطور‌ نیست‌.

وزیر بهداشت، گفت: معتقدم اگر در جمهوری اسلامی‌ مسئولان‌ جرأت‌ نه گفتن داشتند‌ شرایطمان‌ بهتر از این بود باید در جاهایی که لازم است تصمیم‌گیری درست کنیم مشکل ما آن جاهایی‌ است که نمی‌توانیم نه بگوییم در مورد یارانه‌ها ببینید‌ چقدر حرف زدند اما نمی‌توانیم نه بگوییم چون دوست داریم پشت تریبون‌ برایمان کف بزنند و صلوات‌ بفرستند.

هاشمی‌ عنوان کرد: ما به آنهایی که اصرار داشتند به آنها پستی‌ بدهیم پستی‌ ندادیم و دیدیم بسیاری افراد که در انتخابات مختلف‌ هزینه‌های زیادی می‌کنند رأی نمی‌آورند و خدا به آنها پستی نمی‌دهد.
-
باشگاه خبرنگاران


کد مطلب: 42112

آدرس مطلب :
https://www.migna.ir/news/42112/وزارت-بهداشت-سهمیه-جدید-مصوب-مجلس-مخالف

میگنا
  https://www.migna.ir