پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
تاریخ انتشار :
چهارشنبه ۱۹ مهر ۱۳۹۶ / ۱۹:۵۸
کد مطلب: 42137
۵
۱۲
مهرداد کلانتری

روانشناسی اسلامی باید وارد نظام روانشناسی ایران شود

روانشناسی اسلامی باید وارد نظام روانشناسی ایران شود

به گزارش میگنا به نقل از مهر، مهرداد کلانتری رئیس کمیسیون روانشناسی چهارمین کنگره بین المللی علوم انسانی اسلامی درباره مقاله های رسیده به این کمیسیون گفت: در حدود ۱۲۰ مقاله به این کمیسیون رسید که از این میان ۱۰ مقاله پذیرفته شد.

وی درباره کیفیت مقاله های رسیده گفت: کیفیت مقاله ها از ضعیف تا قوی متفاوت است اما تعداد مقاله های خوب کم بود. مقاله های پذیرفته شده هم باید مورد حمایت قرار بگیرند و با برنامه ریزی، مقاله ها در هر سال با کیفیت تر شوند. در غیر این صورت مقاله ها در هر سال فقط تکرار می شوند. مقاله های امسال هم نسبت به سال قبل از پیشرفت بیشتری برخوردار بودند.

کلانتری با اشاره به کمیسیون روانشناسی اسلامی در کنگره بیان کرد: روانشناسی ما از نوع غربی و به فرموده مقام معظم رهبری روانشناسی ترجمه ای و وارداتی است. ما نیاز به روانشناسی متناسب با فرهنگ اسلامی مان داریم. رسیدن به چنین مقصودی نیاز به کار دارد و در این زمینه هم کم کاری شده است.

رئیس کمیسیون روانشناسی چهارمین کنگره علوم انسانی اسلامی افزود: کمیسیون ما فراخوانی به کل دانشگاه های کشور ارسال کرده و اعلام کرد مقاله های با موضوع روانشناسی اسلامی را حمایت می کند. هدف این بود که نظام روانشناسی اسلامی در کشور شکل بگیرد.

وی ادامه داد: یکی از دستاوردهای انقلاب اسلامی روانشناسی اسلامی است که قرار بود بعد از پیروزی انقلاب و بازگشایی دانشگاه ها و انقلاب فرهنگی شکل بگیرد اما چنین اتفاقی نیفتاده است. ما همچنان مصرف کننده روانشناسی غربی هستیم و این در شان جمهوری اسلامی که در منطقه می درخشد، نیست. ایران با عنوان نظام اسلامی در جهان مطرح است و باید علوم آن اسلامی شود اما چنین نشده است. این بحث فرهنگی، دانشگاهی، حوزوی و همه جانبه است.

کلانتری با اشاره به مراکزی که به صورت جدی به حوزه روانشناسی اسلامی پرداخته اند، گفت: پژوهشگاه حوزه و دانشگاه در قم در این زمینه کار می کند و شاید از سایر مراکز قدمت بیشتری داشته باشد. دانشگاه دارالحدیث قم هم در زمینه روانشناسی اسلامی فعالیت می کند. این مرکز در فضای حوزوی کار می کند اما مشکل ما عدم ورود در فضای دانشگاهی است. ما می خواهیم روانشناسی اسلامی به دانشگاه ها ورود کند اما اینطور نشده و بیشتر محدود به حوزه شده است.

وی افزود: پیوند حوزه و دانشگاه که مورد نظر امام خمینی(ره) بود تحقق پیدا نکرده است. امام معتقد بودند حوزه و دانشگاه باید با هم همکاری کنند اما این ارتباط و همکاری بسیار ضعیف و به شکل صوری و ظاهری است و عملیاتی نشد. هنوز یک دانشگاهی و یک حوزوی در کنار یکدیگر قرار نگرفته اند و کاری را انجام نداده اند.

استاد دانشگاه اصفهان تصریح کرد: حوزویان دانشگاهیان را قبول ندارند و دانشگاهیان هم حوزویان را تایید نمی کنند. در این عدم ارتباط اشکال وجود دارد و ما هنوز نمی دانیم اشکال کار کجاست. اما این پیوند ایجاد نشده و تحولی که در هر دو سو باید ایجاد کند، ایجاد نشده است.

کلانتری با اشاره به ارائه تعاریف و دیدگاه های جدید در مقاله های رسیده گفت: نظرات جدیدی بیان شده اما با احتیاط بوده است. مشکل ما در زمینه نظریه پردازی است و مقالات از نظر ارائه نظریه، قوی نیستند. ما حرف جدید برای گفتن داریم اما طرز بیان آن در قالب یک مدل وجود ندارد. مثلا تفکر صدرایی قرار است وارد نظام روانشناسی شود اما ورود آن هنوزنتیجه ای که باید داشته باشد را ندارد و یا با استقبال دانشگاه ها روبرو نشده است. مشکل ما همچنان غربی بودن سیستم های دانشگاهی است.

وی با اشاره به روند اسلامی کردن روانشناسی گفت: این روند نسبتا خوب بود ولی بیش از این از حوزه و دانشگاه انتظار می رود. تا زمانی که روانشناسی اسلامی وارد جامعه نشود و با زندگی مردم پیوند نخورد کارایی خود را نشان نمی دهد. مشکل ما در جنبه های کاربردی است.

کلانتری یادآور شد: اگر روانشناسی اسلامی صرفا در قالب تئوری باشد در بن بست می ماند مانند پایان نامه های دانشجویان که با زحمت فراوان تهیه می شوند اما در کتابخانه ها باقی می مانند و هیچ استفاده ای از آنها نمی شود.

وی استفاده از چنین سرمایه ای را مستلزم کاری همه جانبه و ورود به سیستم دانشگاه عنوان کرد و گفت: روانشناسان این حوزه باید جدی گرفته شوند و از آنها برای به میدان آمدن دعوت به عمل آید. اگر حوزه بخواهد برای دانشگاه تصمیم گیری کند با مقاومت دانشگاه روبرو می شود اما اگر دانشگاه ها سهیم باشند، بسیار سودمندتر خواهد بود.

کلانتری افزود: گروه های دانشگاهی باید در به کارگیری روانشناسی اسلامی سهیم شوند و شورای عالی انقلاب فرهنگی هم در این زمینه باید ورود کند و از پایان نامه های ارشد و دکتری حمایت کند. دانشجویان ارشد و دکتری ما از اساتید جلوتر هستند زیرا پایان نامه های خود را در زمینه های روانشناسی اسلامی انتخاب می کنند. زمینه ایجاد شده و خوشبختانه مقالات بیشتری منتشر می شوند که نیاز به مدیریت پژوهشی و فرهنگی دارد.

وی در پایان اضافه کرد: روانشناسی اسلامی باید وارد نظام روانشناسی ایران شود و این کار بسیار ظریف فرهنگی است که اگر با عجله و شتاب انجام شود با مقاومت روبرو می شود.

نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

داوود آموسنی
Iran, Islamic Republic of
با سلام و خدا قوت خدمت همه ی عزیزان دست اندر کار. اگر دقتی داشته باشیم خواهیم دید که تمام روان شناسانی که روی آزمون ها و موارد نابسته به فرهنگ کارکردند توفیقی پیدا نکردند و اکنون همه ی روان شناسان روی موضوع فرهنگ اتفاق نظر دارند. از طرفی ما منبع بسیار غنی از آیات و روایات و فلسفه ی انسانی و الهی داریم که می تواند پایه ای برای پژوهش های ما باشد. البته این که غرب در زمینه ی علوم حتی علوم انسانی پیشرفته تر از ماست و بیشتر از ما کار کرده و نتیجه گرفته هیچ شکی نیست و ما ناگزیر از استفاده از علوم آن ها هستیم. پیامبر اسلام ص هم زمانی که فرمود: اطلب العلم حتی بالسین، دقیقا به همین موضوع اشاره کردند. زیرا اگر توجه کنیم می بینیم که چین منبعی برای فراگرفتن علوم دینی نبوده‌ پس توصیه ی پیامبر ص این است که علم را از پیشرفته اش بگیر. همان جا که علی ع فرمود: انظر ما قال و لا تنظر من قال. ببین چه می گوید نبین که می گوید. بنابراین ما باید از علوم و پیشرفت های آن ها استفاده کنیم ولی با نگاه فرهنگی و دینی خودمان. به عبارتی علم آن ها را بومی سازی کنیم و خودمان آن را به سبک خودمان گسترش بدهیم...
Iran, Islamic Republic of
با سلام.
به این استاد دانشگاه چه باید گفت واقعا؟
یکی بگه خسته نشدین از این تنگ نظری؟؟
دیار
Bulgaria
نمیدونم این تصمیمات را چه کسانی می‌گیرند واقعا خنده اور و تاسف بار است اخه اسلام روانشناسی ش کجا بود روانشناسی که بر اساس نظریات علمی فروید وپیاژه و....بنا شده میخان‌ نظریه ابن ترماش را جایگزینش کنن
Iran, Islamic Republic of
محض اطلاعتون پزشکی ونجوم وریاضی هم داخل حوزه های علمیه بوده که دانشگاه با حماینت انگلیس دزدید کمی تاریخ مطالعه کن اگر 4تا حدیث بخونی تازه می فهمی روانشناسی چیه .مزخرفات پیاژه وفروید فقط دکون بازیه وسرگرمی
جعفر
Iran, Islamic Republic of
ببخشید قدیمی های پزشکی و نجوم و ریاضی دانشمندان ایرانی بودن . مثل ابوریحان-خوارزمی- ابوعلی سینا و... کلا ایرانیان بودن که به اطلاعات مسلمانان و اعراب افزودن
Iran, Islamic Republic of
عجب
atiyeh
Iran, Islamic Republic of
اینقدر که توی غرب راجع به انسان نظریه داریم و خیلی هم روی آن ها کار کرده اند. اسلام کلیات را گفته . نظریه نداریم. آیا انسانی که در روابط زناشوییش ارضا نمیشه و بلد نیست راه حل هاش رو ، راه حل اسلام چیست در این مورد ؟ کدام نظریه ی اسلامی در این موارد صحبت کرده؟ زنی که همسرش اذیتش میکنه و راهی نداره جز صبر و استقامت ، آیا راه حل اسلام چیست و اسلام حمایت میکند این مسائل را ؟
Iran, Islamic Republic of
شما مطالعه کردید که اسلام چیزی نگفته؟مشکل ما غرب شیفتگیه وعدم شناخت دین فقط تو اینترنت چرخیدنه
بهزاد
Iran, Islamic Republic of
کلا اسلام برای بسیاری از مشکلات و نارضایتی‌های انسان مثلا برای زنی که شوهرش ارضاءش نمیکنه و آزارش میده یا پسری که شرایط ازدواج رو نداره و داره از شدت میل جنسی دیوانه میشه، فقط یه راه حل داره و اون اینه که صبوری و تقوا پیشه کنه که ان الله مع صابرین. حالا شما بگین نه اینجور نیست و در روانشناسی اسلامی کلی پلن درمانی داریم و شما اسلام رو نمیشناسی ...
Ghasedak
Iran, Islamic Republic of
من منکر تاثیر ایمان و دین در ترقی روح انسان نیستم اما اگر صیغه درمان درد مردها باشه درمان درد زن های شوهر دار نیست . دین باید مطابق علم و عقل باشه .تا بشه ان را وارد مسائل علمی و دانشگاهی کرد .زن اوج شکوهش پیچیدن در 5 مت پارچه است به نام چادر .زنها از نظر اسلام حق هیچ چیزی ندارن عربستانی ها که خودشون را مالک دین میدونن دارن ساختار شکنی میکنن و شرع خارج میشن .اگر هم روانشناسی اسلامی در علم روانشناسی به درد بخوره واسه مردها خوبه در حد استفاده از رنگ زرد جهت افزایش شهوت ....اندکی بیندیشیم
Iran, Islamic Republic of
بزرگترین حق را بر زنها دین اسلام داره می دونستید که تا قبل از اسلام زنها به ارث می رسیدند مثل خونه وزمین و...توی غرب هم که تازه چند ساله ادم حساب می کنند تازه برخی جا ها با حقوقو ودرامد یک سوم مردها چادر سر کردن هم لیاقت می خاد برای قرتی ها نیست
م.ح
Iran, Islamic Republic of
خیلی ها هنوز اسلام رو اندازه ادرس خونشون نمی شناسند می گن اسلام علمی نیست ونظری نداره باید کمی مطالعه کنید روان شناسی که 200سال از عمرش می گذره با احادیثی داریم که 1400سال پیش درست ودقیق بیان شده ما مطلع نیستیم توی پزشکی غرب که هنوز با پارچه دندونشو تمیز می کرد اسلام مسواک زدن رو مستحب میدونست .اسلامی که برای حمام رفتن وناخن گرفتن اداب داره ولی توی خارج چند سال از حمام کردن میگذره مشکل ما اینکه اصلا اسلام رو نشناختیم وفقط پای ماهواره وگوشی وامورات میگذرونیم ومنبع علمی ما ماهواره واینترنت شده اسلام کامل است وعیبی نداره مشکل ما مسلمونی ناقص و دلبخواهی خودمونه
دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
چطور از فکر کردن بیش از حد به یک موضوع جلوگیری کنیم؟
نوجوانان آمریکایی بدون تلفن همراه احساس بهتری دارند
من با دروغ گفتن و آه وناله پول درمیارم
افراد کمال‌گرا چه ویژگی‌هایی دارند؟
كودكان را قرباني حرف مردم نكنيد
خودبیمارانگاری از خود بیماری مرگبارتر است!
راه‌ درمان تب بالای تمایل به عمل‌های زیبایی چیست؟
برای اینکه دوستت داشته باشم و به تو احترام بگذارم، مجبور نیستم با تو هم عقیده باشم.