جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
تاریخ انتشار :
چهارشنبه ۱۹ مهر ۱۳۹۶ / ۲۲:۲۸
کد مطلب: 42140
۲
۱

پیام تبریک رئیس سازمان نظام روان شناسی به مناسبت روز جهانی بهداشت روان

پیام تبریک رئیس سازمان نظام روان شناسی به مناسبت روز جهانی بهداشت روان
به گزارش میگنا متن پیام رئیس سازمان نظام روانشناسی و مشاوره بشرح ذیل است:

انسان فقط یک جسم نیست که بتوان سلامت او را بصورت تک بعدی در نظر گرفت، بلکه انسان موجودی با ابعاد مختلف جسمی، روانی، اجتماعی و معنوی می باشد که برای سلامت او باید به همه این ابعاد توجه شود. در همین راستا و جهت توجه به اهمیت و ارزش سلامت روان، روز دهم اکتبر (18 مهر ماه) به عنوان «روز جهانی بهداشت روان» و در ایران هفته پایانی مهرماه (24 مهرماه لغایت 30مهرماه) به نام هفته بهداشت روان نامگذاری شده است.

به نظر می رسد که باید به آمارها و ارقامی که از سوی موسسات، دانشگاه ها و مراکز پژوهشی معتبر دنیا در رسانه ها منتشر می شود بیشتر توجه شود و به عنوان زنگ خطری برای سلامت عمومی جامعه مورد بررسی قرار بگیرند.
اهمیت سلامت روان به اندازه ای ارزشمند است که سازمان بهداشت جهانی، موضوع کمپین روز جهانی بهداشت در سال 2017 را افسردگی اعلام کرد و با شعار " افسرده ای؟ بیا با هم حرف بزنیم" سعی کرد علم، دانش و آگاهی مردم را نسبت به این بحران جهانی افزایش دهد و توجه عموم را به این مهم معطوف دارد.
وضعیت کنونی سلامت روان در ایران با استانداردهای جهانی فاصله زیادی دارد و می توان گفت که حال روحی مردم خوب نیست. براساس آمارهای جهانی تهران از نظر میزان استرس در رتبه ششم دنیا و در وضعیتی بدتر نسبت به شهرهایی مانند دهلی نو و کراچی قرار دارد که بسیار قابل تامل و نگران کننده است. و یا طبق آمار دیگری که در نیمه اول سال 2017 منتشر شد مردم ایران بعنوان عصبانی ترین مردم دنیا معرفی شدند که صرف نظر از هرگونه قضاوت در مورد صحت این ادعا که توسط موسسه گالوپ منتشر شد این گونه آمارها زنگ خطرهایی هستند که دال بر وضعیت نامساعد حال روحی مردم می باشند و باید به جد مورد بررسی و مطالعه قرار گرفته و برای رفع آنها چاره جویی شود.

آنچه مسلم است این آمارها نمی توانند کذب محض باشند و اگر نگاهی به وضعیت کنونی جامعه انداخته شود و اخبار موجود در رسانه ها مبنی بر پرخاشگری، خشونت، طلاق و غیره ... مورد بررسی قرار بگیرد می توان فهمید که مردم کشور عزیزمان ایران از نظر توانمندی و مهارت های زندگی دارای ضعف می باشند و باید مسایل روحی- روانی و معنوی آنها مورد توجه بیشتری قرار بگیرد.

در این راستا باید ارزشهای خانوادگی مورد توجه بیشتری قرار بگیرد، مهارتهای زندگی به عنوان یک ضرورت به فرزندان آموزش داده شوند، فضای لجام گسیخته مجازی مدیریت شود و سعی شود این فضا به فرصتی برای آگاهی بخشیدن به عموم مردم در زمینه ارتقاء سلامت روان و شاخص های بهداشت روان مبدل شود و البته نگاه صددرصد و صرفا پزشکی به مردم و جامعه مورد تعدیل قرار بگیرد و زمانی اسناد بالا دستی تنظیم و تدوین می گردد قانون گذارن مسایل روانی را مورد عنایت قرار دهند.

خوشبختانه طی سالهای اخیر و پس از تشکیل سازمان نظام روان شناسی و مشاوره کشور که از نعمات جمهوری اسلامی می باشد توجه به سلامت روان و بحث روان شناسی و مشاوره با جدیت بیشتری دنبال شده است و عملکرد روان شناسان و مشاوران از عنایات کریمانه رهبر فرزانه و عزیزمان ، حضرت امام خامنه ای ( مدظله العالی ) بی نصیب نمانده است که این نشان از نبوغ و نگاه نافذ ایشان به مسایل روز جامعه می باشد بعنوان مثال در دیداری که اعضای شورای مرکزی سازمان نظام داشتند فرمودند: امیدواریم که پیام ما به گوش مردم برسد که مراجعه به روان شناس و مشاوره برای خانواده در امر مسایل روان یک ضرورت است همانگونه که مراجعه به پزشک یک ضرورت است و مردم باید برای مسایل مختلف تحصیلی، فرزندان و خانواده به روان شناسان و مشاوران مراجعه و اعتماد کنند، مشکلات خود را با آنها در میان بگذارند و از آنها کمک بخواهند.

بنابراین به نظر می رسد که مسئله سلامت روان باید به عنوان یک مهم مورد توجه بیشتری قرار بگیرد و هر عضوی از جامعه به سهم خود سعی کند که در ارتقاء شاخصهای کیفیت سلامت روان همکاری لازم را بعمل آورده و با ترویج فرهنگ سلامت و علی الخصوص سلامت روان به استاندارد سازی، اتخاذ سبک زندگی سالم و بالا بردن کیفیت زندگی انسانها کمک شود.

در این راستا نقش روان شناسان و مشاوران می توانند برجستگی بیشتری داشته باشد و با روشنگری و توانمند سازی اقشار مختلف جامعه به عملی ساختن شعارهای مرتبط با سلامت روان کمک کنند.

اینجانب به عنوان خدمتگزار خانواده بزرگ روان شناسی و مشاوره کشور، روز جهانی بهداشت روان و هفته بهداشت روان را به همه روان شناسان و مشاوران فهیمی که سعی می کنند درد مردم به رنج مبدل نشود، تبریک عرض می نمایم و از خداوند بخشنده مهربان برای این عزیزان زندگی شاد توام با سلامتی و خوشبختی را خواستارم.

دکتر عباسعلی اللهیاری
هجدهم مهر ماه سال یک هزار و سیصد و نود و شش
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

Iran, Islamic Republic of
شما بر چه اساسی خودتو رئیس معرفی می کنی؟ و برای ملت نسخه می پیچی؟
دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
چطور از فکر کردن بیش از حد به یک موضوع جلوگیری کنیم؟
نوجوانان آمریکایی بدون تلفن همراه احساس بهتری دارند
من با دروغ گفتن و آه وناله پول درمیارم
افراد کمال‌گرا چه ویژگی‌هایی دارند؟
كودكان را قرباني حرف مردم نكنيد
خودبیمارانگاری از خود بیماری مرگبارتر است!
راه‌ درمان تب بالای تمایل به عمل‌های زیبایی چیست؟
زبان هیچ استخوانی ندارد اما آنقدر قوی هست که بتواند قلبی را بشکند. پس مراقب حرف هایتان باشید.