جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 19 Apr 2024
تاریخ انتشار :
شنبه ۲۲ مهر ۱۳۹۶ / ۲۳:۱۹
کد مطلب: 42165
۱

هشتمین جایزه علمی «دکتر کاردان» اهدا می‌شود

هشتمین جایزه علمی «دکتر کاردان» اهدا می‌شود
به گزارش میگنا، موسسه روانشناسی و علوم تربیتی دکتر کاردان و دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه تهران با همکاری سازمان نظام روانشناسی و مشاوره جمهوری اسلامی ایران، انجمن روانشناسی اجتماعی ایران و شهرداری تهران، هشتمین مراسم اهدای جایزه علمی «استاد دکتر علیمحمد کاردان» ویژه رساله‌های برتر دکتری در رشته‌های روانشناسی و علوم تربیتی را برگزار می‌کند. علاقه‌مندان می‌توانند رساله‌های دکتری خود را که در رشته‌های روانشناسی و علوم تربیتی در سال‌های 94، 95 و 96 دفاع شده است، حداکثر تا پایان آبان ماه امسال به دفتر مؤسسه روانشناسی و علوم تربیتی دکتر کاردان تحویل دهند.

دکتر علی‌محمد کاردان، استاد ممتاز دانشگاه تهران و چهره ماندگار رشته تعلیم و تربیت، درسال 1306 در شهر یزد به ­دنیا آمد و در دی ماه 86 در سن هشتاد سالگی دارفانی را وداع گفت. استاد از شاگردان ایرانی «ژان پیاژه» و از بنیانگذاران دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی در دانشگاه تهران و بنیانگذار رشته روانشناسی اجتماعی در ایران بود. دریافت نشان فرهنگ 1329 به دلیل احراز رتبه اول در دوره لیسانس فلسفه و علوم تربیتی از سوی وزارت فرهنگ، کسب عنوان پژوهشگر نمونه از سوی فرهنگستان علوم، ریاست دانشکده علوم تربیتی از سال 48 تا 58، دریافت نشان سپاس 1353 برای خدمات شایان از سوی شورای عالی فرهنگ رادیویی ایران، سرپرستی موسسه روانشناسی دانشگاه تهران طی سال‌های 1376- 1363، عضویت پیوسته فرهنگستان علوم از سال 1369، دریافت لوح تقدیر به دلیل خدمات مستمر علمی و فرهنگی از سوی رییس‌جمهور وقت در بهمن ماه 1380، دریافت لوح تقدیر و بزرگداشت از سوی انجمن آثار و مفاخر فرهنگی در سال 1382، مدیریت گردهمایی پژوهشی روانشناسی و علوم تربیتی «سمت»، عضویت شورای پژوهشی سازمان‌های مختلف، عضو هیات امنای دانشگاه تربیت معلم، برنامه‌ریزی سلسله برنامه‌های آشنایی با علوم انسانی و اجتماعی و تربیت چندین نسل دانش‌آموخته در رشته‌های مختلف برخی دیگر از افتخارات دکتر کاردان است.

از میان تالیفات دکتر کاردان، کتاب «تاریخ روانشناسی» در سال 1368 به عنوان کتاب سال، برگزیده و ترجمه کتاب «جامعه‌شناسی و تربیت» در سال 1380 از طرف وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی شایسته دریافت لوح تقدیر شناخته شد.
کارنامه‌ استاد پر از ترجمه ­های ماندگار در حوزه‌ فلسفه، تعلیم و تربیت، آموزش و پرورش، روش تحقیق و روانشناسی اجتماعی است كه در اين ميان ‌ترجمه‌ شيواي روانشناسي اجتماعي نوشته‌ اتوكلاين برگ بيش از همه براي دانشجويان و دانش‌آموختگان روانشناسي آشناست.
همچنين در كارنامه‌ي استاد حدود 100 مقاله و چهار تألیف به زبان­های فارسی و فرانسه وجود دارد. برخی از آثار استاد از این قرارند:
· سیر آراء تربیتی در غرب، انتشارات سمت، 1381.
· L'Organization scolaire en Iran, histoire et perspective, these de doctorat, Faculte des letters, Universite de Geneve, Imperimerie Reggioni et Jaccoud, 1957.
· طرح اصلاح فرهنگ فرانسه، پل لانژون و هانری والون، انتشارات وزارت فرهنگ، چاپ اول 1337.
· تحولات روانی دوره­ی نوجوانی، مجله سخن، ش 9، 1337
· ویژگی­های اخلاقی و شخصیت پژوهشگری، پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، تهران 26، آذرماه 1381.
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

پنج اقدامی که والدین باید در مواجهه با کودکان کابوس زده انجام دهند!
«آلیس در سرزمین عجایب»؛ اختلال روانی عجیب
سندروم مسأله با پدر / آسیب‌های بی‌مهری پدران به دختران
روانشناسی که دنیای سرمایه گذاری را ۱۸۰ درجه تغییر داد
چرا گاهی نمی‌توان بخشید و فراموش کرد؟!
مغز چطور خاطرات ماندگار می‌سازد؟
روانشناسی جمع‌آوری اشیا و یا کلکسیونر شدن
دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
موفقیت به سراغ کسانی می آید که آن قدر در تلاشند که وقت نمی کنند دنبال آن بروند.