سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - 19 Mar 2024
تاریخ انتشار :
چهارشنبه ۲۶ مهر ۱۳۹۶ / ۱۰:۰۶
کد مطلب: 42197
۱

نقش معلم در بهداشت روانی دانش آموز

نقش معلم در بهداشت روانی دانش آموز

میگنا: نقش الگویی معلم و نفوذی که او در انضباط دادن به رفتارهای دانش آموزان دارد، امری بدیهی است.
آموزگار از ویژگی الگودهی در دانش آموزان برخوردار است که این مهم می تواند در رشد شخصیت و بهداشت روانی دانش آموزان تاثیرات عمیقی باقی بگذارد.
واژه بهداشت و سلامتی همیشه فکر آدمی را در طول تاریخ به خود مشغول کرده است و بهداشت در یک تقسیم کلی به دو دسته بهداشت جسمی و بهداشت روانی تقسیم شده است.
بیشتر معلمان با بهداشت جسمانی شاگردان آشنا هستند اما همواره جای این سوال وجود دارد که همان اندازه که به بهداشت فردی آنان اهمیت می دهند به بهداست روانی دانش آموزان هم توجه می کنند.

در تقویم اجرایی آموزش و پرورش از 18 تا 24 مهر ماه در هر سال تحصیلی به نام هفته بهداشت روان نامگذاری شده است که در مدارس برای آشنایی دانش آموزان با شعار جهانی بهداشت روان و عوامل موثر در بهداشت روانی افراد جامعه به ویژه در مدارس اقدامات گسترده ای انجام می شود.
بهداشت روانی از آن جهت که رابطه مستقیمی با عملکرد فردی، اجتماعی و آسیب های روانی اجتماعی دارد، از اهمیت زیادی برخوردار است.

این اهمیت باعث تدوین و اجرای برنامه های متعدد بهداشت روانی در سه بخش پیشگیری، درمان و توان بخشی می شود.

سبحان کیان یکی از روانشناسان البرزی در این زمینه به ایرنا گفت: سازمان جهانی بهداشت روانی را به توانایی سازگاری با دیدگاه های خود، دیگران و رویارویی با مشکلات روزمره زندگی تعریف کرده است.
وی با بیان اینکه همچنان که از جسم خود مراقبت می کنیم باید روح خویش را نیز مقاوم تر سازیم تا زندگی بهتری داشته باشیم ، خاطر نشان کرد: بهداشت روانی همان سلامت فکر و قدرت سازگاری فرد با محیط و اطرافیان است زیرا در زندگی چگونه بودن خیلی مهم تر از بودن یا نبودن است.
وی از ایجاد فرصت برای شکوفایی استعداد ها، توانایی ها، کنار آمدن با خود و دیگران به عنوان اهداف مهم و اساسی بهداشت روان یاد کرد.به همین دلیل است که اولیای مدرسه در سلامت روان دانش آموزان دارای نقش های حرفه ای هستند.

کیان با اشاره به اینکه مسئولیت معلمان فقط در پرورش نیروی عقلی و آشنا ساختن شاگردان به مسائل اجتماعی و اخلاقی ختم نمی شود، افزود: معلمان در تغییر و اصلاح رفتارهای ناسازگار ، تامین بلوغ عاطفی و سلامت روانی دانش آموزان مسئولیت دارند.
وی بیان کرد: معلم با محبت و توجه دانش آموزان را در مسیر صحیح هدایت می کند و چگونگی برقراری روابط درست عاطفی ، سازگاری با دیگران ، مسئولیت پذیری و راه های مبارزه با کینه توزی را به آنها می آموزند.

مریم اسدی از دیگر روانشناسان البرز است گفت: بهداشت روانی افراد متاثر از عوامل متعددی است که عواملی از جمله برآورده نشدن نیازهای اولیه، ناکامی، استرس، یادگیری، مسائل مذهبی و اجتماعی، رسانه های جمعی و ... در آن نقش تاثیر گذاری دارد.
وی بیان کرد: اما درباره دانش آموزان نقش اولیای مدرسه بسیار موثر و سرنوشت ساز است.
وی تصریح کرد: معلم نباید تمام تلاش خود را صرف نمره گرفتن دانش آموزان کند بلکه معلمان در مدارس باید بکوشند به هر فرد به اندازه توانایی او مسئولیت دهد چون دانش آموزان نیاز به پرورش فکر و روان نیز دارند.
وی یادآورشد: معلمی که در ارتباط به شخصیت و نیازهای کودکان توجه کافی داشته باشد و کارها را بر اساس استعداد و تمایلات میان شاگردان تقسیم کند ، نقش بهتری را در بهداشت روانی آنان ایفا خواهد کرد.
وی پذیرفته شدن کودک توسط معلم را یک اصل ضروری در فرایند یادگیری و پیشرفت در حوزه علمی دانست و افزود: معلم باید قادر به بیان و ابزار احساسات خویش باشد تا دانش آموزان بتوانند او را به عنوان یک فرد قابل اعتماد بپذیرند.
این روانشناس البرزی مهمترین شرط معلم خوب از لحاظ بهداشت روانی را دوست داشتن کودکان ، آزرده نشدن از رفتار کودکان ، داشتن صبر و حوصله و خوش رویی برشمرد و اضافه کرد: شاگردان یک معلم باید به مرحله ای از سطح اعتماد برسند که به راحتی مشکلات خود را مطرح کنند.
اسدی تاکید کرد: کودکان در مدرسه می آموزند با زندگی آنچنان که هست مواجه شوند و خود را با آداب و رسوم و ارزش های جامعه منطبق سازند و به نیازهای دیگران نیز توجه کنند.
معصومه قدیری روانشناس البرزی بیان کرد: سازمان بهداشت جهانی از بهداشت روان به عنوان توانایی کامل برای ایفای نقش های روانی و جسمی یاد می کند.
وی تصریح کرد: معلم تاثیر گذار بر بهداشت روانی دانش آموزان باید دارای 7 ویژگی مهم باشد.
وی اضافه کرد: یک معلم خوب باید از لحاظ روانی سالم باشد، به کودکان احترام بگذارد و آنها را دوست داشته باشد.
قدیری خاطر نشان کرد: یک معلم باید رابطه میان تعلیم و تربیت و بهداشت روانی را بداند و بکوشد تا در مواقع بحرانی و مسائل خاص خانوادگی و اجتماعی به کودک کمک کند و نسبت به رشد جسمی و روحی کودکان نیز اطلاعات لازم را داشته باشد.
وی ادامه داد: معلمان باید در زمینه اختلالات روانی و رفتاری کودکان مجهز به اطلاعات علمی باشد و در کلاس درس با دانش آموزان به گونه ای رفتار کند که رنجش خاطر برای کسی پیش نیاید و دیگر شاهد تنبیه و یا فرار دانش آموزان در مدارس کشور از جمله البرز نباشیم.
-
خبرنگار: مهین مالمیر- ايرنا

نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
چطور از فکر کردن بیش از حد به یک موضوع جلوگیری کنیم؟
نوجوانان آمریکایی بدون تلفن همراه احساس بهتری دارند
من با دروغ گفتن و آه وناله پول درمیارم
افراد کمال‌گرا چه ویژگی‌هایی دارند؟
كودكان را قرباني حرف مردم نكنيد
خودبیمارانگاری از خود بیماری مرگبارتر است!
راه‌ درمان تب بالای تمایل به عمل‌های زیبایی چیست؟
متوجه رابطه شوهرم با خواهرم شدم. چه کار کنم؟
بیمارستان روانپزشکی امین آباد تهران
سه گام مهم برای تقویت تاب آوری کودکان
نبود اضطراب مسئله ساز است،کمی اضطراب ارزش انطباقی دارد و اضطراب فراوان خرابی به بار می آورد.