جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
تاریخ انتشار :
شنبه ۲۹ مهر ۱۳۹۶ / ۱۵:۴۲
کد مطلب: 42216
۴
۱۵
در انتقاد به ابهامات برنامه ششم توسعه؛

اختلافات بهزیستی و سازمان نظام روانشناسی جهت صدور مجوز مراکز مشاوره ای

اختلافات بهزیستی و سازمان نظام روانشناسی جهت صدور مجوز مراکز مشاوره ای

به گزارش میگنا به نقل از مرصادنيوز، اختلاف سازمان بهزیستی و سازمان نظام روانشناسی درباره صدور مجوز فعالیت مراکز مشاوره همچنان لاینحل مانده است و هر دوی آنان معقتد هستند بر اساس قانون آنان باید مرجع صدور مجوز باشند.

اختلاف بر سر این است که بر اساس قانون افراد متقاضی راه اندازی مراکز مشاوره برای اخذ مجوز باید به سازمان نظام روانشناسی مراجعه کنند یا سازمان بهزیستی؟

سازمان نظام روانشناسی متولی صدور مجوز به مراکز خدمات مشاوره ای

دکتر محمد حاتمی، مشاور عالی سازمان روانشناسی و معاون امور کمیسیون ها و نظارت حرفه ای در این باره گفت: پس از ارائه برنامه پنجم توسعه به دولت  و ابلاغ آیین نامه ساماندهی مراکز مشاوره پس از تصویب هیئت دولت سازمان ملاحظه کرد که مراکز مشاوره را برای دریافت مجوز به سازمان بهزیستی سوق دهد.
وی افزود: پس از استعلام از مجلس شورای اسلامی در بحث تطبیق قانون با امضای دکتر لاریجانی به هیئت دولت این آیین نامه لغو شد و صدور مجوز راه اندازی مراکز مشاوره به سازمان نظام روانشناسی محول شد.

دکتر حاتمی گفت: بر این مبنا هرگونه مرکز خدمات مشاوره که بخواهد مجوزی دریافت کند به سازمان نظام روانشناسی حواله داده می شود و ما به طور قطع از این موضوع عدول نخواهیم کرد.

در این میان مسئولین سازمان بهزیستی نیز مدعی این هستند که بر اساس قانون آنان متولی صدور مجوز برای راه اندازی مراکز خدمات مشاوره ای هستند.
-

سازمان بهزیستی متولی قطعی صدور مجوز برای راه اندازی مراکز مشاوره است

فرید براتی؛ رئیس مرکز توسعه پیشگیری سازمان توسعه کشور گفت: بر اساس قانون و در احکام برنامه ششم توسعه، صدور مجوز به طور قطع بر عهده سازمان بهزیستی است.

ظاهرا برنامه ششم توسعه ای به گونه ای تدوین شده که هریک از این سازمان ها خود را متولی صدور مجوز راه اندازی مراکز مشاوره ای می دانند.

حاتمی، مشاور عالی سازمان روانشناسی در این باره گفت: بر اساس نص برنامه ششم توسعه سازمان بهزیستی می تواند مراکزی را دایر کند اما این به معنای صدور مجوز راه اندازی نیست چه اینکه باید یکی از مراجع قانونی دراین راستا استعلام کند که این امر به سازمان نظام روانشناسی محول شده است و خود سازمان بهزیستی قادر به این کار نیست.

وی افزود: وزارت بهداشت نیز صدور مجوز احداث کلینیک و درمانگاه را برعهده یک مرجع استعلام کننده به نام نظام پزشکی قرار داده است.

ظاهرا مشاورانی که می خواهند مشاوره بدهند خودشان از مشاوره ها نتیجه ای نگرفتند هرچند معتقد به تعامل با یکدیگر هستند.

محمد حاتمی در ادامه گفت: در رابطه با رفع این اختلافات جلسات زیادی برگزار کردیم اما هنوز به یک تفاهم نامه واحد دست نیافته ایم.

بالاخره جدای از مباحث قانونی باید دید از نظر تخصصی کدام یک صلاحیت علمی لازم را برای صدور مجوز تاسیس مراکز خدمات مشاوره ای دارند.
-

سازمان نظام روانشناسی دارای نگاهی علمی و تخصصی تر است

دکتر حسین مصباح؛ عضو هیئت علمی و رئیس مراکز مشاوره گفت: نگاه سازمان نظام روانشناسی علمی تر و تخصصی تر است.

وی با اشاره به اینکه امروزه در دنیا یک مجموعه تخصصی راجع به مسائل مختلف نظر می دهد افزود: علی القاعده باید سازمان نظام روانشناسی به عنوان یک سازمان تخصصی برای صدور مجوز و پروانه فعالیت کند.

اگرچه سازمان نظام روانشناسی از نظر علمی و تخصصی نگاه دقیق تری دارد اما هردو سازمان بخشی از قانون را مستمسک ادعاهای خود قرار می دهند که این مساله نیازمند ورود یک سازمان بالادستی است تا یک بار برای همیشه این اختلافات حل شود.

-
صوت/ اختلاف دو سازمان بر سر صدور مجوز مرکز مشاوره
مرجع : دانا
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

الف
Romania
هر چند که در این مطلب جانب داری زیادی از سازمان نظام روانشناسی شده است اما، باید در نظر داشت که سازمان نظام روانشناسی وظیفه تایید مدارک و صلاحیت روانشناسان را دارد و از همان ابتدا هم سازمان نظام روانشناسی برای همین موضوع تاسیس شد.
از طرفی بهزیستی مرجع است و نظام روانشناسی هم تحت نظر بهزیستی می باشد و نمی تواند بصورت خودسرانه عمل کند. حال اگر وزارت بهداشت صدور مجوز کلینیک ها را بر عهده نظام پزشکی گذاشته است دلیل بر این نمی شود که بهزیستی چنین روشی را اتخاذ نماید.
از سوی دیگر تجربه نشان داده است که مراکز مربوط به بهزیستی تاثیر بسیار زیادی بر کنترل آسیب های اجتماعی و سلامت روان جامعه داشته اند و عملکرد به مراتب بهتری نسبت به مراکز مربوط به نظام روانشناسی از خود نشان داده اند.
Iran, Islamic Republic of
سازمان نظام روانشناسی تحت نظارت بهزیستی نیس،اطلاعاتترو زیادکن
الف
Iran, Islamic Republic of
چه باشد و چه نباشد، در هر صورت بهزیستی مرجع است. مانند وزارت بهداشت و نظام پزشکی.
شماهم اگر در فایل صوتی کمی بیشتر دقت بفرمایید متوجه می شوید که وزارت بهداشت به نظام پزشکی اجازه صدور کلینیک های پزشکی را داده است.
از آنجایی که بهزیستی مرجع می باشد نظام روانشناسی هم باید در صورت صلاحدید بهزیستی اقدام به صدور پروانه کند و حق ندارد سرخود و بصورت پنهانی با مجلس لابی کند.
لهراسب
Iran, Islamic Republic of
نه بابااااااا
یک روانشناس
Iran, Islamic Republic of
صدورمجوزکار روانشناس ها هس که فقط مختص سازمان مستقل نظام رواشناسی براساس قانون هس باز این دوتا یعنی وزارت بهداشت وبهزیستی خودشونونخودآش میکنن ومجوز میدن اونم چه مجوزایی
بی نام
Iran, Islamic Republic of
به نظر بنده نظام روانشناسی فقط باید صلاحیت روانشناسارو تایید کنه برای اینکه توی اجرا خیلی ضعیف عمل می کنه و مراکزاش با تعرفه های غیر عادی فقط دنبال پول گرفتن از مردم هستند و هیچ تاثیری هم برای کم کردن یا کنترل آسیب های اجتماعی ندارند و فقط برای قشر مرفه جامعه کار می کنند.
خیلی خنده داره که بیشتر مراکز تحت نظارت نظام روانشناسی حداقل دو برابر ویزیت یک پزشک جراح از مردم پول می گیرند و حتی جایگاه خودشونو بالاتر از پزشک می دونند.
اگر بهزیستی نباشه نظام خون مردمو می کنه توی شیشه
Iran, Islamic Republic of
یک کلوم از مادر عروس
داریوش
United States
خوب راست میگه دیگه، مراکز مشاوره نظام روانشناسی شورشو درآوردن دیگه برای فقط 45 دقیقه مشاوره کمتر از 100 تومن پول نمی گیرن. باور کنید قشر ضعیف و محروم بیشتر به خدمات مشاوره نیاز دارن تا اقشار مرفه.
دم بهزیستی گرم که خوب روی نظام روانشناسی رو کم کرده. امیدوارم بهزیستی کوتاه نیاد تا نظام روانشناسی سر جاش بشینه و انقدر دور نگیره واسه خودش.
Iran, Islamic Republic of
سازمان نظام روانشناسی برای روانشناسان تحت نظرس ،تعرفه درنظر میگیرد ،کی گفته به ازای هر45دیقه کمترازصدتومن نمیگیرند،اطلاعاتت کاملا غلط است و کافیست به تعرفه های سازمان نظام روانشناسی سال1396 سربزنی
امین
Iran, Islamic Republic of
تعرفه نظام روانشناسی کشکه عزیزم. کدوم یکی از مراکز طبق تعرفه نظام پول میگیرن. البته تعرفه نظام همیچینم کم نیست
لادن کو هبر
Iran, Islamic Republic of
سلام من هم از نظام و هم از بهزیستی برای دریافت پروانه اقدام کردم و بعد از یکسال با توجه به اینکه کارشناسی و ارشدم هر دو مرتبط و عمومی بوده ولی دو ماه پیش نوبتم در بهزیستی جهت امتحان کتبی شد مرتبه اول رد شدم ولی دفعه دوم پذیرفته شدم و الان منتظر مصاحبه هستم
هنوز خبری از نظام نشده سوالم اینه ایا مجوزی که از بهزیتسی بگیرم اعتبار داره یا بی خودی دارم وقتم رو تلف میکنم؟
مریم
Iran, Islamic Republic of
سلام بله کاملا معتبر . بهز یستی یک سازمان دولتی که هیچ کسی نمیتونه بگه مجوزش اعتبار نداره . من خودم 3 ساله مجوز بهزیستی گرفتم و امسال هم تمدید کردم . دوستان به نظر من درگیر این حرفها نشید . باید سعی کنیم بتونیم کارمون را درست انجام بدیم با مجوز سازمان نظام یا بهزیستی .
زهرا
Iran, Islamic Republic of
جدا میشه با مجوز بهزیستی معتبر هست؟؟راحتر از نظام روانشناسیه
مرکز مشاوره ازدواج
United States
چقدر زشته این اختلافات علنی
علیرضا
Iran, Islamic Republic of
اعطای اختیار صدور مجوز مطب ها به سازمان نظام پزشکی کشور، بر اساس بند «ن» ماده 3 قانون سازمان نظام پزشکی صورت گرفته، نه اینکه وزارت بهداشت چنین اختیاری رو به سازمان داده باشه.
دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
چطور از فکر کردن بیش از حد به یک موضوع جلوگیری کنیم؟
نوجوانان آمریکایی بدون تلفن همراه احساس بهتری دارند
من با دروغ گفتن و آه وناله پول درمیارم
افراد کمال‌گرا چه ویژگی‌هایی دارند؟
كودكان را قرباني حرف مردم نكنيد
خودبیمارانگاری از خود بیماری مرگبارتر است!
راه‌ درمان تب بالای تمایل به عمل‌های زیبایی چیست؟
بادها می وزند، عده ای در مقابل آن دیوار می سازند و تعدادی آسیاب به پا می کنند