کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

برنامه‌های «غلامی» وزير پيشنهادي وزارت علوم

30 مهر 1396 ساعت 14:27

گزینه پیشنهادی وزارت علوم با تشریح برنامه‌های خود از افزایش نظارت بر پردیس‌های پولی وتوانمندسازی دانشجویان برای ایجاد اشتغال حین تحصیل و بعد از فارغ التحصیلی خبر داد.


به گزارش ميگنا دكتر منصور غلامی در گفتگو با مهر درباره برخی از برنامه های خود برای تصدی پست وزارت علوم گفت: اولین برنامه من برای دانشگاه‌ها، توسعه فضاهای بانشاط و امید انگیز در مجموعه چهارچوب قوانین و اجرایی کردن قوانینی است که شاید به آنها کمتر توجه شده است.

برنامه برای اشتغال دانشجویان حین و بعد از تحصیل

وی به اشتغال دانشجویان اشاره کرد و ادامه داد: باید برای اشتغال دانشجویان بعد از فارغ التحصیلی طرح ارائه داشته باشیم، توانمند سازی دانشجویان در حین تحصیل برای کارآفرینی و اینکه این توانایی را در دانشجویان در حین تحصیل ایجاد کنیم که بتوانند اشتغال یافته و برای خود و دیگران کارآفرینی کنند.

پیوند صنعت، دانشگاه و جامعه

گزینه پیشنهادی وزارت علوم یادآور شد: در بحث فعالیت های علمی و تحقیقاتی نیز برنامه من، پیوند دانشگاه ها با جامعه است، یعنی مسائل و مشکلات جامعه توسط دانشگاه ها و با همکاری مشترک هر دو انجام شود.

تقویت دانشگاه های غیردولتی

وی ادامه داد: در بحث آموزش دوره های کارشناسی و کارشناسی ارشد، ظرفیت های دانشگاه های دولتی ممکن است با این دوره ها گرفته شود، درحالی که می توانند کارهای مهمتری انجام دهند، این دوره ها باید در دانشگاه های کوچکتر توزیع شود و همچنین بخش های غیردولتی نیز طبق قانون اصل ۴۴ بکارگرفته شود.

غلامی ادامه داد: دانشگاه های بزرگ براساس ماموریتی که دارند، باید به سمت کارهای برتر و دانشگاه های سطح جهان جهت دهی شوند و تعاملات بین المللی را تقویت کنند و از ظرفیت دانشگاه های کوچکتر برای حل مشکلات منطقه کمک گرفت.

سرعت در اجرای سند آمایش آموزش عالی

وی به سند آمایش آموزش عالی اشاره کرد و افزود: مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی در مورد سند آمایش آموزش عالی به صورت دقیق و کارشناسی تر پیگیری شود که البته این کار در وزارت علوم شروع شده  و با اجرای آن دانشگاه های ما جایگاه بهتری در کل کشور پیدا خواهند کرد.

وی در باره موضع خود نسبت به فعالیت تشکل های دانشجوی گفت: در مورد تشکل ها و فعالیت دانشجویان در تشکل های سیاسی، اجتماعی و فرهنگی، آیین نامه های خوبی وجود دارد اگر این آیین نامه ها توسط دانشگاه ها خوب اجرا شود و هم دانشجویان خود را با این آیین نامه ها تطبیق دهند هیچ مشکلی رخ نمی دهد.

گزینه پیشنهادی وزارت علوم افزود: اگر مسئولی اصرار به اعمال یک سلیقه کند یا دانشجویان تقاضا داشته باشند که مسئولان خارج این آیین نامه ها فعالیت کنند، این اختلاف نظرها خود را به شکلی نشان می دهند که محدودیت برای دانشجویان ایجاد شده و یا غیره لذا باید تلاش شود قانونمداری و اخلاق مداری بیش از سایر قسمت های جامعه در دانشگاه ها رشد کرده و مردم به محیط دانشگاهی با احترام نگاه کنند.

کیفی سازی و افزیش نظارت بر پردیس های پولی

وی درباره برنامه خود درخصوص دانشجویان پولی گفت: باید در ازای پولی که دراین پردیس ها اخذ می شود، استانداردهای کیفی رعایت شود، نظارت براین پردیس ها باید افزایش یابد.

غلامی تصریح کرد: ما در دنیا دانشگاه هایی پولی داریم که جز تاپ ترین دانشگاه ها هستند این به این معنی نیست که هر دانشگاهی که پول می گیرد کیفیت کمی دارد، لذا دقت  نظارت ها باید افزایش یابد که اگر برای تحصیل پول هم پرداخت می شود تحصیلی با کیفیت و با دقت و نظارت باشد.  

به گزارش مهر، منصور غلامی رئیس دانشگاه بوعلی سینای همدان روز گذشته توسط رئیس جمهور به عنوان گزینه پیشنهادی وزارت علوم به مجلس معرفی شد.


کد مطلب: 42223

آدرس مطلب :
https://www.migna.ir/news/42223/برنامه-های-غلامی-وزير-پيشنهادي-وزارت-علوم

میگنا
  https://www.migna.ir