کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

زنانی که در زمستان زایمان می‌کنند افسردگی نمی‌گیرند!

2 آبان 1396 ساعت 10:09

یک پژوهش جدید نشان می‌دهد زنانی که در فصل‌های بهار و زمستان زایمان می‌کنند،کمتر به 'baby blues' یا همان افسردگی پس از زایمان دچار می‌شوند


به گزارش تلگراف، زمستان ممکن است برای اغلب افراد دلگیر باشد اما برای کسانی که به تازگی مادر شده‌اند، روزهای زمستانی که در آن هوا زودتر تاریک می‌شود می‌تواند دارای مزایای زیادی باشد و خطر ابتلا به افسردگی پس از زایمان را کاهش دهد.
محققان معتقدند که در هوای سرد به دلیل تاریک شدن زودتر هوا احتمال جمع شدن دوستان و خانواده به دور هم بسیار بیشتر بوده که این امر از نظر روانشناسی می‌تواند کمک کننده باشد. در مقابل، مشغله‌های اجتماعی اغلب در ماه‌های تابستان به اوج خود می‌رسند که این امر باعث می‌شود تا زنانی که به تازگی مادر شدن را تجربه کرده‌اند دچار احساس تنها ماندن و یا گرفتار شدن در خانه بشوند.

محققان در این پژوهش به دنبال شناسایی عوامل خاصی هستند که بر بروز افسردگی پس از زایمان تاثیر می‌گذارند. آنها در این پژوهش دریافتند مادرانی که در زمستان زایمان می‌کنند احساس بهتری دارند زیرا تعطیلات زمستانی برای آنها بسیار لذت بخش بوده و می‌توانند در محیط خانه به مسائل مربوط به کودک بپردازند.

اغلب افسردگی بعد از زایمان به ویتامین D مرتبط دانسته می‌شود زیرا ذخیره آن ممکن است در چند ماه بدون مصرف مکمل و یا نبود نور خورشید به میزان کافی، کاهش یابد. محققان همچنین دریافتند که عوامل دیگری که بر افسردگی پس از زایمان تاثیر دارند زایمان زودرس و چاقی فرد است. افرادی که زودتر از موعد مقرر زایمان می‌کنند یا افرادی که از اضافه وزن رنج می‌برند نیز در معرض ابتلا به افسردگی پس از زایمان قرار دارند.

حداقل 10 درصد از زنان بعد از زایمان، میزانی از اضطراب یا افسردگی را تجربه می‌کنند.
از نشانه‌های این اختلال می‌توان به اضطراب، تحریک‌پذیری و بی‌قراری، اندوه، بی‌خوابی، احساس نگرانی بیش از حد، عدم تمرکز، گیجی، از دست دادن اشتها، خستگی و گریه کردن اشاره کرد. این گروه برای انجام پژوهش خود، داده‌های مرتبط با 20169 زن که از ژوئن 2015 تا اوت 2017 زایمان کرده بودند، را مورد بررسی قرار دادند.
از مجموع این افراد، 817 نفر (4/1 درصد) مبتلا به افسردگی پس از زایمان بودند. آنها به این نتیجه رسیدند که حمایت روانی اطرافیان و حضور آنها در کنار فردی که به تازگی زایمان کرده می‌تواند از عوامل تاثیرگذار در عدم ابتلا به افسردگی پس از زایمان در فصل زمستان باشد.
این تحقیقات همچنین نشان می‌دهد که از هر 25 پدر، 1 نفر به افسردگی پس از تولد فرزند دچار می‌شوند.

منبع: ايسنا


کد مطلب: 42237

آدرس مطلب :
https://www.migna.ir/news/42237/زنانی-زمستان-زایمان-می-کنند-افسردگی-نمی-گیرند

میگنا
  https://www.migna.ir