پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
تاریخ انتشار :
چهارشنبه ۳ آبان ۱۳۹۶ / ۰۸:۵۸
کد مطلب: 42246
۱
۱

دانش‌آموزان نیازمند را بورسیه می‌کنیم

دانش‌آموزان نیازمند را بورسیه می‌کنیم
موسسه خیریه مهررسانان چند سالی می‌شود که فعالیت‌های زیادی را در زمینه‌های مختلفی انجام می‌دهند. گزارشی از فعالیت‌های این موسسه را می‌خوانید.
مجموعه مهررسانان بیشتر از ۱۰ سال است که فعالیت‌های زیادی را در زمینه‌های مختلف پزشکی، آموزش، فرهنگ سازی واشتغال‌زایی انجام می‌دهند.

محمدرضا رفیعی مدیر مجموعه مهررسانان خردسال‌ترین رزمنده دفاع مقدس است و با راه‌اندازی این مجموعه  توانسته فعالیت‌های گسترده‌ای را برای افرادی که در استان‌های دیگر زندگی می‌کنند و نیاز به کشف و استعدادیابی دارند، انجام دهد.

با محمدرضا رفیعی مدیر مجموعه مهررسانان و پروانه روشنایی‌زاده که معاونت مجموعه فعالان اجتماعی مهررسانان را بر عهده دارد، درباره فعالیت‌های این خیریه صحبت کردیم.

مهررسانان جایی برای انتشار مهر و امید

مجموعه مهررسانان متشکل از سه گروه است،گروه فرهنگی عمرانی، گروه علمی و اموزشی، گروه پزشکی، بهداشت و درمان وسلامت است. این گروه‌ها متشکل از نیروهای داوطلب تحصیل کرده ١٨ تا ٦٠ سال اکثرا جوانان از خلبان، پزشک فوق تخصص،مهندس عمران، کارشناس فرهنگی، دکترای اقتصاد،کارشناس کودک و خانواده و تا دانشجوی گفتار درمانی و سرباز کلانتری با انواع سلایق هستند که همه‌شان در یک نقطه مشترک هستند؛ امید و مهربانی.

رساندن دانش و مهر عبادت است

مجموعه مهررسانان از حیث گفتمانی یک مجموعه با پشتوانه تفکر دینی محسوب می‌شود، مهررسانان برای تامین حداقل‌های نیاز انسان‌ها به مسکن، خوراک، پوشاک، بهداشت و درمان و سلامت و... تشکیل شد. تشکلی که در کنار این‌ها می‌خواهد قدری از جهت فرهنگی و تربیتی نیز به این افراد یاری رسانی کند و آگاهی معنوی صحیح دینی را به آنها عرضه و این گزاره را در جامعه فراگیر کند.

قرارگاه جهاد اجتماعی مهررسانان

در بعضی مواقع از عنوان قرارگاه استفاده می‌کنیم، به این دلیل که ما کارهای‌مان را با سرعت انجام می‌دهیم و سرعت عمل و زمانی که صرف می‌شود برای گروه خیلی اهمیت دارد.

این سازمان از سال ۸۲ با اتفاقی که در زلزله بم رخ داد، سازمان خیریه جهادی تشکیل شد. مجوزهای لازم را گرفتیم که بتوانیم کمک‌رسانی‌ها را انجام دهیم. در آن زمان به اتفاق هنرمندان یاری رسان مردم در زلزله بودیم.

فعالیت‌هایی در زمینه‌های مختلف

آماری که درباره فقرا در جامعه ما وجود دارد، برای یک کشور اسلامی واقعا مناسب نیست و این آشفتگی نهاد خانواده، فقر و اوضاع اقتصادی از نمودهای این جریان است. جامعه‌ای که سر لوحه زندگی در آن قرار بود قرآن کریم باشد آموزه‌هایی که باید مبتنی بر فداکاری باشد آموزه‌هایی که در قرآن و اسلام بارها و بارها به آن اشاره شده است.

همین که ما در اسلام مفهومی به نام شهادت داریم بالاتر از ایثار و جهاد را به ما نشان می دهد گذشت از جان و فدا در راه خدا و دیگران است.

ما امروزه بر آنیم که در جامعه یک جهاد اجتماعی به وجود آوریم، جهادی که فراتر از ایثار بوده و رویکرد اصلی ما در آن کاهش آسیب‌های اجتماعی به نفع اقشار محروم است و می‌خواهیم با رویکردی نو مشکلات مردم را حل کنیم و روحیه اعتماد و امید را در مردم رشد دهیم.

از موضوعات مجموعه مهررسانان کمک بهکودکان، زنان و کارگران نیازمند و ساخت مراکز آموزشی، درمانی و تامین سر پناه و مشاوره و راهنمایی است. دلیل انتخاب این سه قشر هم این است کودکان بزرگترین سرمایه اجتماعی یک کشور هستند و آسیب آن‌ها به همه جامعه ضربه می‌زند، کودک آسیب دیده ممکن است در آینده درگیر اعتیاد، فحشا یا شغل‌های کاذب شود.

درباره زنان به عنوان مادران، خواهران و دختران و در کل آسیب پذیران جامعه است، وقوع آسیب در جامعه زنان یا زنانه شدن آسیب های اجتماعی می‌تواند تاثیرات بلند مدتی در جامعه داشته باشد زن یعنی مادر  او یک عضو زیربنایی خانواده است که اهمیت زیادی در این مجموعه دارد.

این خیریه تقریبا برای  ۱۵۰ زن سرپرست خانوار ایجاد شغل کرده و این افراد همچنان تحت نظر هستند و آموزش‌های لازم را از طریق متخصصان به آن‌ها می‌دهیم تا کارشان را رونق ببخشند.

برای مثال خانمی را می‌شناختیم که وقتی از او درباره هنر و کاری که بلد است پرسیدیم، گفت ترشی‌های خوبی درست می‌کند. با بررسی‌ها روی محصولی که تولید می‌کرد، دیدیم که کیفیت محصول بالاست و اگر راهنمایی‌های لازم به ایشان شود، محصولی برای عرضه به بازار حاضر می‌شود که در پی آن خودکفایی را هم در ادامه دارد و به اقتصاد مقاومتی که ما دنبال می‌کنیم می‌رسیم. بعد از اینکه آموزش‌ها را انجام دادیم، قرار شد محصول را تولید کنند و ما هم بازار فروش این محصولات را حاضر کنیم. شرایط به شکلی پیش رفت که حالا خودش چند نفر را دارد که برایش کار می‌کنند و محصول را برای بازار آماده می‌شود.

این شرایط را برای محصولات صنایع دستی داریم، اول شناسایی می‌شوند، سپس بررسی‌های لازم را انجام می‌دهیم و جامعه هدف را شناسایی می‌کنیم. اگر نیاز باشد آموزش‌هایی را از طریق متخصصان زمینه به آن‌ها می‌دهیم، از نظر مالی اگر نیازی باشد کمک می‌کنیم، محصول که تولید شد در بازارهای خوبی به عنوان بازار خیریه به فروش می‌رسانیم.

در حقیقت ما مخالف این هستیم که تنها پولی را به کسی بدهیم، بلکه در مقابل کار این مبالغ را می‌دهیم، ضمن اینکه افراد احساس توانمند شدن را هم داشته باشند و می‌توانند شغل  هم داشته باشند.

هزینه‌ها از طریق خیریه تامین می‌شود

بخش عمده هزینه‌هایی که می‌کنیم مردمی هستند. در این خیریه از اقشار مختلف حضور دارند و افراد خیری هم هستند و کمک می‌کنند.از نظر پزشکی بیمارستان بقیه‌الله کمک‌رسان ما هستند.

خدمات تخصصی پزشکی که به صورت رایگان و جهادی انجام می‌شود. تخصص‌ها پزشکی، پیراپزشکی، روانشناسی، روانکاوی، روانپزشکی، مشاوره، مددکاری است. تست‌های ژنتیک و غربالگری انجام می‌دهیم.

چون ما معتقدیم بچه‌هایی که به دنیا می‌آیند، قطعا باید بچه‌های سالمی باشند، بیشتر در مناطق حاشیه‌نشین، روستاها و عشایر خدمات خودمان را ارائه می‌دهیم.

بورسیه دانش‌آموزان

توانمندی دانش‌آموزان با اعطای بورسیه‌های مختلف به آن‌ها از دیگر کارهایی است که انجام می دهیم. گروه ما که در میان آن‌ها روانشناس و روانکاو هستند، بررسی‌هایی را در زمینه‌های پزشکی و بقیه انجام می‌دهند که این کار به چند طریق انجام می‌شود،

مثلا اگر کسی در ورزش خوب باشد، باید تست‌های مختلفی را انجام دهد و اگر موفق شود و براساس تحقیقات مشخص شود که در یک مرکز ورزشی موفق می‌شود، او را به مرکز ورزشی می‌فرستیم و مجموعه مهررسانان اطمینان حاصل می‌کند که شرایط برای این فرد و فعالیت‌هایش مهیا باشد تا نیروی زبده و خوبی را تحویل جامعه اسلامی دهیم.

البته این نگاه کارشناسانه تنها برای دانش‌آموزان نیست، برای مثال یک فرد مسن که نوازنده محلی زبردستی باشد را هم زیر نظر قرار می‌دهیم. حتی اگر در خیابان یک استعداد را ببینیم، حواسمان به او هست و با پرس و جو و مصاحبه درباره او تحقیق می‌کنیم.

به هر حال فلسفه اصلی فکری ما مهررساندن است، ما مهر را می‌رسانیم. انرژی و عشق را انتقال دهیم و امید را در قشرهایی که ناامید شده‌اند کسانی که حس زندگی برای شان کم رنگ شده اشاعه دهیم.

فعالیت‌هایی با بُرد طولانی

در این سال‌ها فعالیت‌ها ما در استان‌های کرمان، سیستان و بلوچستان، خوزستان، گیلان و هرمزگان، حاشیه نشین‌های تهران  ادامه داشته و خدماتی را ارائه دادیم. البته در استان خوزستان تنها کمک‌های پزشکی نبوده، برگزاری کلاس‌های آموزشی و اقتصاد مقاومتی را برگزار کردیم. بعد از فعالیت‌های تخصصی و اجرای برنامه های شاد برای خانواده‌ها، هدایایی هم توزیع کرده‌ایم.

در سفر اخیری که به خوزستان رفتم بالغ بر ۷۰۰ قلم لوازم التحریر برای بچه‌ها بردیم و همچنین از دفتر مشق‌های مزین به شهدای خوزستان رونمایی کردیم .

مجله مهر

نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

نازنين
Romania
بسيار عالي
دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
چطور از فکر کردن بیش از حد به یک موضوع جلوگیری کنیم؟
نوجوانان آمریکایی بدون تلفن همراه احساس بهتری دارند
من با دروغ گفتن و آه وناله پول درمیارم
افراد کمال‌گرا چه ویژگی‌هایی دارند؟
كودكان را قرباني حرف مردم نكنيد
خودبیمارانگاری از خود بیماری مرگبارتر است!
راه‌ درمان تب بالای تمایل به عمل‌های زیبایی چیست؟
زندگی درس حساب است، خوبیها را جمع، بدیها را کم ، خوشی ها را ضرب و شادیها را تقسیم کنیم