پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
تاریخ انتشار :
سه شنبه ۹ آبان ۱۳۹۶ / ۱۳:۰۷
کد مطلب: 42297
۱
دانشگاه‌های بین‌المللی کشور را بشناسیم

جزییات سطح بندی ۱۲۰ دانشگاه دولتی

جزییات سطح بندی ۱۲۰ دانشگاه دولتی
 به گزارش ایسنا، اسفند ماه سال ۹۴ بود که برای اولین بار اجرای برنامه آمایش آموزش عالی (طرح آمایش) وزارت علوم با تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی کلید خورد. سطح بندی موسسات و مراکز آموزش عالی یکی از بندهای مهم این برنامه بود که بر اساس آن تمامی موسسات غیرانتفاعی سطح بندی شدند و در این سطح بندی ظرفیت بیش از ۳۵۰ موسسه صفر شد و در ادامه اجرای این برنامه فاز آزمایشی سطح‌بندی دانشگاه‌های دولتی سال گذشته برای حدود ۶۰ مرکز اجرا شد و فاز نهایی آن در سطح وسیع‌تر برای ۱۲۰ دانشگاه انجام و نتایج نهایی آن دو روز پیش به این مراکز ابلاغ شد.

به منظور انجام سطح‌بندی دانشگاه‌های دولتی نظام سطح‌بندی با عنوان «یونی‌رنک»  در وزارت علوم تعریف شد که براساس آن دانشگاه‌ها بر مبنای اسناد بالادستی و برنامه ششم توسعه مورد ارزیابی و به چهار سطح (بین المللی، منطقه ای، ملی و محلی) تقسیم شدند.

در سطح‌بندی انجام شده دانشگاه‌ها در سطح بین‌المللی از این جهت که محور فعالیت آنها در مرزهای دانش و توسعه علمی و فناوری، در سطح ملی از این جهت که برای توسعه علم و پژوهش و رفع نیازهای ملی، دانشگاه‌های منطقه‌ای از این جهت که رفع نیازهای منطقه‌ای و حل و مشکلات ملی و مراکز دانشگاه‌های محلی از این جهت که در رفع نیازهای محلی و اولویت‌بخشی به نیازهای محلی فعالیت دارند، مورد بررسی قرار گرفته‌اند و  در نهایت دانشگاه‌ها  در چهار سطح و در دو دسته جامع و تخصصی سطح بندی شدند.

بر اساس این سطح بندی در سطح ۱ به ترتیب دانشگاه‌های اصفهان، تبریز، تربیت مدرس،‌ تهران، شهید بهشتی و شیراز و فردوسی مشهد در دسته دانشگاههای جامع و دانشگاه‌های صنعتی اصفهان، امیر کبیر،‌ خواجه نصیر الدین طوسی، شریف علامه طباطبایی و علم صنعت ایران در دسته دانشگاه‌های تخصصی در سطح بین المللی قرار گرفتند.

در سطح 2 دانشگاه‌های ارومیه، الزهرا، بو علی سینا، بیرجند، خوارزمی،‌ رازی کرمانشاه، زنجان و سیستان و بلوچستان، شهید چمران، اهواز، کاشان، گیلان، مازنداران،  یزد و دانشگاه‌های سهند تبریز، صنعتی بابل، شاهرود، صنعتی شیراز، علوم پایه زنجان، علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان و هنر در دسته دانشگاه‌های تخصصی در سطح ملی  قرار گرفتند.

در سطح منطقه ای دانشگاه‌های اراک،‌ ایلام، بجنورد، بین المللی امام خمینی، حکیم سبزواری، خلیج فارس،‌ دامغان، زابل، شهر کرد، شهید مدنی، قم ، کردستان، گلستان، لرستان، ولی عصر(عج) رفسنجان، هرمزگان و یاسوج در دسته جامع و دانشگاه‌های تحصیلات  تکمیلی صنعتی و فناوری پیشرفته، دریانوردی و علوم دریایی چابهار، کشاورزی و منابع طبیعی رامین خوزستان، علوم کشاورزی و منابع طبیعی ساری، علوم و فنون دریایی خرمشهر ، هنرستان تبریز و "هنر اصفهان"  در دسته دانشگاه های تخصصی سطح ملی معرفی شدند.

در این سطح بندی در سطح محلی نیز که دانشگاه های آیت الله بروجردی، تربت حیدریه، جهرم، حضرت معصومه (س)، مراغه و ملایر در دسته دانشگاه های جامع و دانشگاه صنعتی اراک، صنعتی ارومیه، صنعتی بیرجند، صنعتی جندی شاپور دزفول، صنعتی خاتم انبیا بهبهان، صنعتی قم، صنعتی کرمانشاه، فنی و مهندسی گلپایگان، مهندسی فناوری‌های قوچان و هنر شیراز در دسته  دانشگاه‌های تخصصی در سطح محلی قرار گرفتند.

بر اساس ابلاغیه وزارت علوم، سایر موسسات و مراکز آموزش عالی که اسامی آنها در نظام رتبه بندی اعلام شده لحاظ نشده است در سطح چهار ارزیابی می ‌شوند. همچنین در آینده نزدیک شناسنامه هر یک از موسسات سطح بندی شده جهت اطلاع از وضعیت موجود و دستیابی به مسیرها به سطح بالا مستقیما به موسسه مربوطه اعلام خواهد و در نهایت موسساتی که به هر دلیل در سایر مراکز دانشگاهی ادغام شوند مشمول سطح بندی همان دانشگاه قرار می‌گیرند.

نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
چطور از فکر کردن بیش از حد به یک موضوع جلوگیری کنیم؟
نوجوانان آمریکایی بدون تلفن همراه احساس بهتری دارند
من با دروغ گفتن و آه وناله پول درمیارم
افراد کمال‌گرا چه ویژگی‌هایی دارند؟
كودكان را قرباني حرف مردم نكنيد
خودبیمارانگاری از خود بیماری مرگبارتر است!
راه‌ درمان تب بالای تمایل به عمل‌های زیبایی چیست؟
با خودت صادق باش و نگران آنچه دیگران درباره ات فکر می کنند نباش . تعریفی را که آنها از تو دارند نپذیر ، خود ، خودت را تعریف کن