سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - 19 Mar 2024
تاریخ انتشار :
دوشنبه ۱۵ آبان ۱۳۹۶ / ۱۳:۵۰
کد مطلب: 42343
۲
۶
دلایل خودکشی دختران اصفهانی

انتقاد از روانشناسان در مساله خودكشي

انتقاد از روانشناسان در مساله خودكشي
ویدئو تکان‌دهنده است. دو دختر خیلی جوان هستند. هر دو در گوشه خیابان راه می‌روند و خوشحال پیغام می‌گذارند. در لحظات اولیه کسانی که ویدئو را تماشا می‌کنند، فکر می‌کنند که یک ویدئوی شاد و خوشحال را تماشا می‌کنند. با شنیدن کلمات رکیک و حرف از وصیت‌نامه موضوع حساس‌تر می‌شود. دو دختر در ادامه راحت حرف‌هایشان را درباره مرگشان و به خواب آمدن دوستانشان می‌زنند و بعد خوش و خرم به‌طرف پل می‌روند تا خودشان را بکشند.

به گزارش میگنا، صبح نو نوشت: نزدیک به دو ماه از خودکشی دو دختر اصفهانی می‌گذرد و هرروز هم جنبه‌های متفاوتی از این خودکشی بیان می‌شود. گمانه‌زنی‌ها درباره این اتفاق زیاد است. بعضی‌ها آن را به بازی نهنگ آبی، بعضی مصرف روان‌گردان و بعضی‌ها هم دلایل روانی و جامعه را مقصر اصلی این واقعه می‌دانند. دکتر امان‌الله قرایی مقدم، جامعه‌شناس و استاد دانشگاه و بیش از 20 سال است که درباره خودکشی تحقیق کرده است. قرایی‌مقدم درباره انتشار فیلم خودکشی این دو دختر در فضای مجازی واکنش‌های زیادی نشان داده است.
-

جامعه مقصر است

قرایی‌مقدم معتقد است مساله روانشناسی در مساله خودکشی دختران نوجوان دخیل نیست.
او توضیح می‌دهد: «من نمی‌خواهم به روانشناسان حمله کنم، اما در این مساله روانشناسی بی‌معناست. این دیدگاه روانشناسی که این دختران به‌دلیل مشکل روانی خود را کشته‌اند، مورد توجه حکومت است. مگر در ذات شما خودکشی قرار دارد؟ در ذات شما، غریزه جنسی، تشنگی و گرسنگی وجود دارد. عصبانیت وجود ندارد. بددهنی وجود ندارد. این خودکشی پدیده‌ای صرفاً جامعه‌شناسی است. روان شما را جامعه مریض کرده است. پس مقصر جامعه است.»

او توضیح می‌دهد که هیچ انسانی با گرایش به خودکشی به دنیا نیامده است: «اگر این فرضیه را قبول داشته باشیم، تمام انسان‌ها گناهکار به دنیا آمده‌اند. این نظریه عقاید دکتر لومبروزو و استفانو است. روان شما را جامعه، دوستان، شهر، خانواده و اطرافیان شما تشکیل می‌دهد. این را مولوی 700سال قبل گفته است. نرم نرمک گفت شهر تو کجاست/ که علاج هر کس از شهری جداست. این موضوع نیست که در ذات و نطفه کسی خودکشی وجود داشته باشد. بنابراین همه جامعه‌شناسان و روانشناسان اجتماعی، این قضیه را ذاتی نمی‌دانند. خود روانشناسان هم به این امر واقف‌اند که خودکشی پدیده‌ای اجتماعی است؛ نه ارثی، نه کروموزومی و نه فردی.

فروید هم می‌گوید که تضاد بین نهاد و خود باعث می‌شود که فرد به سمت جرم و آسیب‌ها برود.»

جامعه‌شناس اجتماعی خودکشی را از جنبه دیگری مورد بررسی قرار می‌دهد: «وقتی که کسی چیزی را می‌خواهد و نمی‌تواند به‌دست بیاورد و بین هدف و وسیله‌ای که فرد می‌خواهد فاصله افتاده است، به فکر خودکشی می‌افتد. دختر تهرانی، مشهدی و شیرازی ندارد. الآن چرا خودکشی می‌کنند؟ دختر چه امیدی به آینده دارد؟ روانشناسی اجتماعی فرد را در جامعه مطالعه می‌کند. فرق روانشناسی اجتماعی که در دیدگاه روانشناسی با روانشناسی صرف در اینجاست. او درباره غریزه صحبت می‌کند. این روانشناسی قرن 17 است وگرنه تعریف روانشناسی مطالعه علمی رفتار است. رفتار در جامعه شکل می‌گیرد. نوع واکنش‌ها و رفتارها، رفتار فرد را ایجاد می‌کند. البته همه روانشناسان امروز خودکشی را وابسته به جامعه می‌دانند و اگر کسی آن را غریزی می‌داند، به روانشناسی فروید وابسته است. این‌ها از صد سال قبل رد شده است. همه روانشناسان و جامعه‌شناسان این نظر را دارند. اتو کلایندل، والد بین، رابرت مرتون و هزاران دانشمند دیگر این را غریزی نمی‌دانند.»
-

اپیدمی خودکشی

یکی از نظریات روانشناسان اما این است؛ کسی در خانواده‌ای که سابقه خودکشی دارد، احتمال خودکشی دیگر اعضای خانواده هم بیشتر است. استاد دانشگاه در این‌باره نیز توضیح می‌دهد: «بله، این درست است. خودکشی اپیدمی می‌شود اما چطور این اتفاق می‌افتد؟ فرد این کار را یاد می‌گیرد. در هاراگیری در ژاپن خودکشی دسته‌جمعی وجود دارد. در یونان باستان اگر مستخدمی اخراج می‌شد، دست به خودکشی می‌زد. بعضی از این خودکشی‌ها اعتقاد دارند که وقتی خودکشی می‌کنیم، از خانه دودآلودی رها می‌شویم و به بیرون می‌رویم. «دستم بگرفت و پابه‌پا برد» است. شما در جایی که اعتیاد وجود دارد، یادگیری بیشتر صورت می‌گیرد. در جایی که همه دزدند، ممکن است شما هم دزد بشوید.»

از نظر امرالله قرایی‌مقدم به جز تاریخچه خانواده، مسائل دیگری هم بر میل شخص به خودکشی نقش دارد. او توضیح می‌دهد: «برنامه‌های تلویزیونی و رادیویی بر این قضیه هم تأثیر دارند. اگر شما در مدتی که فیلم‌هایی که خودکشی را جذاب می‌کند، پخش کنید، حتماً بر خودکشی تأثیر می‌گذارد. چرا در کردستان و ایلام آمار خودکشی این‌قدر زیاد است؟ آنها که معتقد هستند. به خاطر این است که به مجرد اینکه تهمت ناروایی را به دختری می‌زنند، دختر خودسوزی می‌کند. آمار در همدان و گرگان بالا بود که کم شده است. شما در کرج و تهران باید منتظر افزایش آمار خودکشی باشید.

افراد تنها شده‌اند و در تنهایی و نا‌امیدی به‌سر می‌برند. مسلماً رسانه‌ها تأثیر دارند. دختر ایرانی با دختری در غرب خود را مقایسه می‌کنند. آن پوشالی است. پسر رات تیلر خودکشی کرد، نجاتش دادند، گفتند که آقا شما چرا خودکشی کردی؟ تو که هر چیزی می‌خواهی داری. گفت همین باعث خودکشی من است. چون هر چیزی که می‌خواستم دیدم که آماده است. دیدم که فایده ندارد و پوچ‌گرا شدم. رادیو، تلویزیون و رسانه‌های بیگانه بر خودکشی تأثیر دارند. گفته‌اند که دخترانی که در اصفهان خود را کشته‌اند به خاطر روان‌گردان است. جامعه روان‌گردان است.»

حرف‌وحدیث‌ها درباره علت خودکشی دختران نوجوان هنوز ادامه دارد. این‌ها همه در حالی است که تصویر خندان و بی‌خیال دختران در فضای مجازی هنوز هم دست به دست می‌شود. انگار دختران جوان همه افراد جامعه را به ریشخند گرفته‌اند.

 
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

كمال
Iran, Islamic Republic of
فرمايشتاتتون واقعا بجاست استاد
منيره
Iran, Islamic Republic of
باسلام
وقتي افراد جامعه مخصوصا نوجوان كه هنوز به تعادل هورموني نرسيده اند ودست به هر عملي ميزنند بايد موانع زيادي را كه باعث استهلاك وافت انرژي در فرد ميشود را بايد طي كنند و درنهايت حريف اين همه موانع وقيد و بند بي دليلي كه چه از طريق قانوني و چه از طريق عرفي گريبان افراد جامعه را گرفته است نميشوند يا دچار درماندگي آموخته شده ميشوند كه اكثر افراد جامعه همين حالت را دارند، ويا دست به خودكشي ميزنند چون انگيزه و اراده لازم براي پس زدن موانع را از دست داده اند. در نهايت براي اينكه ترحم ديگران را برانگيزند اين خشم هاي فرو خورده را به جاي اينكه در جامعه و عليه كسي يا عاملي بكار بگيرند عليه خود بكار برده و دست به خودكشي ميزنند.
alireza
Iran, Islamic Republic of
در این مورد نظر حقیر این است که فکر کنم دکتر قرایی مقدم یه کمی تندروی کردن و ازدیدگاه جامعه شناسی خودشون موضوع را نگاه کردن . درسته خودکشی پدیده ای است اجتماعی ولی اگر چنین است پس چرا همه افراد یا دختران نوجوان خودکشی نمیکنند , پس خود فرد هم تاثیر گذار و انتخاب کننده است . پس به گفته ایشون که هر کسی هدفی داره ونمیتونه به هدفش برسه به فکر خودکشی می افتد نوعی اهانت به سیستم تفکر وشناخت انسانهاست . به امید روزی که هر کسی در حیطه تخصصی خودش نظر بدهد .
علی فیروزابادی
Iran, Islamic Republic of
بله در ذات ما خودکشی هم وجود دارد
اتفاقا خودکشی مقوله ارثی هم است. مطالعات مختلفی نشان داده‌اند که تمایل به خودکشی به شکل وراثتی در بعضی خانواده ها منتقل می‌‌شود و ژن های دخیل در ان مستقل از ژنهای دخیل در افسردگی هم هستند. این ژنها تاثیر خود را با دخالت در سیستم سروتونینی مغز اعمال می‌کنند.
به کتاب مرجع زیر مراجعه شود :
comprehensive textbook of psychiatry
Iran, Islamic Republic of
حرفشان درست است اما مبتنی بر شواهد هم نیست! یعنی این که فقط بر یک جنبه اجتماعی تاکید داشته اند در حالی که دست کم در بعضی موارد متغیرهای روانشناختی موثر هستند. از سوی دیگر، به نظرم دیگر تمایز بین متغیرهای اجتماعی و روانشناختی منسوخ شده، هر دو عامل بر هم موثر هستند و نمیتوانیم بگوییم از کجا جامعه شروع میشود و از کجا روان.
مرکز مشاوره خانواده
United States
موضوع خودکشی بسیار جدی و بسیار زیاد است.
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
چطور از فکر کردن بیش از حد به یک موضوع جلوگیری کنیم؟
نوجوانان آمریکایی بدون تلفن همراه احساس بهتری دارند
من با دروغ گفتن و آه وناله پول درمیارم
افراد کمال‌گرا چه ویژگی‌هایی دارند؟
كودكان را قرباني حرف مردم نكنيد
خودبیمارانگاری از خود بیماری مرگبارتر است!
راه‌ درمان تب بالای تمایل به عمل‌های زیبایی چیست؟
متوجه رابطه شوهرم با خواهرم شدم. چه کار کنم؟
بیمارستان روانپزشکی امین آباد تهران
سه گام مهم برای تقویت تاب آوری کودکان
برای اینکه دوستت داشته باشم و به تو احترام بگذارم، مجبور نیستم با تو هم عقیده باشم.