کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

فوق‌ تخصص‌ غدد متابولیسم‌ کودکان مطرح‌ کرد:

وابستگی شدید سلول‌ها مغزی انسان به غده تیروئید‌

17 آبان 1396 ساعت 22:56

رزاقی‌آذر‌ گفت: به طرز‌ عجیبی عملکرد‌ سلول‌های انسان‌ مغز به کارکرد‌ درست‌ غدد حیاتی بدن به ویژه تیروئید‌ وابسته است.


میگنا: دکتر مریم رزاقی‌آذر فوق‌ تخصص‌ غدد متابولیسم‌ کودکان‌ و استاد دانشگاه علوم پزشکی ایران در همایش‌ پاسداشت‌ ذخایر انسانی کشور‌ با اشاره به اینکه اختلال در ترشح هورمون‌های غد‌ه پروانه‌ای شکل‌ تیروئید‌ می‌تواند عوارض‌ جبران‌ناپذیر‌ مغزی را در نوزادان‌ کودکان‌ بر جای گذارد اظهار کرد: یکی از اساسی‌ترین فاکتورها‌ این است که باید‌ قبل از اتمام 3 سالگی‌ درمان‌های تخصصی کم‌ کاری تیروئید‌ به طور جدی‌ انجام شود‌ و در طول دوران به هیچ‌ عنوان خانواده‌ها تحت تأثیر نظرات همکاران مختلف یا سایر افراد مصرف دارو را در کودکشان‌ قطع نکنند‌.

رزاقی‌آذر همچنین تأکید کرد: 90 درصد رشد مغز بین 3 ماهه آخر بارداری و تا پایان 3 سالگی انجام می‌شود که در آن رشته‌های عصبی برای بهبود فعالیت نورون‌های مغزی باید شاخه‌دار شوند‌؛ وضعیتی که بدون ترشح هورمون تیروئید‌ در مغز کودکان اتفاق‌ نمی‌افتد‌ و یکی از نتایج ناگوار آن عقب‌ماندگی‌ ذهنی‌ و اوتیسم‌ است.

این استاد دانشگاه علوم پزشکی ایران همچنین با بیان اینکه کودکان دارای سندروم‌ دان‌ تا 35 برابر‌ بیش از سایر کودکان مستعد به کم کاری تیروئید‌ هستند ادامه داد: متأسفانه شیوع‌ کم کاری تیروئید‌ در کشورهای آسیایی‌ بیشتر از اروپا است.

وی خاطرنشان کرد: اگر در همان بدو تولد عارضه‌ کم کاری تیروئید تشخیص‌ داده شود می‌توان تا 3 سالگی‌ درمان را کامل کرد و کودک را از بروز‌ یک آسیب‌ مغزی‌ همیشگی‌ نجات داد، البته‌ در برخی موارد ممکن است درمان کم کاری‌ تیروئید‌ بیشتر از 3 سالگی‌ به طول انجامد.

وی همچنین‌ خاطرنشان کرد: در زمینه‌ علت‌های کم کاری‌ تیروئید‌ مادرزادی‌ می‌توان گفت‌ که فقدان تیروئید، کوچک‌ بودن آن، اختلال‌ در ساختارهای‌ تیروئیدی‌، خوردن‌ مواد‌ کواترز‌ توسط‌ مادر ، کمبود ید‌ در مادر‌ و همچنین‌ مصرف‌ ید‌رادیوم‌ اصلی‌ترین‌ عامل بروز‌ این کم کاری‌ در بدو تولد‌ به شمار‌ می‌رود.

رزاقی‌آذر در ادامه با اشاره به میزان تشخیص‌ کم‌ کاری تیروئید‌ بر اساس علائم بالینی‌ یا ظاهری‌ نوزادان و کودکان‌، گفت: در ماه اول‌ تا 10 درصد‌ در 3 ماهگی‌ 35 درصد‌، یک سالگی‌ 70 درصد و بین‌ 3 تا 4 سالگی‌ 100 درصد‌ علائم قابل رؤیت‌ هستند بنابراین تشخیص‌ اولیه قبل از یک سالگی‌ و حتی در همان بدو‌ تولد‌ به روش‌ انجام آزمایش و غربالگری‌ مهمترین‌ و سریع‌ترین راهکار‌ شناسایی و درمان کم‌ کاری تیروئید‌ در نوزادان است.

این استاد دانشگاه علوم پزشکی ایران در خصوص آخرین وضعیت‌ شیوع  کم‌ کاری تیروئید‌ در مناطق‌ مختلف‌ بیان کرد: طبق آمارهای‌ به دست آمده کم کاری تیروئید‌ از نظر شیوع در مناطق مرزی‌ و نزدیک  به مرز‌ یک در 3 هزار و پانصد‌ تا یک در 4 هزار مورد است در حالی که در سال 1992 به طور کلی‌ 50 میلیون‌ کودک شیرخوار‌ مورد غربالگری‌ کم کاری تیروئید‌ قرار گرفتند که طبق‌ آن به طور میانگین‌ 6 هزار مورد کم‌ کاری در هر سال‌ شناسایی‌ شد بنابراین با مقایسه‌ این آمارهای‌ فرامنطقه‌ای هزینه اثربخشی‌ غربالگری‌ کم‌ کاری تیروئید‌ در بدو تولد‌ 10 به یک است.

رزاقی‌آذر، یادآور شد: مغز هر انسان‌ یکصد بیلیون‌ سلول‌ مغزی‌ دارد‌ که تقریبا‌ً قابل مقایسه‌ با تعداد ستاره‌های جهان است و این در حالی است که به طرز‌ عجیب‌ و چشمگیری‌ عملکرد‌ این سلول‌ها به کارکرد‌ درست‌ غدد حیاتی بدن به ویژه تیروئید‌ به شدت وابسته است.


کد مطلب: 42363

آدرس مطلب :
https://www.migna.ir/news/42363/وابستگی-شدید-سلول-ها-مغزی-انسان-غده-تیروئید

میگنا
  https://www.migna.ir